Hej! Jag har problem med att det är luft i kökskranen. Kommer som stötar. Jag har inte det i någon av de andra kranarna. Däremot så har jag problem med att jag tappar flöde på varmvatten på toaletten. Vet inte om det kan hänga ihop. Kök och toalett ligger på undervåningen. I badrummet på övervåningen är det inga problem alls. Jag bor i ett radhus med gemensamt värme och kall och varmvattensystem. Vad kan detta bero på?
 
Tjenare,

Luften färdas ju uppåt i rören, så problemen borde vara större på övervåningen. Men det är det ju inte :) Knepigt.

I kökskranen. Är det samma problem på både varm och kallvatten? Om ja, så är det inte problem med att luft kommer in i ett enstaka rör. Då beror det på att luft kommer in på en samlad plats om man säger så. Vad händer om du skruvar bort spolmunstycket på kranen så att det blir fritt flöde?

Jag passar även på att bumpa denna tråden, då den legat ett tag utan att få svar.
Fler som har funderingar?

Mvh

Stefan
 
Luft kan i stort sett omöjligen komma in i en trycksatt ledning. Däremot kan det finnas luft i form av mycket små bubblor i vattnet vilka kan frigöras och skapa"pruttar". Mer problem på varmvattnet än på kallvattnet.
 
Har ni hydrofor/Hydropress?
 
Har dina grannar samma problem? Var kommer varmvattnet ifrån? Har du en egen värmeväxlare/beredare eller kommer det med fjärrvärmen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.