Hej!

Jag håller just nu på att renovera min garderob och känner att jag behöver lite hjälp, då jag inte är så speciellt erfaren.

Här är en bild jag har ritat:

123qxir.jpg


Väggarna är målade, golvet är lagt och båda klädstängerna är uppe!

Det som kvarstår nu är själva hyllan, varje plan ska bli cirka 105 cm långa och 40 cm djupa.

Jag undrar lite om ni tror att strukturen kommer hålla, samt hur jag bör göra. Jag har frågat runt lite och blev rekommenderat att göra det med MDF-skivor som är 18 mm breda.

- Förborra alla hål
- Fästa med både skruv, lim och träpluggar (Vet dock inte vilka skruvar jag ska köra med)
- Sätta fast varje hyllplan i väggen med konsoller för att det ska vara stadigt

Prisförslaget från Beijer blev drygt 2000 för material + arbete att skära ut det. Har begränsad tillgång till diverse maskiner då jag bor i lägenhet.

Jag vill helst inte att skivorna ska spricka eller att allt ska ramla ihop, så alla tips mottages varmt! :sly:

Mvh,

Appartement
 
Mikael_L skrev:
[länk]
Har redan kollat på alla deras versioner av Expedit, det passar inte med garderobens storlek.
 
Mikael_L
Aj då.
Ja, det hade ju varit ytterst trevligt om en färdig och prisvärd lösning hade passat.

Men jag tror väl annars att MDF blir bra. Men den stora fördelen med MDF är att materialet är så lätt att bearbeta enkelt och snyggt med fräs, sågar och borr osv. Nu tänkte du inte bearbeta så mycket, och därför är det inte riktigt lika självklart val. Men det är fortfarande ett bra alternativ.
MDF är lätt att lacka snyggt på skivans yta, men svårare att få till fin färg på sågade kanter.
MDF är tungt (blir en tung "möbel", men det spelar kanske ingen roll i detta fallet) och spricker lätt om man skruvar i kanten. MDF är trevligt att foga samman utan skruv, utan bara lim och plugg, eller med kex. Och tvingar förstås då.

Plywwod t.ex. är lätt och starkt, men dyrt om man ska ha kvaliteer med fin yta. Plywood är svårt att lacka snyggt på sågade kanter och spricker lätt om man skruvar i kanten.
Så den enda fördelen plywooden har är väl egentligen att det blir lättare med samma styrka.

Spånskiva är ganska likt MDF, men betydligt billigare. SK blir inte alls lika fint när man fräser och borrar osv.
Jag tror att MDF är lite starkare och får lite mindre nedböjda hyllplan t.ex.än samma tjocklek på spånskiva, men jag är inte säker.
Spånskiva blir jättestarka hyllplan av om man melaminbelägger båda sidorna, eller någon annan stark folie.

Vill du inte hålla på med massivträ (och det hade inte jag velat i dina kläder) så tror jag att bästa valet blir spånskiva eller MDF.

Med perfekt passning, trälim och tvingar blir det starkt och bra.
Problemet är just "perfekt passform". Byggvaruhusen är inte direkt kända för att såga upp med 1/10 mm precision åt kunderna. Man verkar få vara nöjd om dom inte missar med mer än 1 mm, vilket inte duger för detta.

Så frågan är om du inte måste använda någon annan konstruktionsprincip. T.ex. att hyllplanen vilar på träribbor skruvade i sidorna på de lodräta delarna.

Jag ska själv, vilket år som helst, försöka mig på att konstruera något liknande till vår hall. Och jag kämpar också lite med hur jag ska göra detta, och vilket material jag ska använda. Jag kanske köper en lamellfräs för detta.
Men det går inte motivera inköp av en flera tusen kr dyr maskin för en enda hylla. :surprised:
 
Mikael_L
Kan du få Beijers att kapa upp med max 0,2 mm toleranser så går det nog bra att plugga, limma och skruva.
Förborra för skruven så skivorna inte spricker.
Skruvarna är egentligen bara för att erhålla tillräckligt presstryck för limmet. När limmet torkat kan skruvarna tas bort utan att hyllan håller något sämre. (Ja nu tar man väl knappast bort dom ändå, men bara för att belysa principen).
 
Jag byggde nästan en exakt sådan möbel av MDF får några år sedan. Det var en platsbyggd bokhylla. Enda skillnaden med din ritning var att jag hade skivor på sidan och nedanför också. Sågade upp materialet på Bauhaus.Så här gjorde jag (försöker förklara kort, återkom om du undrar nåt):

1) Sågade upp de 5 vertikala långa skrivorna, 2 skivor för över och undersida samt löjligt många små hyllplan

2) Borrade mängder med hål längs de långa skivorna (jag ville nämligen ha flyttbara hyllplan a la Billy)

3) Pluggade och limmade fast 4 hyllplan i mitten samt skruvade och limmade på över- och underskivorna

4) Satte i de löstagbara hyllplanen på lite varierande höjderFäste själva bokhyllan i väggen med ett enkelt vinkeljärn.

Värt att tänka på:

- Förborra MDF är ett krav
- De blev inte helt exakt sågat på Bauhaus iaf, så man fick pussla lite med millimetrarna för att få det snyggt på framsidan
- MDF suger sjukt mycket färg = många lager. Jag målade skivornas ytor i förväg (men var noga med att inte måla kanterna)

Det blev inte finsnickerikvalitet, men folk som kom på besök var alltid imponerade (jag störde mig naturligtvis lite på att man anade skarvar). Grymt stabilt.
 
Redigerat:
Tack så otroligt mycket för alla svar!

Jag ska gå igenom dem mer utförligt senare, dock hittade jag precis en sak som jag undrar över i och med att ni har pratat om färg & lack.

Byggmax har 40cm djupa MDF-skivor färdigt med ett vitt ytskikt i melamin:
http://www.byggmax.com/se-sv/byggva...hyllplan/hyllplan-folierat-mdf/09040/hyllplan

Är det möjligt att såga dessa?

Spontant känns detta som en genväg!
 
Vad ska du förvara i hyllan? Den känns väldigt opraktisk och inflexibel. Enklast är annars hyllplan på väggskenor och att du förvarar i transparenta plastlådor.

18mm MDF tror jag är overkill annars, limfogsskivor eller melaminbelagd spånplatta är alternativ.
 
Appartement skrev:
Tack så otroligt mycket för alla svar!

Jag ska gå igenom dem mer utförligt senare, dock hittade jag precis en sak som jag undrar över i och med att ni har pratat om färg & lack.

Byggmax har 40cm djupa MDF-skivor färdigt med ett vitt ytskikt i melamin:
[länk]

Är det möjligt att såga dessa?

Spontant känns detta som en genväg!
Självklart går det att såga med ett fintandat blad. Är dock ej MDF utan spån kärna om det nu spelar någon roll då du ej ska måla det.
 
Blir väldigt nyfiken på vad hyllan ska vara till? 40 cm djupa, 25 cm breda och ganska höga?
De är för smala för kläder tex tröjor och handdukar, för höga för skor, för djupa för stående vinflaskor (om man inte har många av varje sort, men i sådant fall bör man välja fack breda nog att köra in hela lådan).
 
Ursäkta att jag aldrig kom tillbaka här, men jag fixade faktiskt min garderob för ganska länge sedan.

Blev 28 lådor istället för 20, höjden mellan varje hyllplan som jag hade först behövdes verkligen inte. Ovanför klädhängaren blev det ett hyllplan för mer plats, syns inte på bilden (nedan).

Köpte allt material från Beijer, borrade hål, fäste med lim, plugg och skruv. Svårighetsgraden var relativt svår då väggarna inte var helt raka, blev någon millimeter fel här och var men ingenting som syns. Stadigt som tusan, fäste varannan hyllplan i väggen med vinkelbeslag. Tog 4-5 dagar efter jobbet att ordna.

Uppskattningsvis gick materialkostnaden på 2000 kr. Detta är otroligt mycket bättre än hur det såg ut innan, jag är jättenöjd!

4s17pj.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ipasti och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.