Hur mycket är rimligt att betala för arkitekt och konstruktionsritningar för en ganska normal villa om man vill inte vill köpa en färdig ritning utan få det gjort? Jag förstår att det såklart kan skilja sig en hel del beroende på vilket typ av hus man bygger men skulle vara intressant med lite riktvärden.

Kan man få dessa två ritningar gjorda av samma företag?
 
R
Jag skulle också gärna få lite input om detta. För två år sedan så kontaktade jag en "halvkänd" arkitekt och fick en offert på bygglovsritningar för en villa på 160 kvm, ca 200.000. Kostnad för konstruktionsritningar fick jag muntligt, ca 300.000. Det skulle bli ca 500.000 sammanlagt, vilket var mer än vad jag hade räknat med så jag avvaktar så länge, det är ingen brådska. Men det är kanske vad man ska räkna med om man vill ha ett arkitektritat hus?
 
500 tusen för bygglovs- och K-ritningar....... Verkar som om den arkitekten inte vill ha några jobb eller tjäna multum på de få som han eventuellt ändå får. Det är ju "svinigt" dyrt.

På en "normal" villa är det inte speciellt mycket som behöver beräknas. I stort endast bjälklag och takstolar och de sist nämda brukar beräkning ingå om man beställer från en takstolsfabrikant. 300 tusen för K-ritningar ha, hutlöst pris......

Jäklar vad man "tjänade" pengar när man gjorde dessa ritningar själv, visserligen 15 år sedan men ändå........
 
Redigerat:
Som inläggen ovan visar så är konstruktionsritning ofta overkill för vanliga småvillor.

Bottenbjälklaget är standardiserat med en kantbalk och betongplatta,
takkonstruktionen står takstolsfabriken för,
och väggarna är hållfasthetsmässigt överdimensionerade för att all isolering skall få plats.

Kuriosa: Jag har inga konstruktionsritningar på mitt nya hus.
KA beräknade i huvudet, mellan tummen och pekfingret,
en stålbalk över ett vardagsrum utan bärande hjärtvägg.
 
Om du tänker anlita en byggfirma för att resa huset kan du garanterat få detta på köpet. Ta med en ritning från ett typhus och säg vilka förändringar du vill göra, det fixar dom ett par dagar.
 
Är nästan klar med den fasen, dvs arkitektritning + teknisk ritning. I min kommun så
måste man ha teknisk ritning för att få igenom bygganmälan.

Kostnader på 500k som nämndes ovan verkar, precis som alla andra sagt, oerhört höga.

Vi har träffat vår arkitekt 3-4 ggr och mellan dess så har hon ritat lite och mailats med oss.
hennes nedlaggda arbetstid tills nu blev då ca 75h a 600.

Till det kommer teknisk ritning, timarvodet är ngt högre och antalet timmar ngt lägre,
en gissning är 40h a 800.

När vi är klara så skulle jag gissa på en slutsumma på en liten bit under 100kkr
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
bjornju skrev:
Är nästan klar med den fasen, dvs arkitektritning + teknisk ritning. I min kommun så
måste man ha teknisk ritning för att få igenom bygganmälan.

Kostnader på 500k som nämndes ovan verkar, precis som alla andra sagt, oerhört höga.

Vi har träffat vår arkitekt 3-4 ggr och mellan dess så har hon ritat lite och mailats med oss.
hennes nedlaggda arbetstid tills nu blev då ca 75h a 600.

Till det kommer teknisk ritning, timarvodet är ngt högre och antalet timmar ngt lägre,
en gissning är 40h a 800.

När vi är klara så skulle jag gissa på en slutsumma på en liten bit under 100kkr
Finns det fler som kan/vill komma med prisexempel?
 
Minst 12-15% av totalkostnaden får man nog beräkna såvida arkitekten börjar från scratch och designar ett hus efter ditt önskemål.

Att utgå från ett standardhus eller "självritat" och bara justera ritningen kan man tycka borde bli billigare. Men en arkitekt är inte lika lockad av ett sådant uppdrag och kan därför begära högre arvode.
 
  • Gilla
Casalita och 1 till
  • Laddar…
yonna skrev:
Minst 12-15% av totalkostnaden får man nog beräkna såvida arkitekten börjar från scratch och designar ett hus efter ditt önskemål.

Att utgå från ett standardhus eller "självritat" och bara justera ritningen kan man tycka borde bli billigare. Men en arkitekt är inte lika lockad av ett sådant uppdrag och kan därför begära högre arvode.
Varför skulle inte en arkitekt vilja bygga vidare/förfina en kataloglayout?
Ingenting byggs ju upp från noll, utan man bygger alltid på tidigare erfarenheter och kunskaper.

När jag fick mina bygglovsritningar/arkitektritningar klara för hus, garage och stall, plus placering på tomten klar,
hade arkitekten och jag jobbat med projektet ett par månader.
Allt utgick visserligen från en grundtanke jag knyckt från ett utställningshus,
men det var nästan inget vi inte förbättrat på något sätt.

Arkitekten uppskattade kostnaden för sitt arbete till 50.000 - 60.000 kr.
(Men debiterade inget, då det var inom släkten :) )
 
yonna skrev:
Minst 12-15% av totalkostnaden får man nog beräkna såvida arkitekten börjar från scratch och designar ett hus efter ditt önskemål.

Att utgå från ett standardhus eller "självritat" och bara justera ritningen kan man tycka borde bli billigare. Men en arkitekt är inte lika lockad av ett sådant uppdrag och kan därför begära högre arvode.
Varför skulle inte en arkitekt vilja bygga vidare/förfina en kataloglayout?
Ingenting byggs ju upp från noll, utan man bygger alltid på tidigare erfarenheter och kunskaper.

När jag fick mina bygglovsritningar/arkitektritningar klara för hus, garage och stall, plus placering på tomten klar,
hade arkitekten och jag jobbat med projektet ett par månader.
Allt utgick visserligen från en grundtanke jag knyckt från ett utställningshus,
men det var nästan inget vi inte förbättrat på något sätt.

Arkitekten uppskattade kostnaden för sitt arbete till 50.000 - 60.000 kr.
(Men debiterade inget, då det var inom släkten :) )
 
☺ nej, just det ! Ni gjorde det inom släkten!
 
Sätter man det tekniska åt sidan så är det förmodligen enklare (och försäljningssumman något högre) om man har anlitat en känd arkitekt vs ritat själv. Dvs den dagen man funderar på att sälja.
 
merlrmindre skrev:
Sätter man det tekniska åt sidan så är det förmodligen enklare (och försäljningssumman något högre) om man har anlitat en känd arkitekt vs ritat själv. Dvs den dagen man funderar på att sälja.
Varför det? Du får inte bygga huset om din konstruktion inte godkänns av KA och kommunen. Om designen är bra eller inte avgör köparen.
 
Ja min formulering var inte den bästa :x Så klart måste regler följas. vad jag menade var att ett "kändis-ritat" hus är mer lättsålt. Oavsett de tekniska aspekterna på konstruktionen.
 
KnockOnWood skrev:
Varför skulle inte en arkitekt vilja bygga vidare/förfina en kataloglayout?
Ingenting byggs ju upp från noll, utan man bygger alltid på tidigare erfarenheter och kunskaper.

När jag fick mina bygglovsritningar/arkitektritningar klara för hus, garage och stall, plus placering på tomten klar,
hade arkitekten och jag jobbat med projektet ett par månader.
Allt utgick visserligen från en grundtanke jag knyckt från ett utställningshus,
men det var nästan inget vi inte förbättrat på något sätt.

Arkitekten uppskattade kostnaden för sitt arbete till 50.000 - 60.000 kr.
(Men debiterade inget, då det var inom släkten :) )
Jag och min arkitekthöll med ritningen till mitt hus i över ett år (till och från förstås). Kostnaden 20tkr, k-ritningar står snickarfirma för. Jag menar grundritning och andra typer av k-ritningar får du från lev., samma sak med vvs. Varför betalar extra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.