Nu när man bygger nytt så vill man få in bra kanaler på tv´n också.
Det som är lite knasigt är att det ej har lagts ner någon kabel-tv i området då anlades väg och V/A. Då finns det två alternativ så som jag ser det.

1. Digital-tv
2. Tv via bredbandet

Det första, digital-tv, kräver att man sätter upp en antenn, och förmodligen även en förstärkare. = fullt med antenn på huset... hmm

Då kvarstår tv via bredbandet.

Frågan är då om denna tjänst funkar bra?
- Hastighet
- Störningar
- vad är plus respektive minus med en sån här tjänst.
Tänker isånnfall använda mig av Bredbandsbolaget och 24 Mbit.

tacksam för svar
Fredrik
 
Sitter i samma sitts. Nytt hus men ingen kabel-TV. Har kollat bredbandsbolagetshemsida i går och det verker väl OK. Nackdelen somjag serdet, om jag inte har missat något, är väl att man behöver dekoder.
Finns det något annat alternativ som fungerar utan dekoder, dvs att det går att se alla kanaler (i ett grundutbud) på flera TV-apparater.

Grannen tycker att det blir sämre bild med TV via bredband.
 
Nix idag krävs en dosa per tv när det gäller tv via bredband. Att tänka på är att du inte får ha för långt till telestationen om det är bredband över ADSL du tänker på. Sen får man räkna med rejäla hastigheteförluster när man lägger tv över ADSL
 
att tv´n kommer att ta bandbredd, är ju klart, så man kanske inte ska ta den lägsta uppkopplingen. Så om man väljer 24 mbit, så borde det räcka både till att titta på tv och surfa samtidigt.

Hur långt vi har till telestationen måste ju kollas upp också.

 
är du säker på att du kan välja 24mbit?

Hastigheten har nämligen med avståndet till telestation.
Nära till telestation = 24Mbit
långt bort = 1 Mbit

Men om du kan få 24 Mbit.. så lär det inte vara någon fara med surfandet iallfall.. tror att TV:n tar ca 6Mbit.. :)
 
... säker är jag inte, då jag inte har flyttat in än och har inget telenummer på den adressen som jag kan kolla med. ska ta och kontakta dom för att se.

hoppas på 24 mbit iallfall.

(6mbit tar alltså tv´n = bra att veta, tack)
 
Går det att ta in flera kanaler samtidigt? Dvs kommer du att ha möjlighet att spela in ett program samtidigt som du tittar på ett annat om du väljer tv via bredband? Jag valde bort bredbands-Tv och satsade på Boxer. Hade turen att det fungerade med att montera en tv-antenn inne på vinden.
 
Nja då blir det flera dataströmmar så att du förlorar mer bandbredd. OCh tyärr så tar inte TV:n 6Mbit utan mellan 10 och 15 beroende på vems lösning som används. Kravet hos Telia var åtminstånne under 2000 Meter till station för TV via ADSL. De kan ha förlängt det men jag tror inte det. 2500 gäller för att du överhuvudtaget ska få teckna ett upp till 24 abb. Sen ska du inte kunna få 24 på det avståndet pga dämpningen i ledningen men det är en annan historia
 
hm ... kanske korkad fråga ... men ... om man tar TV'n via ADSL påverkas hastigheten endast när man kör datorn och TV'n samtidigt ... eller ... ?

Telia kommer att ge möjlighet till denna kombination i nybyggeområdet till våren och det skulle isåfall innebära att man slapp förstöra sitt nya lilla hus med en anskrämlig parabol (vanlig antenn ger dålig bild enl de som redan flyttat in i området).
 
Jag ställde en fråga till Telias kundtjänst för en tid sedan:

"Vad jag inte förstår är att det inte spelar någon roll
hur snabbt bredbandet är? Hur kan bilden bli lika bra
om man kör 0,25mbit eller 24mbit? Det är alltså oberoende vad man har för något bredband? Om man har 0,25mbit och TV tittandet kräver 5mbit så får man just det.
Enligt er hemsida så blir det ju vissa begränsningar om man har snabbare bredband... vilket jag inte fattar hur det hänger ihop???"

Svar från Telia:
"Det stämmer att att man kan ha Digital-tv med alla våra hastigheter. Vi kommer lägga till och reservera 5Mbit som endast kommer vara till för digital-tv.
Men vid högre hastigheter kan digital-tv påverka surfhastigheten. Exakt hur mycket surfhastigheten påverkas beror på en rad tekniska faktorer som exempelvis teleledningens längd och kvalitet."

Men jag vet ju inte om alla leverantörer gör på samma sätt...
 
Telia reserverar 5 Mbit hela tiden. sen kunde den som sagt dra betydligt mer. Skräckexempel som jag hoppas är rätt unikt är en 24 Mbit som blev 9 med tv på

De kan max leverera 24 så max utnytjbart skulle då vara 24-5=19 men jag har för mig att det blir lägre praktiskt.
 
precis, 24 mbit är max vad man kan få, men man brukar inte hamna på den siffran, utan får en lägre hastighet. allt det beror ju på hur långt man har till tele-stationen mm..
 
jag kör en dreambox via trådlös router och ADSL (parabol) det har en så länge aldrig strulat "pepparpeppar", jag är kalas nöjd.
Har BBB och 10mbit lina
 
Andreas8 skrev:
jag kör en dreambox via trådlös router och ADSL (parabol) det har en så länge aldrig strulat "pepparpeppar" vare vad gäller störningar eller märkbar sänkning av bredbandet, jag är kalas nöjd.
Har BBB och 10mbit lina
 
Andreas8 skrev:
jag kör en dreambox via trådlös router och ADSL (parabol) det har en så länge aldrig strulat "pepparpeppar", jag är kalas nöjd.
Har BBB och 10mbit lina
Detta fattar jag inte alls. Har du en DB för parabol som du sedan bara har kopplat till ADSL?? :surprised: :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.