Jag röstar på torv-tak, hade gjort sig fint med den naturen. Fint bygge med fin utsikt! Hoppas det flyter på bra till det står klart!
 
jag skulle råda dig till att välja vanlig tegelpanna (ej betongtegel) då det håller bra mycket bättre, det ger mindre påväxt av mossa och lavar, mer miljövänligt samt inte minst ger mycket finare tak rent estetiskt ! Och dessutom så slipper du problemet med att välja färg :)
Om man tycker nytt är dyrt så finns ofta beg att få tag på. Ett tegeltak håller ofta nära på 100 år så att återanvända är inte dumt.
 
  • Gilla
Malino och 2 till
  • Laddar…
Av dom du visat tycker jag röd tvåkupig Jag tycker dom åldras snyggare än Tegelröd tvåkupig.
 
Även jag röstar på en tegelpanna pga utseende och hållbarhet. Om du tänker om :) så gjorde jag lite undersökning i denna tråd.
 
Tegelpannor!
Viktigt att inte jämföra ny tegelpannor men nya betongpannor. Ta ett tur i ett område med hus byggda under 80 och 90 talet och se hur det ser ut.
 
P
Om du nu kan tänka dig riktigt tegel istället för betong...
Sommaren 2011 la jag om husets tak med klassiska tegelpannor, dvs fast läktavstånd
Till nya garaget hösten 2012 la jag med Moniers Nova tvåkupiga falsade tegelpanna med variabelt läktavstånd
Jag säger bara det att skulle jag idag lägga om huset/bygga nytt så skulle Nova pannan bli på tal direkt. Mycket låg enkupig så den upplevs mera som en två kupig tycker jag
http://www.monier.se/takprodukter/taktegel/nova.html
Så enkelt att få rak tack vare falsen och sen detta med variabelt läktavstånd.. Sen hade jag bara 14graders lutning på garagetaket så vanliga tegelpannor gick inte. Falsade fixar det.
Men visst betongpannor fixar ju det också men nepp ingen betong på taket här..
 
Redigerat:
Jag röstar isf på den 4e...platta...men fick jag välja skulle jag valt band/skivtäckt...svart tak med riktig fotränna.....
 
  • Gilla
Goteborg
  • Laddar…
Ta inte den med skrovlig yta. Det kommer bara att fastna skit på ett sådant tak.
 
Busenkelt. Riktigt tegel förstås!
 
Jag skulle välja falsad plåt, i sån där ljus silvrig färg. Aluzink kanske det heter? Skulle bli en fin kontrast mot den mörka fasaden
 
  • Gilla
Sjörre
  • Laddar…
Vad härligt att takbeklädnad verkar beröra! Tack för alla vinklingar och förslag!!! (y)

Hur som så har vi under resan sedan hela projektet startade funderat på både pannor och plåt. Beslutet är fattat och snudd på oåterkalleligt då det är beställt. Förhoppningen är att takläggningen inleds denna eller kommande vecka...vi får väl se! Det blir en röd tvåkupig Palema från Benders som kommer att ligga på taket. Dessa matchar (förhoppningsvis) med takplåtarna i mörkrött, eller snarare falurött. Dessutom har vi beställt färgen till vindskivor, knutar och foder som även det blir en mörkröd så det blir en enhetlig inramning av huset.
 
Robert 75 skrev:
Förhoppningen är att takläggningen inleds denna eller kommande vecka...vi får väl se!
Ooopps :eek:
Ja ibland går det som utlovat och visst har takläggningen tagit fart. Ränndalar är på plats och läktningen av taket är i princip färdig. Dessutom är nästan all takavvattning på plats så det börjar verkligen se ut som ett riktigt hus.
2013-05-01-957.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lorens
  • Laddar…
Robert 75 skrev:
Ooopps :eek:
Ja ibland går det som utlovat och visst har takläggningen tagit fart. Ränndalar är på plats och läktningen av taket är i princip färdig. Dessutom är nästan all takavvattning på plats så det börjar verkligen se ut som ett riktigt hus.
[bild]
Gör dom allt det där utan ställning?
Kan skymta en på baksidan men borde du inte ha ställing runtom när hela taket görs?
 
Goteborg skrev:
Gör dom allt det där utan ställning?
Kan skymta en på baksidan men borde du inte ha ställing runtom när hela taket görs?
Nej inte utan ställning...utan den står delvis packad på "ställningsvagnen" och de har ställning på baksidan där de jobbar. En annan aspekt är ju arbetsmiljöbiten...men det är inte enbart arbetgivarens/byggherrens ansvar då arbetstagaren även har till ansvar att följa de instruktioner som finns till skyddsutrustningen :cool:
 
Återvinningshantering blir man en mästare på när man bygger!
Kört med "storsläpet" två vändor med i princip enbart isolering och plast så närmare 30 säckar har hittat tillbaka till en ny tillvaro.

sopor.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dessutom har man nu blivit klara med läktningen, takplåtar och all takavvattning så just nu väntar vi på leverans av pannorna som ska komma denna vecka. Dessutom upptäckte jag att man missat en överplåt till ett av fönsterna vilket såg lite lustigt ut när man väl uppmärksammat det men nu är det åtgärdat. nästan ett skäl för fuskbyggarna eller? wink.gif

Själva har vi nu isolerat det yttre i mellanbjälkalaget och påbörjat plastningen av huset och den tyska tejpen har kommit väl till nytta även om det finns lite mer kvar att tejpa.

Plastning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.