Hejsan!

Vi ska välja golv till vårt nybyggda hus och skulle vilja ha era åsikter. Det gäller kök och vardagsrum (öppen planlösning) Jag är väldigt förtjust i vit, vitpigmenterad askparkett. Skitsnyggt verkligen och det lirar riktigt bra ihop med vårt kök osv. Det jag funderar på är hurvida ett så ljust golv är svårare att hålla rent? Blir det liksom sliter där man går mest och att det där sedan blir mörkare? Någon som har erfarenhet av ljusa parkettgolv? I kök framförallt..

tacksam för hjälp
mvh Evelina
 
Vitpigmenterad Ask är väldigt snyggt, även den icke pigmenterade.
Har till dags dato sett 3600 bostäder. Generellt menar de flesta som har vita/ljusa golv att det är snyggt som bara den men, det kräver mer städning. Inte svårare allt hålla rent men som sagt oftare städning. Smutsen syns mer.

Är det vitoljat eller lackat?
 
Vi har en opigmenterad askparkett från byggmax på hela övervåningen och den var inte bara billig i inköp utan snygg också, och kändes som ett bra alternativ till den allenarådande ekparketten. Nu blir det inte så smutsigt i sovrum, men eftersom ytan är lackad är golvet lätt att hålla rent.
 
Parketten är mattlackad, så det känns ju som att det borde tåla lite. Jag bara tänker på katterna, små barn som inte finns än men som kommer att springa runt och leka, cykla, åka inlines (?!) inomhus. Men städa någon gång oftare är det helt klart värt. Bara det liksom inte blir missfärgat eller liknande.
 
Jag la naturfärgad mattlackad askparkett från Hornbach i vardagsrummet i höstas. Kostade cirka 235 kr/kvm. Upplever inte att det blir smutsigt eller att smutsen syns. Tycker laminatgolven är värre i så fall. Tycker liksom Pelpet att ask borde bli det nya ek, ek har jag tröttnat på. Lätt hänt att ask blir för livligt men man får titta i butiken i förhand.

/Anders
 
Redigerat:
Vi har valt Kährs vita "ask alabaster" i alla rum inklusive kök till vårt nybygge. Enligt golvtillverkaren ska det vara minst lika hållbart som en vanlig ekparkett, om det stämmer ska jag be att få återkomma om. :)
 
Redigerat:
Vi har vitpigmenterad lackerad askparkett från Tarkett i vårt fritidshus och kan hålla med övriga, vackert. Därför ville vi ha det i vårt hus när vi köpte det. Denna gång blev det golv från finska Parla. Mycket fint det med och jag tyckte det var lättare att lägga. Tycker inte heller att dessa golv är svårare eller jobbiga att hålla rena jfr andra golv typ ek.
 
Kan också säga att ask är kanon, dock finns det vissa saker att ha koll på:
- golvlister i ask är svåra att få tag i, vita fungerar däremot utmärkt
- obehandlad ask gulnar som björk, är mest ett problem om man gör egna lister eller trappsteg, men det finns behandlingar.
- ask är hårdare en ek men parkettgolven rör sig lika mycket, så räkna ändå med småglipor på vintern då luften är torr
- det finns "inga" möbler att köpa som är i ask, egentligen inget problem, men många möbler funkar bättre med ekgolv.
 
Vi hanterade problemet med trösklarna genom att använda ektrösklar. Det funkar bra tycker jag.
 
Tack för alla svar, precis sådana som jag ville ha:)! Jag är helt såld på askgolvet nämligen. Har också funderat på det där med lister osv. Vi har kommit fram till som pbengtsson skrev att vita nog fungerar bra.
Nästa dilemma är hur vi ska göra när vi lägger golvet. Har ju som jag skrivit tidigare ganska stora ytor utan trösklar som ska vara samma golv i. Går det ens? Utan att de blir glipor på vintern och att det reser sig på sommaren?
 
Jag har lagt allt utan trösklar och i ett stycke, men här skiljer sig inte ask från annan parkett (inte stavparkett). Det finns en del trådar om detta, men starta ev. en ny och lägg in planlösning så löser det sig förhoppningsvis.
 
ewe_lindberg skrev:
Tack för alla svar, precis sådana som jag ville ha:)! Jag är helt såld på askgolvet nämligen. Har också funderat på det där med lister osv. Vi har kommit fram till som pbengtsson skrev att vita nog fungerar bra.
Nästa dilemma är hur vi ska göra när vi lägger golvet. Har ju som jag skrivit tidigare ganska stora ytor utan trösklar som ska vara samma golv i. Går det ens? Utan att de blir glipor på vintern och att det reser sig på sommaren?
Det beror lite på parketten i sig tror jag... En lägenhet vi bodde i som JM hade byggt med ek-parkett hade vi bula på sommaren. En annan lägenhet där vi renoverade själva med ännu större yta hade vi aldrig något problem med golvet. I vårt första hus hade vi en springa på någon millimeter vid golvsockeln under halva året...

Det verkar vara mycket fast i typ av parkett men generellt tror jag att klick-parkett är "säkrare" eftersom de hakar i varandra ordentligt. Se bara till att ha ordentlig springa mot vägg. Jag har hellre en liten glipa vid golvsockeln på vintern är en bula på sommaren! :rolleyes:
 
Vi har ask i vårt kök. Det är från kährs. Det heter alabaster, finns bilder i min köks tråd:)
 
B berne88 skrev:
Vi har ask i vårt kök. Det är från kährs. Det heter alabaster, finns bilder i min köks tråd:)
Hejsan, har du upplevt att Golvet gulnat?
 
Vi har lackad 3-stavs ask från Beijer (Raw) i alla sovrum. Lagt 2014 och 2017, och ingen kraftig gulning än.
Dock har vi ofta gardiner eller persienner för, även dagtid.
 
  • Gilla
klihmpa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.