Förra sommaren grävde vi ur för altan, fyllde med kross 0-40 (tror jag) och paddade, sen blev det inget mer gjort. Om vi nuni år ska lägga skiffer/marksten, behöver vi padda börlagret igen, eller räcker det att jämna av med sättsand och lägga stenen?

tacksam för tips!
 
Ursäkta stavfelen.... Ska förtydliga att vi först tänkte lägga ett trädäck på mark, men nu kanske ändrat oss till skiffer, eftersom vi har en massa över.
 
Mikael_L
Har det bara legat stilla, utan att grävas runt i behöver ni inte padda igen.

Faktiskt så kan det ha blivit ytterligare lite packat iom allt vatten som runnit genom vid snösmältningen.
 
Jag paddade 0-32 runt poolen i höstas, kommer inte padda igen innan plattsättning.
 
Ok, låter bra! Vad är nästa moment? Behöver man lägga något annat material än det man sätter stenen i nu?
 
Beror på vad du har i höjd upp till färdig nivå. Grovt räknar jag 5cm mjöl. Mindre blir bara jobbigt när järnen bygger 3 cm.
 
Mjöl, är det stenmjölet som man sätter stenen i då? Ska också paddas antar jag?
 
Ja på båda dina frågor.
 
Tack för svaren! Trevligt att få tips så snabbt och bra ;-) Nu ska jag bara fatta mod och ge mig på projektet också :p När tjälen gått förstås...
 
Kom på en fråga till; stenarna är inte lika tjocka allihop, har ni några bra tips för läggningen då? Eller är det "bara" att skrapa undan lite extra när plattorna är tjockare?
 
Skiffer är en konst att få bra tyvärr.. Ofta med skiffer så om man "skrapar" undan lite undertill, så är det något annat hörn som felar, alternativt att man lyckas få dom att rida. Det är riktigt svårt men lycka till!!
 
Tack igen för svar!
Som sagt, behöver fatta mod för att våga mig på detta... Men blir det fel så kan man ju alltid ringa en yrkesperson ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.