Jag gnäller inte på hantverkarna. Jag uttrycker mina antipatier mot systematiskt skattefusk. Misslyckade satsningar på arbetslöshetsinsatser hör inte dit - De är just bara det, och förhoppningsvis lär sig politikerna nåt på det.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Du har rätt
 
Vill ni ha materialet för inköpspris med faktura på 15 000 eller vill ni ha materialpåslag och faktura på 20 000

kunderna kommer ju tro att jag är dum i huvudet som ens frågar.
 
Jag förstår faktiskt inte hur man kan försvara att det finns personer inom den här näringen som fuskar och inflaterar priserna med hjälp av skattesubventioner.

Fusket med rot skall jagas med blåslampa. Det har inget som helst med avundsjuka att göra. Man skall inte förväxla ilska med avundsjuka. Vad jag vet har affärsmän med sviktande moral aldrig uppburit någon större status ...
 
  • Gilla
Hummingbird och 8 till
  • Laddar…
Vari består fusket ???
För ni kan väl ändå inte på allvar mena att om man optimerar systemet så fuskar man?

Skatteplanering finns ju överallt både för privatpersoner och företag, och optimering av olika system likaså. Skulle det då också vara fusk ?

Att man ljuger och nyttjar rot på sådant som egentligen inte är berättigat är en sak liksom kriminella företag som skickar in papper på jobb som aldrig utförts.
Men att kalla det faktum att man sänkt mtrl-priset (inte under inköpspris givetvis) och höjt timpriset till förmån för kund har jag svårt att se fusket i......

Nä som sagt jag tror mer på den gamla hederliga avundsjukan än någon ilska.....ränderna går aldrig ur
 
  • Gilla
oftast och 2 till
  • Laddar…
pappskallen är verkligen en ....
Det var upplagt för en sådan smash
 
Jag trodde vi diskuterade topic som TS skapat. I den så har man inflaterat priset, blåst konsumenter och därmed också blåst oss samtliga skattebetalare.
Om jag har tolkat det hela rätt tycker du att det är en fiffig affärsman och den som tycker att det här båg är egentligen inte arg utan avundsjuk på denna fiffiga affärsmans entreprenörskap.
Det tror jag, milt uttryckt, är en grav missuppfattning om hur saker ligger till.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
largab skrev:
pappskallen är verkligen en ....
Det var upplagt för en sådan smash
Förstår inte??
 
Ja du Jugend, ditt hantverksförakt förnekar sig inte.......

Fiffig och fiffig, det är en naturlig del i affärsupplägget att man inom vad reglerna tillåter optimerar systemet.
Och det är inte otillåtet att sälja material utan påslag och det är inte otillåtet med en hög timdebitering.


Om nu hantisen håller ner sina påslag vilket det gnällts på tidigare att det inte gjorts och att mer av kostnaden förs över till timpengen vilket många också tyckt att så borde fallet vara så borde väl allt vara frid och fröjd??

och ja, jag tror mest på avundsjukan, tycker den lyser igenom rätt tydligt faktiskt.
 
Jag har inte varit inne påhela helgen och därmed missat alla era svar.

Jag kan ta att hantverkareoch kunder gör upp om fördelningen av materialkostnad kontra arbetskostnad.

Men om ni som nu irriterar erpå att ”folk som inte vill göra en bra affär” kikar lite nogrannare på minberäkning så ser ni att materialkostnaden blir ca 28500 för allt (hantverkarenerkände vad enbart materialet skulle kosta mig). Detta ger då fortfarande enhög arbetskostnad på ca 6900:- för 4 timmar. Är detta rimligt menar ni? Han kaninte påstå att en del av materialkostnaden hamnat i arbetskostnaden.

Det handlar inte om att hangjort affären mer fördelaktig för mig. Den är bara fördelaktig för honom

Att han sedan slutar samtalet med: ”Jobbar du på skatteverket eller? Jag har ett möte nu, hej då!
 
Jag har märkt samma som TS skriver, vi tog in offerter för ett jobb som inte innebar några materialkostnader alls då vi skulle köpa in materialet. Timpriset från hantverkaren låg på ca 2000 kr/ timme/person. Dvs jag skulle betala ungefär lika mycket som om rot-avdraget aldrig funnits och skattebetalarna lika mycket till. Det är siffror i stil med spårvagnskonsulten i Göteborg och jag blir upprörd av samma anledning, nämligen att det är skattepengar och jag är rädd om skattepengarna.
 
  • Gilla
largab och 2 till
  • Laddar…
Samma här, jag uppskattar att minst 75% av avdraget går till hantverkaren som en ren bonus, resten sänker pris för kunden. Jag funderade ett tag på att starta en hemsida där man samla historier/offerter som dessa för att få politikerna och skatteverket att fatta hur det utnyttjas. Typ stoppaROTfusket.nu ;-)
 
  • Gilla
largab och 3 till
  • Laddar…
Rotleaks! (y)
 
  • Gilla
Amatörbyggaren och 1 till
  • Laddar…
pjon skrev:
Jag kan ta att hantverkareoch kunder gör upp om fördelningen av materialkostnad kontra arbetskostnad.

Men om ni som nu irriterar erpå att ”folk som inte vill göra en bra affär” kikar lite nogrannare på minberäkning så ser ni att materialkostnaden blir ca 28500 för allt (hantverkarenerkände vad enbart materialet skulle kosta mig). Detta ger då fortfarande enhög arbetskostnad på ca 6900:- för 4 timmar. Är detta rimligt menar ni? Han kaninte påstå att en del av materialkostnaden hamnat i arbetskostnaden.
Men vänta nu, alltså jag är inte riktigt med här måste jag erkänna.....

Har du tagit in ett fast pris på entreprenaden?? eller löpande pris/mtrl?
 
pjon skrev:
Jag har inte varit inne påhela helgen och därmed missat alla era svar.

Jag kan ta att hantverkareoch kunder gör upp om fördelningen av materialkostnad kontra arbetskostnad.

Men om ni som nu irriterar erpå att ”folk som inte vill göra en bra affär” kikar lite nogrannare på minberäkning så ser ni att materialkostnaden blir ca 28500 för allt (hantverkarenerkände vad enbart materialet skulle kosta mig). Detta ger då fortfarande enhög arbetskostnad på ca 6900:- för 4 timmar. Är detta rimligt menar ni? Han kaninte påstå att en del av materialkostnaden hamnat i arbetskostnaden.

Det handlar inte om att hangjort affären mer fördelaktig för mig. Den är bara fördelaktig för honom

Att han sedan slutar samtalet med: ”Jobbar du på skatteverket eller? Jag har ett möte nu, hej då!
Funderat över något som heter materialpåslag? Antingen betalar du ett materialpåslag eller så betalar du en högre timpenning. Valet är fritt
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.