Först måste jag erkänna att just golvvärme är ett utvecklingsbart område rent kompetensmässigt för mig.
Dock fick jag nyligen en offert på min kommande golvvärme där man även projekterat med en shuntgrupp. Detta blev jag lite fundersam över då jag trodde att shuntgrupp enbart användes när man kombinerade golvvärme och radiatorer.

Vårt värmesystem ser (kommer se) ut som följande:
ÖV 7 slingor
UV 5 slingor
Panna: Nibe F-750 FLVP
Golvarea 2 plan om ~80m2 var.

Vad fyller då shuntgruppen för funktion? Håller den jämnare (konstant) temp i systemet, detta borde väl rumsgivarna med dess styrning göra? Eller räknar man med att cirkpumpen i F-750 inte orkar med att cirkulera allt detta?
 
Jag är också nyfiken på hur de tänkt där.
 
Nån shunt lär väl inte behövas det bör räcka bra med en fördelare där man kan ställa in flödet skippa även termostaterna om du tänkt köpa såna visserligen har 750 en liten inbyggd arbetstank (tror jag) men i alla fall.
 
smurfen72 skrev:
Nån shunt lär väl inte behövas det bör räcka bra med en fördelare där man kan ställa in flödet skippa även termostaterna om du tänkt köpa såna visserligen har 750 en liten inbyggd arbetstank (tror jag) men i alla fall.
Fördelare med flödesgivare (0-5 l/min) för varje slinga var med i offerten.
Varför hoppa över termostaterna?
 
Beror ju lite på förutsättningarna... Vi har trägolv uppe (stavparkett) och klinker hela nedre våningen. Vi valde ingen shunt utan har trådlösa termostater i varje rum.
Så här med facit i hand vore det bättre att ha haft en shunt mellan övre och nedre våningen. Problemet nu är att övre våningen kräver så mycket mer värme på vattnet eftersom det är trägolv så när det var som kallast ute blåste det på fullt uppe och vi måste ha rätt varmt vatten i systemet. Nere däremot så värmes det ju upp tokfort med klinkergolv så där låg termostaterna och växlade med långa "kalla" intervall. Klinkergolvet är antingen för varmt eller sen iskallt för att hålla rumstemperaturen konstant på 21 grader.

En shunt skulle ju här ha kunnat föra upp det varma vattnet till trägolvet och ge lite svalare vatten nere...
Även om jag ströp rejält på flödet nere på fördelaren var det samma "av/på" effekt på golvvärmen nere. Bättre att kunna hålla en jämn temp. på golvet där och då behövs en shunt...

Vi kommer troligen att låta installera en shunt för detta till nästa vinter...

Termostater i rummen är dock något jag rekommenderar!
Super bra att kunna hålla olika temperaturer i de olika rummen på ett enkelt sätt!
 
  • Gilla
Robert 75
  • Laddar…
Låter konstigt en övervåning brukar kräva betydligt mindre värme än nedre plan. Om man har många termostater till en vp och termostaterna stänger så får vp lite vatten volym att jobba mot och kommer att få fler start stopp om man inte har kompletterat med en arbetstank. Vill man ha olika temperatur i olika rum så justerar man in flödena olika. En modern vp styr efter en utegivare och har en innegivare som kan finjustera värmen är systemet rätt injusterat och dimensionerat får man jämn. Men visst har man nått rum som man av nån anledning vill kunna sänka värmen i sätt en termostat där men normalt vill man ha samma temp hela tiden i ett vanligt hus och det reglerar man med slingorna.
 
Vi har 26mm trä ovanpå slingorna uppe och ingjutna direkt under klinkers på nedre våningen. Vi har ca 50 kvm fönsteryta på övrevåningen och kanske runt 20 kvm nere.
Normalt sett krävs mindre värme upp, ja, men inte med våra förutsättningar...

Vi har ingen innesensor, bara ute eftersom vi har termostater i alla rum/utrymmen och för att balansera systemet har vi naturligtvis en ack.tank.

Problemet för oss blir alltså att vi måste ha kurvan ganska hög för att golvvärmen ska orka med uppe och har man närmare 40 grader i slingorna blir klinkergolvet nere allt annat än behagligt... Kör jag väldigt strypt fördelare nere så kommer ändå den första delen på slingorna att vara väldigt varma vilket är vid entré, hallen och ena sovrummet där så gott som alla slingor nere går genom...

Så, för oss skulle en shunt vara en bra lösning men vi har ju knappats "normala" förhållanden... :)
 
En shunt är ingen bra lösning det är en nödlösning när det inte blev som det var tänkt. Hade man räknat på ert hus så hade man antagligen lagt tätare mellan slingorna uppe så ni fått ut mer effekt fortfarande med låg framledning vilket är bra för cop. Innegivare kan du ha om du hittar en bra placering det är ju onödigt att producera värme när alla slingorna är stängda och är nån öppen kommer det rummet att värmas av omkringligande rum som är övertempererade så det räcker troligtvis med lite lägre framledning vilket innegivaren fixar. På många hus klarar man sig med betydligt mindre värme uppe än nere men hos er är alltså värmebehovet lika. Jag skulle i varje fall inte välja en shunt om jag skulle bygga nytt hus utan spara dom pengarna till nått annat.
 
Vi behöver olika kurvor på bv (ingjutet i plattan) och öv (mellan gles) för att det skall bli bra. Så det blev en separat shunt för öv. Ingen jättekostnad.
 
Nej shunten är ingen kostnad men hade du haft möjlighet att lägga slangen tätare uppe så kunde du ev kört med samma kurva på båda och sparat in kostnaden för shunten och fått lägre driftkostnad efter cop blivit högre men du kanske redan har lagt slangen tätt uppe. Jag vet många som kör med golvvärme nere samt radiatorer uppe med samma framledning och det funkar bra just pga att övre plan behöver mindre värme därför blev jag lite förvånad att det finna hus som är tvärtom.
 
Jag skulle isf behövt glesare (inte som TS alltså ). Men det är alltså inte bara förskjutningen av kurvan som behöver vara annorlunda. Även lutningen.
 
Då har du nog ett mera vanligt hus som behöver mindre värme tillförsel på övre plan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.