Jag har träd på tomten som jag fäller av varje vår.
Jag har byggt ett skärmtak längs med pannrummsväggen där jag travar in veden. Det rymms två årförbrukningar under taket så veden jag eldar har alltid torkat två sommrar.

Jag försöker lägga upp hanteringen på så vis att jag strävar efter att minimera antalet gånger jag behöver röra samma vedträ.
Jag fäller och knubbar och klyver på plats där knubbarna ligger. I år har jag uteslutande använt yxa (men jag har en liten miniklyv om jag vill)
Samtidigt som jag klyver lägger jag vedträt på en cykelkärra. När kärran är full drar jag den till taket och travar.
När jag ska elda bär jag i famnen direkt utifrån till pannan.
Sammanlagt har jag då rört i vedträt tre gånger (klyv trav eldning)

Har kanske tre fyra års ved till på tomten, sen måste jag ordna med annan transport.





Veden som ryker ur skorstenen har legat i två år under taket och om två år till kommer trädet som ligger att ryka.
 
  • DSC_0085.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0138.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
weezer och 3 till
  • Laddar…
D09
Tack för alla tips, råd, beskrivningar :)
Fortsätt gärna :) grymma är ni

Fick lånet klart idag :) nu återstår att välja vedpanna samt hitta lokala leverantörer med ved så det finns backup när min egna ved sinar :)

Tyvärr är val av vedpanna en vetenskap

Om ni fått välja om er vedpanna, vilken hade ni då valt, samma ( vilken?) eller vilken modell och varför?
 
Jag följer den här tråden med stort intresse eftrrsom jag är i samma sits, ingen panik dock, bara jag är klar till vintern :)
Vill bara tacka för en bra tråd.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Ca 50 % av min ved kommer i 60 liters sekker fra jobben. Avkapp fra saga på jobb. Bærer det rett inn og brenner det opp :) hele sekken rett i kjelen
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Gör av med ca 20m3 staplad blandved (50% björk) per år.

Hyrde en sån där vedprocessor i 2 år men i år körde vi med farsans vedklipp. Med bala agri vedprocessorn tog det 4,5 timmar för 3 man att kapa/klyva/stapla hela lasset. 1 som plockar fram stockar, en som kör maskinen, en som står i vedboden och staplar för glatta livet.

Med farsans vedklipp tog det en dag för 2 man att klippa/klyva. (maskinen klipper/klyver i ett moment). Sedan tog det 3,5 timmar för 4 man att köra skottkärra/stapla.

vedprocessor: går fort men man måste vara flera på maskinen för att det ska löna sig. Enkelt att klyva smått om man har behov av det. Blir jäkligt mycket spån som dessutom är svårt att kratta upp. Hyrde för 1000kr/dag. =1000kr för en årsförbrukning ved. Dra fram stockar samt stapla är tufft på 4,5 timmar. Tempot blir betydligt lägre efter det...

vedklipp: Tar längre tid. Drygt om man vill klyva smått, vilket jag iofs inte gör.Större skräpbitar samt mycket mindre mängd som är enklare att kratta upp. Fördel för mig är att jag har tillgång till den jämt och slipper boka maskin, kan köra när vädret är bra.

Har en calmar v33 panna med 2,5m3 tank. Hade jag köpt nytt skulle jag vilja ha en panna med 200l+ vedmagasin. Lambdastyrning skulle jag också ha kostat på mig. Köp inte för liten panna!!!

Själv känner jag att vedhantering med andra redskap inte skulle passa mig alls. Stod hela påskloven under skoltiden med "sämre" maskiner, såg/skruv. Vill bli av med veden fort, känner inget behov av att känna igen vedträna när de ska eldas som en del brukar påstå att de gör, haha... ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
D09 och 2 till
  • Laddar…
Betalade förresten 4000kr för 15m3 4m längder hemkört.

En sak att tänka på är att säga till hur du vill ha veden upplagd. Lättast om veden ligger i linje med ev. vedmaskin. Även enklare om man får långveden lite uspridd istället för så högt staplad som möjligt.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Tips för att få "gratis" ved: Hör med grannar/skogsägare som kanske börjar bli till åren om dom behöver hjälp med röjning/gallring. Jag har gjort det och gör jobbet mot att jag får ta rätt på veden. Du kan även höra med grannar som gjort avverkningar om du får ta rätt på spillbitar som ligger kvar på hygget.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vill rekomendera denna panna. Jag bor i Västerbottens inland i ett hus byggt 1906 och det här är andra vintern med denna panna som fungerat klanderfritt. Den är finsk och om det är nått finnarna kan så är det att elda. Min son har precis köpt en likadan som han nu håller på att montera. http://www.manivvs.se/sv/product/13381/FOCUS-VEDPAKET
Sen vad gäller vedhantering så har jag en vedklipp med transportband direkt ner i 1 m3 säckar. Men då måste du ha en traktor eller ha någon som kan hjälpa dig med hanteringen. https://sites.google.com/site/maskinkontakt/hm-200
Ska man hålla på med ved så måste det vara ganska rationellt.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Knösen skrev:
Vill rekomendera denna panna. Jag bor i Västerbottens inland i ett hus byggt 1906 och det här är andra vintern med denna panna som fungerat klanderfritt. Den är finsk och om det är nått finnarna kan så är det att elda. Min son har precis köpt en likadan som han nu håller på att montera. [länk]
Sen vad gäller vedhantering så har jag en vedklipp med transportband direkt ner i 1 m3 säckar. Men då måste du ha en traktor eller ha någon som kan hjälpa dig med hanteringen. [länk]
Ska man hålla på med ved så måste det vara ganska rationellt.
Grym klipp :)
 
När vi höll på med ved snickrade vi ihop en bänk med stående brädor som markerade längden på vedträden.
Bredden på bänken var så att man sågade igenom allt med motorsåg om man sågade från båda hållen. Mycket smidigt att sedan direkt stapla på pall och sedan göra om processen.

Ett billigt hyfsat effektivt sätt.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Intressant alex87. Har själv tänkt bygga nåt sånt, men kan man såga från båda hållen? risk att "trasla in sig?
Jag hade tänkt att bygga nåt sånt här som killen i klippet
http://www.youtube.com/watch?v=u0LU7G6fQ8w

vad tycks?
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
herbert skrev:
Intressant alex87. Har själv tänkt bygga nåt sånt, men kan man såga från båda hållen? risk att "trasla in sig?
Jag hade tänkt att bygga nåt sånt här som killen i klippet
[länk]

vad tycks?
Nja trasslar till sig gör det inte, det är något liknande. I filmen trillar ju veden ner, det ser jag som en nackdel när man ska stapla den, bättre om den ligger kvar. Sen är ju bänken i metall jag föredrar trä. Om man går emot behöver man inte fila.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Kloge skrev:
Samt en bild på min T32 -55
[bild]
Vilken snygging!!!

Bäst att påminna sig om elfte budet:
- "Du skall inte ha begärelse till Din nästas traktor" men det är svårt ibland. :p
 
  • Gilla
Kloge och 1 till
  • Laddar…
D09
Någon som har glödbevaring i sin panna?

Hur lång tid bevaras den?

Lägger ni på någon vedklabbe för att bevara den och sedan göra fullt pålägg på t ex kvällen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.