Hej Sak satsa på en ny cirkelsåg snart min 399kr "RED TOOL såg är så fruktansvärt dålig"

Finns det någon nackdel förutom vikten på sågen att köpa en Cirkelsåg med 230mm klinga. Vikten ca 7,5 kg . Den borde aldrig bli för liten för någon normal bygg uppgift men kanske för stor?????. Vill satsa på en såg för hela livet. Det kommer att byggas garage och friggebodar och kanske tillbyggnad av huset i framtiden.

Vad säger ni som vet.

Fredrik
 
Renoveraren skrev:
Hej Sak satsa på en ny cirkelsåg snart min 399kr "RED TOOL såg är så fruktansvärt dålig"

Finns det någon nackdel förutom vikten på sågen att köpa en Cirkelsåg med 230mm klinga. Vikten ca 7,5 kg . Den borde aldrig bli för liten för någon normal bygg uppgift men kanske för stor?????. Vill satsa på en såg för hela livet. Det kommer att byggas garage och friggebodar och kanske tillbyggnad av huset i framtiden.

Vad säger ni som vet.

Fredrik

Hej!

Oj, märker att detta blev långt och inte så strukturerat, hoppas du hänger med, min tankar hoppar fram och tillbaka...

Här kommer du säkert att få många olika svar. Alltifrån att man inte kan få för stor cirkelsåg, till att allting som kan ta mer än 45 mm är helt onödigt.

Visst kommer en 230mm cirkelsåg att bli för stor ibland, när du står i dålig vinkel, och bara kan komma till att hålla med 1 hand. Men när du skall klyva/kapa reglar som ligger på bockar, och du står i en bra arbetsställning, och kan använda båda händerna, så är 7,5 kilo inga problem att hantera.

Jag har själv en 190 mm och visst har det hänt att jag önskade att den varit större, framförallt vid klyvning av grövre reglar, så att man slipper vända, och få försämrad precision. Men det är faktiskt relativt sällan, eftersom jag då istället har använt en byggsåg. Men det är ju en kostnadsfråga. Men om jag inte hade någon byggsåg, och bara fick ha en cirkelsåg så hade jag köpt en 160mm såg (dvs tar ca 50mm) förmodligen en Hitachi c6bu, en såg som jag är mycket nöjd med, och som är extremt smidig att arbeta med. Detta på grund av smidigheten, att man kan kapa/klyva en 45mm regler utan att vända. Det som är större får man då vända och vrida på. Ultimat är såklart en 230+en 160. Kanske är en bra ide att börja med en 160, och sen eventuellt komplettera med en större. Risken är dock att du kommer att uppskatta smidigheten i den mindre maskinen att den större nästan aldrig blir använd.

Tänk på att köpa en såg av bra kvalitet om den skall hålla livet ut. Kanske en Hitachi (vet ej om de har så stora som 230mm) eller en Makita, båda märken som iallafall jag har mycket positiva erfarenheter av (som cirkelsågar).

//Daniel
 
Hej Daniel

Sågen jag ev är spec på är en metabo KS85. Men som du säger är jag rädd att den är för stor.

Jag får se vad flera säger. Det är en ganska stor investering att köpa en såg som man ångrar att man köpt för att man skulle köpt den andra större/mindre i stället. Försår du vad jag menar.

Fredrik

 
jag skulle vilja säga köp 2, en lätt smidig såg som klarar 2" och är lätt att köra med en hand på taket och så vidare, en sänksåg med skenor.. fick jag bara välja en av dom så bidde de den smidiga och lätta, själv har jag den lilla DW'n o e mukke nöjd...
 
E oxå på jakt efter en såg som ska klara att klyva 45x45mm i 45 grader. Vilken ska man satsa på? CBU7 finns ju, men vet inte om den e bra. Har en kollega som har en sådan och på den, iofs lite äldre modell, finns inte motorbromsen plus att det är för lite plats för knogarna mellan handtaget och klingskyddet.
Vet dock ej om det beror på att den e gammal, eller om de nya oxå e så.
Ge mig lite förslag tack.
 
Hitachi gjorde om sina sågar för ett tag sen och åtgärdade just det där som inte är bra på din kompis gamla Hitachi
 
En fördel med en stor handcirkelsåg är att den är rätt trevlig att sätta i bord *ler*
Personligen tycker jag att t o m Hitachis 6BU är för stor för vissa jobb och det är inte bara vikt utan även att de kan kasta rätt jäkligt. I och för sig en vana men balanserande på en stege eller på tak så tar jag hellre med mig små maskiner.

Jag hade satsat på en mindre kvalitetsmaskin och sen köpt något billigt stort monster, ett tips är att testa att starta den i butiken och känna på hur den känns, en mindre vill man gärna kunna köra med en hand men man skall kunna hålla den med.

/Kent
 
Kolla gärna på DeWalts såg med 152 klinga som från början är en ELU-konstruktion av bra kvalite.
 
Tack för svaren det lutar åt en liten en
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.