Hej,
har för avsikt att bygga nytt, 1 1/2-plans hus med kök o två badrum (med dusch) ca 150 m2 totalt
Golvvärme plan 1 och radiatorer plan 2
Håller på att se över alternativa leverantörer och leveransformer.
För att jämföra alternativen försöker jag skapa en egen "motkalkyl" och har nog något så när uppfattning om kostnaderna förutom VVS-installationer.

Undrar om någon därute kan hjälpa mig.
Det jag behöver är en uppfattning om kostnad för:
- VVS inomhus (exklusive badrumsmöbler)
- Golvvärme
- Utvändig VA (har ca 20m rörgrav mellan hus o ansl.pkt, ej sprängning)

Tacksam för alla tips
 
jag skulle dra till med 300000-350000 inkl pump om jag ser till min egen efterforskning
 
  • Gilla
Gadus morhua
  • Laddar…
151000 har vi fått offert på vid nybygge. Och det gäller entreprenaden för 2 badrum, golvvärme och frånluftvärmepump.
 
  • Gilla
Gadus morhua
  • Laddar…
Tack för svaret, jag antar att vi pratar inklusive inköpskostnad värmepump och VA i mark?
 
Tack för svaret Flöjten5.
Ingick govvärmesats i detta (antar det)?
 
Tack för svaret mångstekta.
Jag antar att vi pratar inklusive inköpskostnad värmepump och kostnad för VA i mark?
 
jag tycker ju inte om överraskningar så jag ligger alltid högt i mina kalkyler men detta var med bergvärme/jord och golvvärme på 200kvm inkl allt jaa... men dum som man är valde man ju ett system som vart dyrare och mera arbete men man kan ju inte vara som alla andra hur sku världen se ut då... :D Dock är det för snart 2år sen inte riktigt men det borde ju inte ha stigit mer än 10% sen dess men man vet ju inte när det kommer till vvs branschen dom tycks ju ha ett annat system för prissättning... ;)
 
  • Gilla
Roadroller
  • Laddar…
Kanon Mångstekta :)
all info mottages tacksamt. (skall ju försöka få ihop nån slags totalkalkyl....)
Skall egentligen bygga ett sommarhus vid kusten men det växer och växer och blir mer och mer likt ett åretrunt-hus.
Börjar bli rädd att jag måate börja backa en del för att få ihop kalkylen men så är det väl alltid antar jag...
 
ja räkna högt å slå på 15% på det då brukar man inte få så stora överrasskningar....
 
Hej Gadus morhua, vi ska också bygga nytt 'fritidshus' på sjötomt i stl med ert på 150 kvm och det har även för oss dragit iväg till villastandard och massor tillval. Vi är i process välja husleverantör samt tar in offert från en byggare på både enbart entreprenaden om vi väljer husleverans samt om han ska bygga allt i lösvirke. Vi har tittat på Myresjöhus och Trivselhus men valt bort dom för priset landade på runt 20,000:- kvm. Sen har Ekeforshus och Fiskarhedenvillan lämnat offert på husleverans (inga entreprenader) för runt 1,4 miljoner. Vi har jobbat bra med XN villan och det år deras ritning vår byggare räknar på nu samt ska vi jämföra mot en offert från Rörvikshus som vi får nästa vecka. Just nu ligger priset runt 17,000:- kvm och jag siktar på att kunna pressa ner till 15,000:-. Vi har mycket tillval och New England paket rakt igenom. Det ska bli intressant jämföra med priset för lösvirke som byggaren ska komma med nästa vecka.
Angående priser på entreprenader så kan du kolla med Vårgårda hus, dom aviserar öppet och separat vad deras resp entreprenad kostar.
Dela gärna med er av era tankar och vad ni planerar välja och varför.
 
Hej Joap,
tackar för tipset.
Vi har haft en tomt i Bohuslän några år men inte haft tid att påbörja något bygge (har haft hästgård som krävt för mycket jobb men som vi nu sålt). Under den tiden har vi dock hunnit skissa en hel del på olika alternativ för att till slut få fram en nästan komplett ritning.

Vi har letat runt bland husleverantörer och tittat både på modul, lösvirkesbyggsats och lösvirke,
Har haft diskussion fram till första indikationspris/offert med 5-6 olika husleverantörer men de flesta samtliga är lagda åt sidan - några på grund av pris men flera på grund av en ovilja att faktisk offerera det vi vill ha. Känns som en ovilja att lägga för mycket offertarbete före avtal.

I dagsläget arbetar vi vidare helt och hållet med vår egna ritningar och har för avsikt att gå vidare med ett företag som heter Perssons Byggcentrum i Alingsås som levererar kompletta lösvirkesbyggsatser.

Anledningen till att dom ligger bäst till för oss är:
- Priset (påtagligt billigare än konkurrerande lösvirkesbyggsatser)
- Lite större frihet avseende materielval
- Bygger helt och hållet efter kundritningar (inga typhus)
Dom gör konstruktionsritningar, grundritningar, bygglovsritningar mm, i vårt fall gör vi nog färdigt alla bygglovsritningar själva.

Kommer också bli så att vi kör med delad entreprenad. Vi har en byggare som svarar för hus och grund och även mark som UE men separata rör- och elentreprenörer

Tycker du borde kolla dom - dom är intressanta. Googla på Perssons Byggcentrum respektive Alingsås Huspaket.

Kalkylen som den ser ut nu ligger på ca knappt 2,1 MSEK exklusive markarbeten, tomt och byggherrekostnader men med allt annat. I kalkylen har vi dåhyfstam mycket tillval - invändig liggande träpanel, snyggare trappa, utökad elinstallation. En osäkerhet är kök där vi inte riktigt är i mål ännu, i kalkylen ovan har jag avsatt 120 kkr vilket jag vet är lite men får vi inte ihop det med husleverantören så får det bli IKEA.

Lycka till!:)
 
Hej Gadus morhua,

Vi har varit i dag i Alingsås och pratat med Alingsås Huspaket. De tittade på ritningarna och kommer att räkna på det vi vill bygga. Hur stor är villan som kostade 2,1MSEK? Var det 1,5 plans? Är ni nöjda med "Perssons"?

Tack på förhand!!
 
Jag har räknar på ungefär 320.000kr för en 2-plansvilla, 2 badrum, 1 tvättstuga och 1 kök :)

Bergvärmen har vi räknat på 130000kr
Och all annan vs, såsom porslin, radiatorer, golvvärme i plattan, rördragning i plattan, i väggar, bjälklagg mm har
vi räknat med 190000kr.

Ska tillägga att jag gör vissa av dom jobben själv, såsom rördragningen av vattenrör och avlopp i väggar och bjälklag. Montering av radiatorer, porslin mm. Så jag räknar med att den summan ska räcka :)
Ska tilläggas att jag har ett samarbete med rörmockaren.
 
IMG_0087.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej Puppin,
1,5-plans med förhöjt väggliv, Inv area plan 1 ca 76 m2, total BOA 135 m2.

Har dock visat sig att kostnaden totalt inklusive grund och byggherrekostnader (dock utan markarbeten) landar på ca 2,6 MSEK.

Är väldigt nöjd med Perssons, myckat lättmonterad stomme, väl uppdelade och fördelade leveranser (många) och väl tilltaget med materiel.
Vi har dock enbart gjort mycket små förändringar sedan vi skrev kontrakt så hur det funkar om man vill göra större ändringar i sena skeden vet jag inte. I vårt fall blev slutnotan exakt det vi kommit överens om i kontrakt.

Lyckat till!

puppin skrev:
Hej Gadus morhua,

Vi har varit i dag i Alingsås och pratat med Alingsås Huspaket. De tittade på ritningarna och kommer att räkna på det vi vill bygga. Hur stor är villan som kostade 2,1MSEK? Var det 1,5 plans? Är ni nöjda med "Perssons"?

Tack på förhand!!
 
  • Gilla
puppin
  • Laddar…
Hej!

Tack för svaret!! Det blev ca.20% dyrare än ni räknade med! Pratade med en kollega och han hade liknande erfarenhet, ca 10% mer än beräknat. Bra att veta att räkna med dessa kostnader från början.

Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.