D09
Hej

Håller på och spekulerar på ett vedpannesystem.

Ett av alternativen är att skicka ut befintlig nibe 310p.

Men hur ersätta ventilationen med så ekonomisk lösning. Dvs jag vill bara ha ventilation i huset som är på avrundat uppåt 200m2 uppdelat på källare, botten och loft. Finns 2 badrum 1 tvättstuga och 1 pannrum. Dessa går in i varann mer eller mindre
. Köket har egen fläktkanal.

http://www.ventin.se/ire-250-c1-p-1019.html

Kollade på den här, kan det vara något?

Tänker jag galet om jag väljer bort återvinningen av luften till fördel att värma huset med ved?

Finns möjlighet att docka vedpannan till min nibe men den kommer inte förstå att den inte ska ta från vedpannan först och främst och sen ev fylla på med egen kraft. Dvs kompressorn kommer jobba för fullt och det blir ändå förluster.
 
D09
D09 skrev:
Tänker jag galet om jag väljer bort återvinningen av luften
Jag tänker iallafall tvärtom. Ved OCH flvp. Ventilationen behöver åtgärdas här hemma, jag ska passa på att installera återvinning mha en flvp, en simpel modell utan elpatroner och tjafs som bara ägnar sig åt att återvinna värmen ur frånluften och skicka in den i värmesystemet. Den gör latvarmvatten på sommaren fyra gånger effektivare än en elpatron eller elvarmvattenberedare (dvs direktverkande el).

Elda på sommaren slipper jag gärna.

Jag vet att du stött å blött detta på andra håll i div forum men jag vägrar tro att det INTE finns ett sätt att kombinera din bef flvp med vedpanna via acktank. Du får nog göra't själv: rörisarna rekommenderar säkert rivrivriv:nyttnyttnytt i alla lägen, även om d blir sämre
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Rörisarna har uppgett att installationen blir lite billigare genom att dra nytta av pumpens pump, shunt eller vad det heter... Sen var det det där med elförbrukningen som jag ville komma undan med niben... Det är där det krockar...

Någon lösning borde ju finnas tycker jag... Men det kanske var så att man aldrig landade på månen ;)
 
Vedkamin är perfekt komplement till en flvp. Själv skulle jag köra tills flvp rasar och titta kanske på en högeffektiv flvp om inte det finns möjlighet med bergvärme. Sen hänger det på hur mycket man orkar slita med veden eller om man har bra kontakter.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Har börjat fundera i banorna om man skulle ha 2 skilda/ oberoende system.

Dvs låta niben stå kvar och ha en manuell ändring efter denna där man styr mellan antingen Nibe eller vedpanna.

Då skulle niben alltid sköta vent, men kan man koppla ur tillverkningen av vv alt hela och bara ha igång vent?

Finns ju så man kan stänga av cirkpumpen, men den värmer ju fortfarande vv. Visst när den väl värmt upp vv så ska den ju bara underhålla värmen eftersom det inte kommer förbrukas något varmvatten så länge vedpannan är primär ( ej dockad ) och elförbrukningen bör ju bli obetydlig

Hänger ni med i mina banor?

Hur skulle en sån omkoppling se ut som kommer efter niben?

Det måste väl bli någon form av bypass eller vad det heter?
 
Du kan ju stänga av alt reducera effekten på elpatronen. Då funkar den ju som en värmepump å det får väl anses va hyffsat ekonomiskt.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Ja, den har jag stängt av :)
Nu har jag iofs stängt av cirkpumpen också :)

Men det borde ju gå att lossa på någon plint på "kontrollbordet" eller vad det kallas för att bryta uppvärmningen av tanken.

Vad är det som fungerar på niben när man ställer om strömknappen till "reservläge" ?

Skulle vilja begränsa niben till endast ventilation när vedpannan är i drift.
 
Flvp älskar att du har det varmt inne för då får den mera värme att återvinna. Så elda du ordentligt i en vanlig kamin och krångla inte till det att stänga av den...
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
koppla lös elpatronen inne i pumpen, då kan den inte dra någe tillskottsström..
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Hade installatörerna på besök idag, kommer bli att niben står kvar, efter niben blir ett manuellt omslag mellan vedpanna och niben.

En merkostnad på ca 500kr enligt dom.

En tanke som slog mig var att måste det inte vara rundgång på vattnet när cirkulationspumpen på niben självstartar 2 ggr / dygn?

Jag uppfattade det som dom monterar in ett handtag/stopp.
 
D09
Det blir ett bypass system efter niben så cirk pumpen kan motioneras :)
 
  • Gilla
Niclas Andersson2
  • Laddar…
D09
Fick svar från nibe idag, dom tipsade om att be en elektriker montera en brytare på kretsen till kompressorn när vedpannan går, på så sätt så minskar den förbrukningen. :)

Frågan är bara om vedpannan går, niben sköter ventilationen och kompressorn är avstängd. Kräver den mer energi att hålla sin tank varm eftersom det inte går att stänga av vvb på niben, eller är det just det som händer om man stänger av kompressorn? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.