Jaha. Om ni såg min tråd om den skenande borrmaskinen måste ni tro att jag har noll pli på mina elverktyg.
Men jag plockade fram min handöverfräs från lång träda och kan plötsligt inte fräsa rakt.
Nu menar jag inte frihand, utan jag skulle fräsa ett spår längs en bräda och satte förstås upp en annan bräda som stödskena som jag lät den platta delen av "fot-plattan" glida emot.
Rakt blev det INTE!
Mer som ett streck ritat av ett barn, liksom, hattande lite hit och dit.

Jag har prövat att föra fräsen åt båda hållen. Lika dåligt.
Jag har prövat att ha två styrbrädor som fräsen kan glida emellan. Men den lilla millimetern som ändå behövs för att fräsen ska kunna glida lyckas den ändå använda för att wobbla på.

Kantfräsa med frässtål som liksom har en liten rulle som glider mot kanten går finemang.
Problemet är alltså när jag ska fräsa ett spår en bit in på stycket.

Vad gör jag för fel nu då?
 
Kör för djupt eller med slöa skär?
 
Är frässtålet rakt?
 
Jag ökar djupet stegvis så problemet ligger med säkerhet inte i djupet.
Men det är riktigt att jag endast har provat med ett frässtål, som då skulle kunna vara slött eller fått en känga så det blivit snett. Det borde jag ju ha tänkt på själv att kolla, ska göra det och återkommer!
 
Kolla så att axeln inte vickar, det gjorde det på min gamla billiga fräs. Det var omöjligt att få något gjort med den så den fick åka till ÅVC...
 
Jaha, nu har jag provat. Och någon vajsing måste det vara med gamla stålet för med ett annat gick det bättre. Pinsamt att jag inte felsökte så pass förstås :surprised:...
 
Håll även koll på rotationsriktningen på frässtålet vilket avgör om du skall trycka eller dra fräsen.
 
  • Gilla
Springare
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.