Hejsan!

Köpte ett hus för något år sedan. Huset är byggt 2010-2011.
I vintras så tyckte vi att det var kallt på golvet i tvättstugan och nu när jag tog en inspektionsrunda runt huset så såg jag detta.
IMG_20130420_152317.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det något att oroa sig över och kan det vara därför det är kallt på golvet?
 
Ser mera ut som en utvändig sockelisolering som inte ligger an mot grundmuren. av detta blir det inte kallt på golvet.
 
Det kan ju tolkas på (minst) två sätt.
Antingen ligger inte isoleringen an mot kantbalken.
Det borde kunna fastställas genom att sticka in en smal plåtremsa/metalltråd och känna om det är ett mellanrum mellan kantbalk och isolering.

Eller så står grundens L-element lite snett, vilket betyder att grundmuren är gjuten med lite sned utsida.
Då är det inget mellanrum mellan isolering och kantbalk.

Förenklat kanske man kan säga att åtgärden är att spruta lite PU-skum i glipan.

Att golvet är kallt i ytterhörnet är nog tyvärr en nackdel som följer med grundläggningsmetoden.

Men mer fakta behövs:
Grundläggningsmetod?
Golvvärme?
Typ av golvisolering?
 
Hade lite för bråttom. Jag tänkte på en tvättstuga i källaren eftersom sockeeln var så hög. Men, är det som jag nu förstår ett källarlöst hus så är ävenmitt förslag enl KnockOnWood´s ovan.
 
KnockOnWood skrev:
Det kan ju tolkas på (minst) två sätt.
Antingen ligger inte isoleringen an mot kantbalken.
Det borde kunna fastställas genom att sticka in en smal plåtremsa/metalltråd och känna om det är ett mellanrum mellan kantbalk och isolering.

Eller så står grundens L-element lite snett, vilket betyder att grundmuren är gjuten med lite sned utsida.
Då är det inget mellanrum mellan isolering och kantbalk.

Förenklat kanske man kan säga att åtgärden är att spruta lite PU-skum i glipan.

Att golvet är kallt i ytterhörnet är nog tyvärr en nackdel som följer med grundläggningsmetoden.

Men mer fakta behövs:
Grundläggningsmetod?
Golvvärme?
Typ av golvisolering?
Grundläggningsmetod: Platta på mark.
Golvvärme: Ja, vattenburen.
Golvisolering: Det hoppas jag.

Tack för svaren.
 
Niklas_h, välkommen till Bygga Hus forumet förresten!

Då återstår det väl för dig att kolla hur isolering och kantbalk hänger ihop.
Görs nog bäst i dagsljus.

L-elementen är ju inte bara en påklistriad isolering, utan används framför allt som gjutform för kantbalken.
Så vi inväntar din undersökning!
 
Det ser ut som något blivit riktigt fel och bör undersökas riktigt noga. Har man monterat grundelementen riktigt och därefter gjutit så som man skall så kan inte detta kunna inträffa. Det kan inte heller varit denna springa vid gjutningen för då skulle det synas betongkladd på dessa element. Du bör gå på djupet med att kolla så grundläggningen är rätt utförd från början och på vilken typ av mark hela huset står på, har du kollat så det inte finns sättningsskador invändigt sprickor i golv eller väggar.
 
cecar33 skrev:
Det ser ut som något blivit riktigt fel och bör undersökas riktigt noga. Har man monterat grundelementen riktigt och därefter gjutit så som man skall så kan inte detta kunna inträffa. Det kan inte heller varit denna springa vid gjutningen för då skulle det synas betongkladd på dessa element. Du bör gå på djupet med att kolla så grundläggningen är rätt utförd från början och på vilken typ av mark hela huset står på, har du kollat så det inte finns sättningsskador invändigt sprickor i golv eller väggar.
Vilka ska man anlita för detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.