S
Fönsterna är nu oljade och grundmålade. Nästa steg blir att sätta in glaset och kitta. DSC_0001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På grund av att jag upptäckt eventuella träskadeinsekter, eller rättare sagt EN sådan så inväntar jag en saneringsfirma som ska kika på det imorgon. Det har tidigare funnits Or och Husbock men dessa ska enligt fd ägaren ha sanerats bort. Men jag misstänker att det finns Husbock kvar och vill inte ta några onödiga chanser. Därmed står arbetet still tills dess och troligen kommer detta innebära att jag river ut allt som ska bort direkt istället för att riva bort i etapper som jag hade tänkt från början. Dels för att jag vill ha bort så mycket av eventuellt infekterat material samt att det ska bli lättare att komma åt och sanera de bitar som måste vara kvar.

Läste någon stans här att projekt ofta blir dubbelt så dyra än vad man räknat, det stämmer.. :)
 
DanielF skrev:
- - - Läste någon stans här att projekt ofta blir dubbelt så dyra än vad man räknat, det stämmer.. :)
Hehe... om det räcker. Jag brukar rekommendera att multiplicera alla tids- och kostnadskalkyler med pi.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Hej, vilken fantasktisk byggnad!

Ville bara påpeka att påståendet
"att man inte behöver diffusionsspärr om man isolerar med cellulosafiber" är helt felaktigt!
Cellulosaisoleringen är mer förlåtande mot tillfälligt förhöjda fuktnivåer,
men i längden så är det ingen skillnad mot glas- / stenullsisolering.
-Det står mycket på formet om detta...

Det är synd & skam att det finns försäljare som påstår att man inte
behöver diffusionsspärr om man isolerar med cellulosafiber!

Detta kommer garanterat att bli ännu en i raden av utdömda konstruktioner,
likt enstegstätade fasader, & tillverkarna kommer att stå där & himla med ögonen
& påstå "att det kunde ju inte dom veta"...
 
S
hakaner skrev:
Hej, vilken fantasktisk byggnad!

Ville bara påpeka att påståendet
"att man inte behöver diffusionsspärr om man isolerar med cellulosafiber" är helt felaktigt!
Cellulosaisoleringen är mer förlåtande mot tillfälligt förhöjda fuktnivåer,
men i längden så är det ingen skillnad mot glas- / stenullsisolering.
-Det står mycket på formet om detta...

Det är synd & skam att det finns försäljare som påstår att man inte
behöver diffusionsspärr om man isolerar med cellulosafiber!

Detta kommer garanterat att bli ännu en i raden av utdömda konstruktioner,
likt enstegstätade fasader, & tillverkarna kommer att stå där & himla med ögonen
& påstå "att det kunde ju inte dom veta"...
Det har du helt rätt i, men det är ju i alla fall bättre med cellulosa. Idag ligger det glasull och stenull på sina ställen utan problem så jag hoppas det fortsätter så, även om jag ökar mängden isolering.

I badrummet kommer jag sätta diffusionsspärr och en paxfläkt i taket som skickar fukten rakt ut.
 
Ok, så länge du håller koll på kallvinden, så att det inte blir påväxt & problem där...
 
S
Första vindsfönstret glasat och kittat. Det var verkligen inte lätt, speciellt inte med fönsterkit på tub... det var allt för kladdigt. Kanske man ska ha den i kylen en stund innan så man får lite degkonsistens på det istället.
DSC_0001 (2).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
bygger du bågarna själv?
 
S
tlundberg skrev:
bygger du bågarna själv?
Ja det gör jag. Här ser man lite av bygget.
DSC_0006.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
stefancrs och 2 till
  • Laddar…
Jag såg den bilden tidigare, ville bara dubbelkolla så jag verkligen såg rätt! Känns som något som det är ganska ovanligt att man gör själv :)
 
hahalj
DanielF skrev:
Ja det gör jag. Här ser man lite av bygget.
[bild]
Vad använder du för virke till fönsterbågarna?
 
S
Helt vanligt finsågat furuträ. Tanken är att det ska hålla runt 8år och dessutom fungerar det som en akut åtgärd då de som finns troligen trillar av snart. Det är inget kärnvirke om du syftade på det.
 
S
Nu är två bågar färdiga för montering på vindens fönsterkarmar.
DSC_0001 (3).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hittade tidigare något jag misstänkte var Husbock och jag hade hit en firma som tittade på det hela, dock ej insekten som jag dumt nog hade gjort mig av med. Jag tog dock foto på den, men den var så smutsig att det knappt gick att se vad det var. De misstänkte att det var fortfarande aktivt trots att sanering gjorts av tidigare ägare. De tog prover på borrmjöl och bitar av trä. Jag väntar svar från dem.
Idag hittade jag en till... jag tvättade den och tog några foto på den och enligt min bedömning är det helt klart Husbock. Så nu blir det bara att invänta en sanering...
DSC_0005 (2).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0006 (2).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Det fanns gamla mögelangrepp på några ställen i råsponten på vinden som saneringsfirman påpekade var tvunget att tas bort eftersom det annars skulle kunna utvecklas till hussvamp. Därmed har jag köpt hem en flaska Boracol Special som ska vara väldigt effektiv.

Eftersom jag inte gillar spindlar och har funnit en fet spindel varje dag på golvet så fick jag inhandla lite spindelskrämmor. Hoppas jag slipper problemet med spindlar när vi fixat på vinden, bytt fönster och dörrar, fixat ventilationen och gjutit bort torpargrunden som finns under ena halvan av huset.

DSC_0001 (4).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Har nu haft över 2 saneringsfirmor för att inspektera Husbocksangreppen på vinden. Efter många rundor så kom båda bolagen fram till att insekten jag hittat var någon typ av skinnbagge som kommer utifrån.
De kunde även se att det hade troligen sanerats mot husbock på vinden för runt 30 år sedan och då använde man bekämpningsmedel som inte är tillåtna idag, vilket innebär att skyddet fortfarande finns i materialet. Man kunde även se att trämaterial som satts in som förstärkningar i efterhand inte hade blivit angripet.

Imorgon sätter jag in fönsterna och sen fortsätter jag mitt tilläggsisoleringsarbete.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
S
Det har gått väldigt långsamt fram pga feber, maginfluensa med mera. Men igår var jag frisk några timmar innan maginfluensan gjorde sig tillkänna. Hur som helst lyckades jag installera två av mina fyra fönsterbågar. Med tanke på att hela kupan är sned så blev det rätt mycket bättre än innan. Den andra kupan som jag ska göra sen är betydligt rakare. Här är en före och efterbild... det saknas en båge eftersom bilden togs när vi lastade in limträbalkarna.

föreefterfonster.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
p.lundgren och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.