Jag hade in en firma som gjorde lite jobb åt mig (behöriga) och de satte bl.a. in en ny golvbrunn eftersom de bilade sönder den gamla i misstag.
De har även sen flytspacklat badrummet (vilket är väldigt bra utfört).

Sen har jag inte tänkt så mycket på det innan det nu är dags att äntligen börja planera badrummet.

När jag lyfte det blå locket i golvbrunnen förväntade jag mig att se en Purus eller en Jafo men hittade en svart sak... "ja, men, va f-n" tänkte jag och började försöka hitta vad det är för något. Efter ett SMS till firman fick jag veta att de köpt den på Bauhaus men de visste inte mer än att den var godkänd...

Efter ett besök på Bauhaus kan jag konstatera att det är en Vieser och de har antagligen valt den för att den är låg och då slapp de bila ur så mycket (min gissning).

Här är instruktionen: http://www.vieser.se/index.php?eID=...6562366&hash=6681be090b5759e7a63f9c187b20c1b0

Nu vet jag då att de inte har bilat ur mer än nödvändigt för att få in brunnen och några hålband lär inte finnas utan den ligger nog "ovanpå" den gamla brunnen som är kapad.
Så min fråga då (som kanske kan vara fånig men jag vill vara säker); hålbanden är bara till för att brunnen ska stå still medan man gjuter, va?
De har inget med stabiliteten av brunnen att göra menar jag...
 
T
Öhh....ja!

Försök du rubba brunnen om du inte är säker på att den sitter fast(y):rolleyes:
 
Krilleman
Exakt, dom är för att stabilisera brunnen innan gjutning.

Purus och Jafo har andra "anordningar" för infästning innan gjutning.

Edit: Tvåa på bollen :cool:
 
Eller så bor du nära bauhaus eller någon av arbetarna som plockade upp en brunn på vägen :screwy:

Brunnen skall fixeras i våg, samt förankras att den inte flyter upp gäller vid gjutning med betong. Knacka i botten på golvbrunnen, inte bra om det låter som en tom kakburk.

mvh
 
Tack för svar, det var just vad spekerök skrev jag undrade om, alltså "kan det bli fel?"... Jag fattar i alla fall så mycket att den sitter fast när den är ingjuten... :p

De har ju bilat bort den gamla brunnen och sen slagit sönder den del som de inte bilade bort och ställt den nya ovanpå och gjutit igen. Jag var ner och knackade och det är helt stumt och hårt under så de måste ha fyllt igen den gamla helt först.

Då vet jag att det är fix och färdigt!
 
T
Puh....då kan vi pusta ut!:beer:
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vad menar du tank77?
 
Kromo skrev:
Vad menar du tank77?
Antagligen ironi... :surprised:

När det gäller badrum vill jag inte chansa och inse att något inte var rätt från början innan jag börjar med tätskikt och kakel/klinker, därav min något korkade fråga men bättre med hängslen och livrem tycker jag...
spekerök gav mig något ytterligare att kontrollera och det var det som var syftet med min fråga så jag har fått svar (trots ironi...)
 
anders07>>Finns inga dumma frågor om man är osäker, bara dumma svar sa min mäster.

mvh
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.