Hej

Mitt första inlägg i byggahus och jag har funderingar kring stomkonstruktionen till altanen.

En beskrivning hur jag hade tänkt:

altan 3,5x7meter
-2 Bärlinor(195x45) på plint, 2 meter emellan plintar o 2 meter mellan bärlinorna
-Reglar(145x45) a 60cm på bärlina
-Trall på reglerna. 28x120

ovanstående är enligt dimensioneringstabell och enligt min mening en beprövad klassisk altan.

Tillvägagångsätt
altanen kommer ej fästas på fasaden eller grundsockel
färdiga betongplintar 50cm, med höjdbar sko kommer sänkas ner med hjälp av jordborr(borrar 1 meter, 0,5m grus under plint).
underlaget är lerjord, varför plintarna är aktuella.
Duk kommer läggas på mark och på den grusas det ca 5-10 cm efter att bärlinan är lagd.

Platsen för altanen:
ganska platt, 25 cm mellan mark och fönsterdörr. lerjord.

Nu till mina problem/frågeställningar

Ovanstående konstruktion kräver ca 500mm frihöjd (195+145+28). Jag har bara hälften dvs 25 cm. Så jag funderar på att gräva dike(25cm djupt), sänka ner plintarna i dessa 7 meters diken, fästa bärlinan på skon, fylla upp diket med grus. Bärlinan hamnar då i marken. Jag har sett att det finns trä som har tryckimpregneringsklass A, dessa skall tåla kontakt med mark. livslängd/skyddet skall hålla i 20 år. Tror ni denna lösning är hållbar?

Måste bärlinan ligga ytterst på konstruktionen. Jag skulle vilja ha att reglerna hänger 75 cm utanför bärlinan. Kan man göra så? Eller är det 3 bärlinor som gäller istället?

Tacksam för kloka svar :)
 
Om du har så låg altan, nästan terass, så hade jag valt markplattor lite tätare istf plintar o gått ner i regeldimensionen.
14,5-9,5, 12,5-12,5, 22 enbart..osv
 
Hej.. skulle nog kalla det trädäck.

Bygga på markstensplattor är ett alternativ. Men då tror jag att den kommer bli mer än dubbelt så dyr och mer tillkommande arbete. Då jag har fått för mig att vi då behöver schakta bort drygt 30 kvm ler/matjord o fylla på med grus under plattor, Tillkommer även kostnad för markplattor . läggs inte markplattorna på stabil mark så blir det sättningar och den kommer att sjunka ner.

Vår tomt är gammal åkermark med markdjup 8-9meter lera. Göteborgstrakten. om det nu säger dig något :)

Är idén med dike förkastligt?
 
Nimajneb skrev:
14,5-9,5, 12,5-12,5, 22 enbart..osv
Tänker du 145x95 som en ram runt och 125x125 i ramen som reglar?
 
Revisorn_144 skrev:
Tänker du 145x95 som en ram runt och 125x125 i ramen som reglar?
Tänkte att dom skulle stå på varandra.

Ett annat alternativ är ju att du bygger som du tänkt men att du sätter golvreglarna mellan bärlinorna och inte ovanpå.
 
Ah, fick inte ihop höjden , men då förstår jag hur du menade. Så trillade jag in på en annan lösning,

gräva gropar istället för diken.. en grop för varje marksten. Lite svårt med mått på reglar.. kan ej hitta såna som du föreslog på tex byggmax eller beijerbygg. 125x125? 145x95?
 
menar naturligtvis 45x95, 120, 145, 170, 195. Tror dock att A-klassat startar vid 145.
 
Jag hoppas att det är ok att jag lånar tråden lite. Ska man fästa altan-trädäck i huset eller räcker det att det bara lutar mot huset. Om det måste fästas finns det nån beskrivning på hur man ska göra det eller är det bara att borra och skruva?
 
Sätts den i grunden så kolla av att du ej har golvvärme.
Annars bara att borra.
Mvh
Estwing
 
Skönt att ha någon att bolla ideér med.

Tror ni på följande: bärlina på plint, 45x195, regel mellan bärlinorna 45x145. höjden blir 195+28(trall) Då har jag lite marginal till mina 250mm höjd

Jag envisasmed plinten då jag tror konstruktionen blir stabilare och enklarare att fixera höjden.

Finns det skor som är gjorda för stenplatta? eller skall bärlinan vila direkt på ?
 
Kör plattor.
Bygg med 120 virke å sen 28 trall.
Gör stolpar av 2"4" som du skruvar ihop.
Ställ dom på plattorna.
Lägg en pallningsbricka 1cm under för fukt skydd.
Aldrig tjärpapp som nämns hela tiden här.
Det suger lika mycket ändå.
Mvh
Estwing
 
Jag har precis börjat att göra som du hade tänkt från början, behöver oxå låg altan. Sänker ner bärlinor i diken å har justerbara plintar. Med olintar minimerar jag risken det sätter sig, å om det händer så har jag möjlighet att justera. Med plattor blir det jobbigare. Jag gräver ur diket å lägger markduk med lite grus på, då ska regeln klara sig bra.
/Anders
 
jostsweden skrev:
Jag har precis börjat att göra som du hade tänkt från början, behöver oxå låg altan. Sänker ner bärlinor i diken å har justerbara plintar. Med olintar minimerar jag risken det sätter sig, å om det händer så har jag möjlighet att justera. Med plattor blir det jobbigare. Jag gräver ur diket å lägger markduk med lite grus på, då ska regeln klara sig bra.
/Anders
Men varför inte ha reglarna mellan bärlinorna? varför skall de staplas på bärlinan? då kanske man slipper diket?
 
estwing skrev:
Sätts den i grunden så kolla av att du ej har golvvärme.
Annars bara att borra.
Mvh
Estwing
jag har golvvärme . hur ska jag göra nu?
 
Jag ska låta reglarna gå ut 0,5 m utanför bärlinorna så är därför, men om jag lägger in en bärlina till skulle det ju gå. Får fundera på det, innan jag grävt för mkt. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.