Finns många trådar om detta ämne men here we go again...
Har flyttat till villa från lägenhet - äger nu 1500m2 tomt (ovårdad) + ö 1000m2 (vildvuxen med späda björkar och vass) samt lite oväntat blivit ägare till slytäckt fritidshus-tomt som skall tas om hand om...
Tänker nu köpa en röjsåg, den måste kunna ta sly upp till 4cm diam. Har 4000kr. Vad köpa?
Tänker lite på denna:
http://www.mowdirect.co.uk/acatalog/Husqvarna_143R-II_Petrol_Brushcutter.html
Finns inte i sverige men har en ganska rejäl motor.
Input?
 
Säkert ett bra val. Köp ett proffsmärke, dvs vanligtvis HVA eller Stihl och se till att ha pengar över för en bra sele, det kommer du att behöva med dessa ägor. Plus en slyklinga och en sågklinga.

Sedan om det är stora områden med 4 cm björk kanske du i stället skall satsa på en motorsåg. Min erfarenhet med grov sly är att det är jobbigt att komma åt med röjsåg och att man hela tiden måste samla ihop slyn och bära iväg den för att kunna komma vidare. En medhjälpare som bär iväg sly är guld värt. Plus kanske en ATV för att släpa iväg skiten, det blir mer än du tror.

Satsa på att trava skiten i högar som torkar under sommaren och tutta på on site när brandfaran är över.

Lite virriga kommentarer kanske men hoppas fler kan kommentera.

/Anders
 
Den Husqvarnan är säkert jäkligt bra, har själv en HQ som är ruggigt bra.
Men, den modellen du länkade till har bara gräsklinga och trimmertråd vad jag kan utläsa. Det är alltså en gräsröjare. Du behöver en sågklinga om du vill köra grövre sly.
 
Tipset om bra sele är bra!!

Men motorsåg för 4 cm sly?? Nej nej nej, röjsåg är bättre, man slipper ju böja sig då, och med rätt arbetsteknik är det inga större problem...
Möjligen att man skall ha riktig sågklinga på istället för den gräs slyklinga som verkar sitta på sågen som TS länkade till
Medhjälpare som bär iväg kan vara bra, men tänk på säkerheten!! Minst 10 - 15 meter till röjaren, gärna mer!

Film på hur det kan se ut...
http://www.youtube.com/watch?v=FGacSoJ4fI8

Anders_Nilsson skrev:
Säkert ett bra val. Köp ett proffsmärke, dvs vanligtvis HVA eller Stihl och se till att ha pengar över för en bra sele, det kommer du att behöva med dessa ägor. Plus en slyklinga och en sågklinga.

Sedan om det är stora områden med 4 cm björk kanske du i stället skall satsa på en motorsåg. Min erfarenhet med grov sly är att det är jobbigt att komma åt med röjsåg och att man hela tiden måste samla ihop slyn och bära iväg den för att kunna komma vidare. En medhjälpare som bär iväg sly är guld värt. Plus kanske en ATV för att släpa iväg skiten, det blir mer än du tror.

Satsa på att trava skiten i högar som torkar under sommaren och tutta på on site när brandfaran är över.

Lite virriga kommentarer kanske men hoppas fler kan kommentera.

/Anders
 
Hej Cgong!

(Ber om ursäkt om det här är ett för gammalt meddelande att svara på)

Jag kan rekommendera STIHL FS-410 . Har haft min i snart ett år och röjt allt från buskage till gräs (sågklinga, röjklinga och snöre) och det funkar hur bra som helst. Fundera först på den lite enklare modellen men FS-130 men fördelen med att ha den större och kraftigare är framförallt att allt går så mycket enklare.

Som sagt tidigare, bärselen är otroligt viktig. Standard varianten fungera bra till mig (jag är 190 cm lång) däremot fick vi köpa en annan till frugan (hon är 175 cm lång) för att få det att passa. Nu kan vi båda utan problem köra en hel dag och har varken ont i rygg eller svank efteråt.

Mvh Christian
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.