Jag har övertagit mitt barndomshem, en villa byggd 1952. Den har 2 våningar (bebodd övervåning + souterängkällare), med självdragsventilation driven av pelletspanna i källaren. (Jag tror dock mest pannan drar in sin förbränningsluft via en ventil i själva pannrummet.)



Enda luftintaget på övervåningen har varit genom otätheter vid fönstren (och de har verkligen läckt som såll - vintertid har det bildats isskorpor på insidan av både karmar och rutor!).
Enda utluften har varit 2 självdrags-utrör uppåt genom taket från badrum resp vardagsrum.
Köksfläkten över spisen utgör, när den är avstängd, förstås ett totalt stopp för möjlighet till självdrag genom imkanalen.
Vi har alltid, ända sedan jag bodde här som barn, haft problem med fukt, mögellukt mm.


I förrgår bytte vi till nya, täta fönster, och jag oroar mig för att luftomsättningen nu torde vara helt obefintlig. Om det har varit problem med fukt och mögel förut, så lär väl nu hela hemmet inom kort bli en mysig boll av grönt ludd...



Jag tänker ungefär såhär:
Inluftsventiler (Fresh 90?) i 3 sovrum + 2 vardagsrum.
Aktiv utluft via badrumsfläktar genom väggen i badrum och kök (gärna med skaplig överkapacitet, så att man kan köra dem på lågt effektläge och få det någorlunda tyst).
Då borde man kunna koppla elen så att väggfläkten i köket stängs av när spisfläkten går, och så att väggfläkten går så snart spisfläkten stängs av.


Visst borde det vara bättre att låta luften gå ut genom köksväggen än att ha köksfläkten på dygnet runt? (Det borde krävas mindre energi att trycka ut luften genom 20 cm vägg än genom 6 m imkanal upp i skorstenen, eller hur?)


Övervåningens area är 110 m2, takhöjden 2.5 m, således total luftvolym 275 m3. Man brukar väl allmänt säga att luftvolymen skall omsättas på 2 timmar, dvs 137.5 m3/h skall ut.


Nu säger dock min man (som dock, öh... hur skall jag uttrycka mig... är betydligt mer framstående på andra områden än just praktisk husteknik) att det ju inte går för sig att jag sätter in en massa ventiler och fläktar, för då går all värme ut till kråkorna.



Jag vet inte, kanske är jag helt ute och cyklar? Jag hade bokat en håltagare, men nu vet jag inte hur jag skall göra. Skall jag gå på min ursprungliga plan, eller skall jag lyssna på min man och avboka ventilerna?



Tacksam för råd...
/ En stackars kvinna i svårigheter
 
Du måste ha någon ventilation, annars får ni ett sjukt hus. Om ni vill spara energi får man sätta in central ventilation med värmeåtervinning, FTX.
 
Du har dubbelrätt.

Pannan bör dra in luft via en separat tillluftsventil och skjuta ut samma luft genom skorstenen.

Huset måste ha tillluft och frånluft. I ett självdragssystem kommer tilluften mycket riktigt in genom otätheter vid fönster och dörrar samt genom vädring, och går ut genom imkanal och wc-ventilation. Är fönstren täta så bör man sätta dit ventiler.

Om mannen inte litar på din bedömning så be honom googla på "självdrag".
 
Stort tack för svaren - det stöder ju min linje, då. :)


Men vad tror ni om min idé med en badrumsfläkt i köksväggen? Är det fel, eller? Håltagningskillen sade något om att man aldrig skall ha ventiler i kök, men han måste väl ha trott att jag menade en inluftsventil? Isåfall förstår jag att det blir fel, genom att spisfläkten då bara tar luft därifrån och inte alls från resten av huset.



Eftersom självdraget (genom två minimala rör upp genom taket) aldrig har funkat i detta hus (jag bodde ju här även som barn), måste det väl till någonting som aktivt skjutsar ut luft ur "våta" rum, så att det bildas undertryck som får ny luft att komma in genom ventiler i "torra" rum? (Mina planerade inluftventiler i sov- och vardagsrum ersätter ju bara in-läckorna vid de tidigare 50-tals-fönstren, men gör ju inget åt att det saknats luftomrättning sedan urminnes tider.)



FTX låter stort och dyrt...?


Energimässigt måste ju ändå reglerbara ventiler vara en förbättring jämfört med tidigare läckage och kalldrag från fönstren, eller? Just möjligheten till reglering verkar som ett fall framåt: Om jag kokar bönor i flera timmar eller hänger tvätten inomhus så att imman dryper från bokhyllorna, kan jag ju öppna ventilerna helt och dra på fläkten på på max. Är det däremot -30oC ute kan jag kanske strypa tillflöde och fläkt litet under några få dagar? Förr har vi ju aldrig kunnat styra på något sätt - fönstren har alltid läckt, och utsuget har varit obefintligt.



Vad tror ni om mina funderingar?
MVH / Kerstin
 
Ett hus från 50-talet blir aldrig så tätt. Om ni har problem med lukt beror det säkert på suterrängvåningens konstruktion. Dålig dränering, inbyggda träreglar mot betong och liknande. Om huset är för tätt så bildas det imma på insidan av glasen (p.g.a. höjd luftfuktighet) Nu hade ni nya fönster. Men hur fort försvinner imman från badrumsspegeln efter en dusch? Är den borta efter 10 minuter bor ni vart fall inte i en ångbastu.
 
Tack för svaret, Plutus!

Souterrängvåningen (= källaren) är nyligen åtgärdad enligt alla konstens regler och är därefter helt problemfri: Ventilerat platongolv med en fläkt som suger luft under golven, inventiler i alla "torra" rum, ständigt gående utfläkt genom väggen i badrummet. Härnere känns det friskt och fräscht.

Övervåningen kan vi däremot över huvud taget inte vistas i, eftersom luften där känns så äckligt instängd. I synnerhet kan vi inte använda badrummet däruppe, utan duschar alltid i källarbadrummet. (Däruppe består imman i timmar, i nedre badrummet är den borta inom 2 min.) Vi har byggt ett kök i källaren också, för däruppe immar det igen direkt när man kokar potatis.

Nu har vi i flera år enbart bott i källaren, och har knappt ens besökt vår övervånig, den står bara tom. Det känns onekligen ganska surrealistiskt att ha ett helt våningsplan på 110 m2 som man inte kan använda alls. Något drastiskt måste nog göras - frågan är exakt vad...
 
Självdraget kan man lätt kontrollera genom att sätta ett papper för utloppet, vintertid ska det sugas fast.
Du skrev att det fanns två, är den i badrummet på övervåningen? Eller är båda på nedervåningen?
 
I köksfläkten sitter ett kallrasskydd i form av plåt/plastlock som faller ner och tätar när inte fläkten skapar övertryck. Om du tar ner filtret och ev fläkthjulet (beroende på konstruktion) kan du genom att peta upp locken känna med handen om du har något självdrag i den pipan. Om du har bra självdrag den vägen så kan man kapa bort delar av kallrasskyddet, det brukar till och med finnas skåror markerade på hur man kan kapa dom.

Om du inte kan komma åt att lyfta på kallrasskyddet kan du istället lossa anslutningsslangen från fläkten och känna på hur draget är där.

Man när du ska kolla självdraget kan du gärna samtidigt sätta ett fönster på glänt så inte tilluft saknas och du av den anledningen inte har drag.
 
Redigerat:
Tack för värdefull input!

Plutus: De gamla utsugen är på övervåningen, ett i badrummet och ett i vardagsrummet. De består av runda skiv-/tallriksventiler i taken och ett smalt rör som går upp genom vinden och ut på taket med en böj nedåt i slutet. Jag kollade precis, och "tallriken" i vardagsrumstaket var igenmålad av salig mor och far. När jag pillade upp den rasade det ut ca 50 års samlade björklöv och liknande. Jag höll en liten smal remsa toapapper mot springan, och det tycks finnas åtminstone ett litet, litet svagt sug. (Det är +7o ute just nu, så den drivande temp-skillnaden är inte jättestor.) I badrummet kändes det dock mest som om det rasade in kall uteluft.

Kanske räcker det om jag bara sätter in in-ventiler (som ersätter läckorna i de gamla fönstren) och rensar ur takventilerna ordentligt? Sedan kan jag ju mäta med min lilla Clas Ohlson-hygrometer vid olika utetemperaturer och utvärdera. Räcker det inte får jag väl isåfall senare sätta in aktiva utsug i kök och badrum.

Orparn: Stort tack för jättebra tips, jag skall mecka med detta snarast.
 
Om du har dåligt sug så kan det vara vettigt att sätta en fläkt på taket vid utsuget, och på så sätt konvertera till mekanisk frånluft. Badrumsfläkt i köket låter dock oortodoxt och är inget jag skulle satsa på.
 
Om rören till utsugsventilerna är oisolerade plåtrör så kyls de på vinden och självdraget upphör. Normalt går självdragskanaler genom skorstenen så att luften är varm hela vägen ut. varm luft är lättare än kall, därför stiger varm luft av sig själv. Det är inte självklart du behöver nya ventiler. På sommaren vädrar man genom att öppna fönsterna.
Självdragsventilation har även den egenskapen att större höjdskillnad ger högre drag, därför är draget större på bottenvåningen än vindsvåningen
 
Ventilation är ett måste, gjorde själv ett misstag när vi bytte garagedörrar mot gamla ganska otäta svängdörrar mot en väldigt tät elektrisk dörr. Innan hade självdraget gått genom dörrarna och ut genom tallriksventilerna på den andra kortsidan. I och med den nya dörren ströps självdraget och vi fick ganska mycket mögel vintertid. Åtgärdades med att sätta ventiler på framsidan också för att återskapa självdraget samt att höja tempen något vintertid.

Det är ju alltid en avvägning, ventilation, värmekostnad. Med ett tätt garage höll vi givetvis värmen bättre, men vi skapade samtidigt en utmärkt miljö för mögel att växa i.

/S
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.