Sittter och planerar pappspänning och hittade dessa intressanta sidorr:
http://www.asarp.backas.se/page16/page16.html
http://www.asarp.backas.se/files/876cff4e41c5e80d941f8ad1927660eb-23.html

Var hittar man "golvskyddspappen" som ska vara identisk med Gysinges men utan det orimliga priset (fy skäms Gysinge om det stämmer)? Eller annan prisvärd papp..?

Kan man använda klammer istället för pappspik? Det står i bloggen att Claessons säger att klammerpistol används nuförtiden, jag antar att man då använder klammer istället för spik? Verkar ju smidigt, jag har inget behov av att göra det på gammalt vis. Men det kanske finns nackdelar? Jag hade tänkt pappspänna hela övervåningen, både väggar och tak så det kanske är vits att inhandla en spik eller klammerpistol.
 
Jag har pappspänt en del och vi använder alltid pappspik, fast det beror en del på att vi i ett uthus på gården hittade en låda med flera kartonger såna spik som uppenbarligen använts tidigare här i huset så spiken blev ju gratis. Det jag tror kan ställa till det med klammer- eller spikpistol är att det är svårt att ställa så att klammer eller spik inte skjuts för långt in och tar sönder pappen. Vi har pappspänt ovanpå gammal tretex så i vårt fall tror jag inte det hade gått eftersom det är mjukt bakom. Det går förvånansvärt snabbt att spika men är lite drygt men visst hade det gått snabbare att ha en maskin istället.

Jag har köpt papp på www.klassiskabyggvaror.se Den är inte vitmålad på ena sidan som Gysinges är men så var inte pappen vit ursprungligen heller. Den är också bredare än Gysinges och täcker således mer. Vi är jättenöjda med den. Jag har använt spackelremsor istället för speciella spikremsor som också kostar en slant och genom att inte köpa allt rakt av från Gysinge sparade jag in mängder med pengar.

I länken nedan finns mer information om var jag fick tag på vårt material och hur jag förberedde, där finns även en prisjämförelse bara för att det är kul. Skillnaden i pris på vårt första rum vi pappspände som var ett litet rum där det gick åt 14m2 papp blev att vi betalade 150 kr för materialet och skulle ha betalt 1200 kr om vi köpt allt från Gysinge.

http://sodergarden.wordpress.com/2011/10/20/material-for-pappspanning/
 
  • Gilla
krilon
  • Laddar…
Sofies beskrivning är väldigt bra. Utgick mycket från den när vi spände papp för något år sedan (tack Sofie!). Även Stockholms länsmuseum har ett bra bildspel om pappspänning, http://www.stockholmslansmuseum.se/faktabanken/pappspanda-vaggar/. Vårt tillvägagångssätt var rätt lika Sofies. Pappen köptes från Claessons. Inte heller vitmålad. Remsor köptes faktiskt från Gysinge men i nästa rum blir det nog att göra egna remsor. Förutom Sofies förslag tror också man kan göra dem direkt genom att skära till av spännpapp som ev. viks dubbel.

Hyfsat jämna innerhörn tog vi bara och makulerade med torremsor medan ytterhörn och viss innerhörn fick papphörn som extra förstärkning.

Om det funkar med klammer- eller spikpistol tror jag hänger mycket på underlaget. Ofta pappspänner man ett rätt ojämnt underlag såsom en timmervägg och då kan man nog gärna få de problem som Sofie skriver om. Man behöver känna sig för om det faktiskt finns något bakom att spika i eller om man befinner sig precis mellan två stockar. En kraftig spikpistol kan nog trasa sönder pappen när det är tomt bakom. Vi körde vanlig galvad pappspik från biltema och det gick utmärkt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Sophie och 1 till
  • Laddar…
Tack för bra svar! Blir nog ingen pistol då, och papp från Klassiska byggvaror. Vet ni hur man gjorde förr (=ca 1900 för mitt hus...) med foder och lister, satte man dit dem före el efter pappspänning och tapetsering?
 
Vi hade ett ganska jämt underlag (råspont) och då funkade det bra med klammer, det finns en modell som är lite bredare över ryggen än vanliga klammer. En batteridriven klammerpistol är rätt smidigt också, vi hade en med sladd och det var lite irriterande när den fastnade hela tiden.
 
krilon skrev:
Tack för bra svar! Blir nog ingen pistol då, och papp från Klassiska byggvaror. Vet ni hur man gjorde förr (=ca 1900 för mitt hus...) med foder och lister, satte man dit dem före el efter pappspänning och tapetsering?
Vi satte foder och socklar efteråt. Blir snyggare kanter mot snickerierna och mindre att makulera när spikremsorna täcks. Är så pass mycket smidigare att det känns självklart. Skulle vara förvånad om man gjort på något annat sätt förr
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.