Vi har ett suterräng hus med nedre våning i putsad lättbetong och övre våningen med vanlig röd tegelfasad.
Vi vill putsa/slamma eller måla fasaden vit.

Väggarna är uppbyggda, innifrn sett, enligt:

20 mm puts
200 mm betong
100 mm stenull
Ett lager liggande tegel

Teglet är murat utan bruk längs kortsidorna och ingen dränering finns. Inte heller några luft spalter eller hål som jag upptäckt.
Tegelfasaden slutar ca. 50cm under taket där brädeor med vindpapp ligger utanpå isoleringen istället.

En byggare som var här sa att teglet är murat så för att få "ventilation" mot isoleringen och att man inte ska täppa till kortsidorna och därför inte rappa eller slamma huset.
Det verkar ju lite märkligt då det ju ändå är "öppet" uppe vid taket.

Vad tror ni, rappas, eller inte?

Mvh,
Anders
 
20130218_110426.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det inte bättre att sälja och skaffa en betonglänga i stället för att förstöra det fina och dyrbara fasadteglet. Italienare och araber brukar vara galna i betong men svenskar brukar ha andra intressen. Finns f.ö. stora områden som Rinkeby, Tensta där allt är slammat,rappat. Påminner om 70-talet då nollåttora kladdade brun, orange och rosa färg på skåpluckor, fönsterkarmar och tak. Detta gick i alla fall att återställa. Hur lätt blir det senare att sälja ett fasadtegelhus som förstörts och kräver rivning och blästring för att få ordning på igen?
 
  • Gilla
Wilfa och 2 till
  • Laddar…
johanpelle skrev:
Är det inte bättre att sälja och skaffa en betonglänga i stället för att förstöra det fina och dyrbara fasadteglet. Italienare och araber brukar vara galna i betong men svenskar brukar ha andra intressen. Finns f.ö. stora områden som Rinkeby, Tensta där allt är slammat,rappat. Påminner om 70-talet då nollåttora kladdade brun, orange och rosa färg på skåpluckor, fönsterkarmar och tak. Detta gick i alla fall att återställa. Hur lätt blir det senare att sälja ett fasadtegelhus som förstörts och kräver rivning och blästring för att få ordning på igen?
Lägg ner! >(

Alla har inte samma smak vad det gäller fasader... Det är första gången under alla dessa år här på Bygga Hus som jag bemöts av en taskig och sur attityd... Grattis johanpelle, du var först med det i alla fall!
 
  • Gilla
Fredrik_os och 6 till
  • Laddar…
johanpelle skrev:
Är det inte bättre att sälja och skaffa en betonglänga i stället för att förstöra det fina och dyrbara fasadteglet. Italienare och araber brukar vara galna i betong men svenskar brukar ha andra intressen. Finns f.ö. stora områden som Rinkeby, Tensta där allt är slammat,rappat.
Sen skulle jag ta det lite lugnt med de rasistiska påhoppen också...
 
  • Gilla
Jeonas
  • Laddar…
Ingen expert på detta, så det blir bara lite funderingar/spekulationer.

När är huset byggt? 60-, 70- el 80-tal gissningsvis?
Används denna metod fortfarande? Om den har några år på nacken: hur fungerar den?

Inget bruk i stötfogarna medger såklart en viss "ventilation". Men vad behöver ventileras bort? Kommer det verkligen någon fukt över huvudtaget ut innifrån genom 200 mm betong? Tar teglet upp vatten i sådan mängd att det riskerar att ansamlas i isoleringen, som för övrigt inte är hygroskopisk och därför inte bör kunna ta åt sig någon fukt, utan den i så fall bör rinna ner och droppa ut undertill, alt ansamlas om det är tätt i botten? Använder man inte sedan länge hårdbränt frostfritt tegel för att undvika nämnvärd fuktupptagning och frostsprängning? Är det inte så att denna murteknik med murbruksfri stötfog riskerar att släppa in vatten i väggen vid slagregn?

Om fasaden putsas/slammas så blir den ju tät. Om vatten/kondens/fukt tränger in/bildas/ansamlas så är det inte helt bra såklart. Kanske är det fukt/kondensbildning som måste "ventilers" bort.
Om man antar att betong och tegel/murbruk har ungefär samma u-värde, så kommer daggpunkten av utläckande fukt att ligga i stenullen. Frågan är då: kan det läcka ut någon fukt innifrån genom betongen? Att det kan läcka runt fönster och dörrar är ju mer självklart, om det inte är omsorgsfullt drevat och tätat (mot fukt).

Tyvärr räcker detta inte till någon konklusion åt vare sig ena el andra hållet. det är för många okända variabler.
Du behöver empiriska evidens för denna konstruktion.
Fler byggare med erfarenhet av den och hur den stått sig. Särskilt om den blivit putsad.
Finns det inte andra hus (putsade) med principmässigt likartat uppbyggnad? Hur har de stått sig? T ex rappade äldre hus. De hade väl oftast träväggar utan fuktspärr. (Å andra sidan lite klen isolering, så daggpunkten kanske låg utanför putsen?)
 
Tack Oldboy för dina synpunkter...

Huset är byggt -77.

Ja, jag tror i sig inte det ska vara något problem ur fukt-hänseende. Stötfogarna (jag lärde mig ett nytt ord också) är rätt hårt sammanpressade och verkar inte ha för avsikt att verka ventilerande.
Fukt kommer inte ut inifrån, nej.

Teglet är hårdbränt håltegel och där vi tagit upp öppningar för fönster/altandörr har varken tegel eller isolering varit blöt/fuktigt.

Capture.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ovan syns en sprängskiss på konstruktionen.

Vi har bara tegel på övre våningen. Nedre våningen är putsad lättbetong.

De andra skalmurar av tegel jag sett (och även byggaren vi haft här) brukar ha dräneringshål eller en större glipa varannan, var tredje stötfog men det har alltså inte vi.

Som sagt så luftas det ju i övre kant där det är brädor med vindskyddspapp. Dessa kommer vi att byta ut till komposit brädor istället.

Uppenbarligen behövs ju inte dränering eller större avluftningar eftersom det ju har fungerat så här sedan 1977.

Precis som du beskriver torde ju fukt komma in utifrån i så fall. Ser man till regn så borde skyddet bli bättre med en rappning/slammning...

Sen har vi rätt lite tegelyta egentligen. Största delen av övre våningen är fönster...

Någon gammal murare som kan tycka till?

Mvh,
Anders
 
johanpelle skrev:
Är det inte bättre att sälja och skaffa en betonglänga i stället för att förstöra det fina och dyrbara fasadteglet. Italienare och araber brukar vara galna i betong men svenskar brukar ha andra intressen. Finns f.ö. stora områden som Rinkeby, Tensta där allt är slammat,rappat. Påminner om 70-talet då nollåttora kladdade brun, orange och rosa färg på skåpluckor, fönsterkarmar och tak. Detta gick i alla fall att återställa. Hur lätt blir det senare att sälja ett fasadtegelhus som förstörts och kräver rivning och blästring för att få ordning på igen?
Kom igen! Det vore en sak om det rörde sig om vackert handslaget tegel från sekelskiftet 1800/1900 men mycket av teglet från 50-talet och framåt kan ju knappast klassas som vackert. Vidare "förstör" man knappast ett hus genom att slamma/rappa fasadteglet. Jag kan tänka mig att ett 60-tals hus med fräsch putsad fasad betingar ett högre pris än motsvarande med praktisk men ful tegelfasad.
 
Har inga konkreta tips att ge dig på hur man ska göra, men har sett mycket snygga förvandlingar av tegelfasader på ett annat forum - där de t ex målat vitt.. putsat delar satt trä på delar eller bara målat över teglet.

.. visserligen ger man huset lite extra arbete inför framtiden, men det behöver inte vara värdesänkande på något vis! Smaken är som sagt som baken.. delad.. och även om allt tegel är otroligt vacker på sitt sätt.. är det inte alltid så att man valt sitt hus efter fasaden! .. och varför sälja något man trivs i (kanske både i området med vänner och bekanta och i planlösningen på huset)??

Man gör väl som med allt annat.. kan man tapetsera en vägg, bygga ett nytt kök eller vad som helst.. så kan man helt klart göra om fasaden!

Man ska bo som man vill och som man trivs med..:D
Lycka till! Hoppas du får massa bra tips!

Ha en trevlig kväll,
MVH Sandra

- - -
PS - håller koll i tråden då jag själv funderat på att måla vårt mexitegel i framtiden.. D.S
 
Min åsikt är att bevara husets karaktär ett hus utan karaktär faller alltid i värde. Är det ett hus från 70 talet vårda det det blir mer värt om en 15 år alla tycker 10 tallet var det mest smaklösa som fans.
 
  • Gilla
Wilfa
  • Laddar…
Erik_X :

Trender kommer och går hela tiden, så är det ju. Men om man betalar massa pengar för sitt boende ska man också trivas där. Om allt annat runt om "stämmer" så ska man inte låta ett "fasadfel" stå i vägen för ens sinnesro :)

Smaken är ju olika och kommer alltid vara.. även om 15 20 30 100 år (!).. den som söker en speciell karaktär på sitt hus väljer ju troligen något annat om det inte stämmer iaf. Vi har ju alla små önskelistor att gå efter vid "husjakt" ;)

Ska man värna om husets karaktär, ska man värna om det på insidan också tycker jag - hela paketet så att säga (och 95% av husen jag varit in i, oavsett när det varit byggt, har inte värnat om det.. om man tittar lite på deras kök toalett och tapetval..- oavsett hur snyggt det är nu.. så är det inte direkt tidsenligt med byggåret..)

Ha en trevlig kväller,
MVH Sandra


- - -

Men som sagt, nu ska jag inte norpa mer tid från kärnfrågan här i tråden..

Frågan var ju inte om det är rätt eller fel att måla/byta/rappa fasad.. utan hur man gick tillväga.. och vi kom off topic.. ledsen TS.

Så ni därute som har lite hum om området, ge TS lite tips
:)
 
Du har inte funderat på att bara måla huset? I så fall med silikatfärg. Det kan vara lite pilligt att måla en tegelfasad, det går inte att bara rolla ut färgen, man måste nog penselmåla alla fogarna för att få in tillräckligt med färg där.
 
Jag hade tagit ner allt gammalt tegel och murat upp ny gasbetong på "hyllan" som blir efter den gamla fasaden med tegel, isolering och brädfordringen.

Nästa steg skulle vara att slätputsa det nya murverket för att sedan antingen använda spritputs eller stänkputs över hela huset så man får allt nytt och fräscht.

// Wubbler
 
Redigerat:
Ingen anledning att riva ner... gör ventilations hål på andra eller tredje skiftet var fjärde sten .. sätt nån slags kil eller nåt som sticker som markerar att där har du ventilations hål ... i övrigt så är de bara puts och se glad ut men ventilation hade jag skaffat om jag ska putsa över det...

Och för guds skull måla inte teglet det är fult som tusan och en kränkning mot murare ;)
 
  • Gilla
nypon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.