Min Jordfelsbrytare löses ut när jag sätter i en elgrilltändare 825W i en kontakt utomhus. Den är säktrad 16 Amper. Inga säkringar slår ut.
Har även testat med en lampa utomhus men då slår ingen brytare ut.
Då tog jag in den i huset och testade där fungerade den helt rätt ingen brytare slog ut.

Jordfelsbrytaren är en 40A 30mA
Vad kan vara felet?
Mvh Mika
 
Vad händer om du provar den i olika uttag inomhus, ett uttag på samma fas som uttaget utomhus?
Eller så har du ingen JFB för uttagen inomhus?

Hur som helst är det mest troliga att grilltändaren är kass. Det får nog betecknas som vanligt för denna typ av elapparat.

Det finns även andra mindre troliga förklaringar. Du kan du prova något lika effektslukande som grilltändaren i uttaget utomhus - en hårtork t.ex.
 
El grilltändaren är helt ny inköpt.
Har inget uttag inomhus som är på samma fas som ute. Ändas badrummet i såfall är kopplat till JFB.
Mvh Mika
 
Ja, det mest troliga är att antingen grilltändaren eller jordfelsbrytaren är trasig. Jag sätter mina slantar på grilltändaren. Även om den är helt ny. En kinapryl för mindre än en hungrig med relativt hög effekt...
 
Om det finns överledning mellan nolla och jord någonstans kan det visa sig genom att jorfelsbrytaren löser ut vid belastning i närheten av överledningen. Som Bo säger: Prova att koppla in en annan apparat som drar lika mycket ström som grilltändaren. Löser det ut då också är det fel på anläggningen, men inte nödvändigtvis på jordfelsbrytaren. Löser det inte ut då så är det fel på grilltändaren.
 
O
Om det bara är utomhus och i badrummet som det finns JFB då är det inte så konstigt att den fungerar på andra ställen som inte är skyddade av JFB.
Eftersom JFB löser ut så är det nog grilltändaren det är fel på....
 
Men om den där trasig varför fungerar den då där det inte finns JFB. Borde man inte få ström i sej när man rör den när man har den i ett uttag som ej är jordat?
 
Du vet bäst själv om man får ström i sig av att använda den, men det måste inte vara så. Om det läcker ström till höljet och du samtidigt håller i något jordat får du ström genom dig.

Har du provat att koppla dammsugaren eller annan strömkrävande apparat i utomhusuttaget?
 
Redigerat:
mikab skrev:
Men om den där trasig varför fungerar den då där det inte finns JFB.
Det kan läcka ström från fas till jord.
 
Jo jag har testa med dammsugaren och den fungerar bra.
Hur kan dom få sälja sådan saker som inte fungerar?
 
mikab skrev:
Jo jag har testa med dammsugaren och den fungerar bra.
Hur kan dom få sälja sådan saker som inte fungerar?
Marknaden efterfrågar billigare saker som inte har samma kvaliteskontroll.
 
Är det inte samma fenomen med grilltändare som med infravärmare? Det vill säga att det finns fukt i elementet som måste drivas ut. Kör tändaren i ett uttag utan jordfelsbrytare ett tag och se om det löser problemet. OBS! Iakttag försiktighet för den kan ju lika väl vara trasig och bör behandlas som så tills annat konstaterats.

Kjell
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Att den löser ut jfb eller inte kan bero på hur kontakten är vänd. I ena läget kan det vara nästan full spänning vid "överslagspunken" i grilltändaren. I andra läget blir spänningen i "överslagspunketen" låg och överslaget uteblir.
 
O
Oavsett... lämna tillbaka grilltändaren....
 
Nu har jag lämnat tillbaka grilltändaren.
 
  • Gilla
puttrix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.