För att göra en relativt lång historia kort:
Jag fick en offert på installation av sorptionsavfuktare. På den står det att jag själv ska montera spirorör och dom monterar avfuktare samt kanalvärmare. Arbetskostnad var specificerad till 9000:-!

När jag ringde upp och fråga hur många timmar det tar att montera detta såsvarar han en halv dag.
När jag då påpekade för honom att det blir en timkostnad på 2250:- så svarar han med att "folk vill ha högt ROT-avdrag"

Efter en stunds konfronterande där han trycker på att "folk vill har högt ROT" så frågar han: "Jobbar du på skatteverket?! Jag måste på ett möte nu."

Ska tilläggas att detta är en hyfsat stor firma i kronoberg och kalmar län.
 
Varför skulle man vilja betala med för att få ett större avdrag?
Vore "kul" att veta vilket företag det är.
 
Tror de säljer maskinen ifråga för rejält underpris. På detta sätt är det flera företag som utnyttjar ROT typ *ngn* köksleverantör, typ *ngn* fönsterleverantör. Jag frågade skattemyndigheten om det var ok att lura skattebetalare på detta sätt. De hade inget mot metodiken !!!!! Jag tror inte de fattar.
 
Det undrar jag med. Det var inte heller som så att han försökte "fiffla" med material- och arbetskostnaden för att få ner priset för mig (jag fick ur honom priset för avfuktaren).

Såhär ser det ut (och då har han garanterat bättre priser än de jag hittat på nätet):
Avfuktare 25000:- (enligthonom
Kanalvärmare ca 1500:- (luftbutiken.se 1335:- )
Spirorör 15 m (högt räknat) ca 1500:- (luftbutiken.se 76:-/lpm)
T-rör 4 st ca 500:-
Totalt: 28500:-

33375-28500 = 6875:- i arbete för 4 timmar (1718:-i timmn)
 
Har också irriterat mig på ROT-fusk. Installerade nyligen ny panna för 150 tkr, som hade 31 tkr i ROT-avdrag. Alltså var arbetskostnaden 62 tkr. De var 6-7 man ca två timmar första dagen, sedan 1 man i tre dagar, samt en elektriker i en dag. Kanske 50 timmar max. Helt OK timpenning... Och det var traktens största värmeinstallatör, klart seriöst intryck i övrigt. Jag har fler exempel, lika illa eller värre...
 
När jag hade hit rörmokare för offert så sa han att han kunde flytta materialkostnad till arbetskostnad. Hur fan vågar man göra det efter 5 min. Vad vet han vad jag jobbar med.
 
Ok, så om jag fattar er rätt så retar ni er på att entreprenören maximerar reglerna till er fördel så ni får mer tillbaka via rotavdraget??

Och om det nu är så regelvidrigt, dyrt och jobbigt, kan ni då inte bara tacka nej??

Förstår inte riktigt problemet.....
 
  • Gilla
Glufsglufs och 1 till
  • Laddar…
problemet .. ?
Det enda är väl att det fortfarande finns några människor som tror på ärlighet. Och en annan grupp som försöker sko sig på andras bekostnad.
 
  • Gilla
Hummingbird och 7 till
  • Laddar…
Sko sig på min bekostnad! Mina skattepengar som jag hellre ser går till annat.

Jag blir så trött. :banghead::banghead:
 
  • Gilla
Stensson11 och 1 till
  • Laddar…
Det som är bra med ROT är att det faktiskt minskat svarta-jobb. De är inte så vanligt längre.

I mitt fall så kunde jag inte utnyttja rot.. då fick jag en hel faktura som avsåg materialkostnad..men jag hade nästan enbart köpt arbetstimmar. Jag antar att hantverkare har svårt att fakturera ut varor idag. Men köper in alldeles för mycket varor i proportion till varuförsäljning. Jag antar att i bokföringen så vill hantverkaren kunna särredovisa på försäljning av varor och tjänster för att ha ryggen fri vid en skatterevision. Dock är problemet att skatteverket inte har resurserna att granska Rot-företagen så ofta som de uttalat sig.
 
Varför irriterar ni er på högt timpris? Visst är det totalsumman på sista raden inkl.moms efter avdraget ROT-avdrag som räknas?

Som företag får man sätta hur hög timpenning som helst (bara man är överens med kunden innan man börja).

Om man däremot säljer materialet under inköpspris och istället vräker på med arbetskostnad så lär skatteverket protestera.
 
Som sagt. Mina skattepengar ska inte gå till fuskande hantverkare.
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Ja jösses.... Somliga blir aldrig nöjda..

Ok, för att klargöra vissa saker.
Enligt dom undersökningar och expertutlåtande jag läst så tjänar samhället på ROT-avdraget, mao så går inga skattepengar förlorade, en win-win situation.

Att avdraget maximeras är en naturlig effekt eftersom det efterfrågas av kunderna och entreprenören inte förlorar något på det, mtrl hålls ner och timpris hålls upp. Man kan ju tycka vad man vill men FUSK är det INTE. Kan möjligtvis sträcka mig till skatteplanering men det är inte olagligt.

Tråkigt när folk retar sig på att folk gör en bra affär och kanske har råd med renoveringen dom velat göra länge.
Nä släpp er avundsjuka och gå vidare i livet
 
  • Gilla
Raptor50 och 2 till
  • Laddar…
Gå till tandläkaren....
Snacka om timpeng....
Skall jämt gnällas på hantverkare som kommer hem å gör snyggt hos er.
Visst finns det fuskare...saltare...förlorare m.m..
Många är dyra å gör fantastiska jobb.
Många är billiga men tar grymt lång tid å prislappen blir samma.
Gå på rekommendationer.
 
Pengarna ska inte gå till hantverkare, som ändå har jobbat.

Alla bidrag som sverige bara hinkar ut?
vi har fas 3 man arbetar gratis någonstans för en symbolisk summa.

Eller alla jobbcoacher som fåt betalt av arbetesförmedlingen och enligt senaste undersökningen kostat 3 miljarder och lett till någonting.

Är de det dina skattepengar ska gå till?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.