Ja, vet att det går att beställa med 3-glas, men tycker det är onödigt på vår sommarstuga (bara på sommaren). Tänker jag fel?
 
Nej blecken sätter man dit efteråt, men min plåtis satte dit plåtbleck ovan och sidan, som inte passade.
 
Jag har både 3-glas och 2-glas velfac och min erfarenhet är att 3-glas är bättre, men hur mycket kan jag inte avgöra.
 
På året runt boende eller sommarstuga?

Och på vilket sätt bättre?
 
På vanlig året runt villa. Bättre = varmare
 
Hej! Sänder en id´om hur det kan lösas.

Horisontal fönster.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vertikal fönster.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
platini10
  • Laddar…
Hej

Här kommer en bild på ett av mina fönster. Utrymmet mellan velfac fönstret och panel är ca 15-20 mm och är inklätt med en silverfärgad plåtprofil. Den profilen sticks in i Velfacs påföringslist (av aluminium) som levereras monterad på fönstret om man beställer det. Annars får man utan aluminiumlist och därmed inget att ansluta plåten i. Då använder man istället svällist (expanderande skumplastliknande list som tätar utrymmet mellan fönster och vägg på utsidan), vilket är vanligt mot t.ex. tegel och puts.

Det finns säkert fler alterntiv som jag inte känner till. På ritningarna ser du alternativet med plåt och alternativet utan plåt och istället en tvärställd läkt/foder i nischen, som sedan kan tätats med svällist eller mjukfog. Alterntivet med plåten är säkrare för vatten och snö, enligt min mening.

bild (1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild (2).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild (3).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Oändligt tacksam för både ritning och bild! Nu fattar jag.

Några frågor:

1. Satte du panel eller fönster först? Och vad är att rekommendera?

2. Panelen - vilken typ och vilka mått har den?

3. Vet du vilken färg du har på fönstrena? Väldigt snygga fönster.
 
Svar

1. Allt gjordes färdigt, sedan fönster och sist plåt. Kräver noggranhet och att byggaren mäter och kapar med precision och läser Velfacs anvisningar. Inget går att fixa efteråt genom att täcka över m.m. Skulle absolut rekommendera den ordningen.

2. Panelen har en vass/spetsig kilformad profil. Se skiss.

3. Färgen är Granit40, vilket är en mellangrå färg med något matt struktur.

bild (1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
platini10
  • Laddar…
Och glöm inte att bestämma hur långt in i fasaden du vill ha fönsterna! Mina är 5 cm in. Många nya hus har bara 1-2 cm.
 
Kan vara snyggt att sätta en plåtprofil som går in bakom panelen. Sätta fönster först, sen vinkel ut på gles och till sist panel
 
Hej Pbol,

Du har ingen bild på hur du gjort invändigt på dessa fönster? Alltså använder du foder?

Väldigt tacksam för snabbt svar.
 
Hej!

Inne är det inte helt färdigt, det syns på bifogad bild (bilden är 90grader fel). Nej jag använder inte foder. Jag kör gips, spacka, slät väv och sedan måla. I botten använder jag färdigmålat foder som fönsterbräda. Vill minimera och få så "rent" utseende som möjligt.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.