Håller på och bygger om en sommarstuga. Ska byta alla fönster (och addera skjutdörrar) och byta hela panelen. Blir liggande panel (enkel).

Har valt Velfac som fönster. Och egentligen vill jag inte ha fönsterfoder utvändigt, men måste man? Och isåfall vad är det som är minimalt synbart? Om inte - hur tätar man då, och hur sätter man fönstrena i förhållande till panelen?

Ber om ursäkt ifall jag missuppfattat något. Min byggare säger att jag måste ha fönsterfoder...
 
Vilken modell av velfac?
 
Har samma fönster och liggande panel, så jag förstår precis vad du menar. Tricket är att sätta ett foder i själva nischen som fönstret sitter i. Dvs inget foder utanpå den liggande panelen, utan i nischen med kanten utåt. Kan maila bild.
 
Alternativt plåt mot fönstret. Velfac har en aluminium profil som plåten kan ansluta i.
 
Beställ med rätt påföring bara så lägger du en aliminiumvinkel från fönstret å in bakom panel. Sen antingen en u-profil som täcker ändträt alt en trälist. Hoppas du förstår
 
Om byggaren kräver traditionella foder så är det en varningsflagg. Otroligt många byggare förstår inget annat än vanliga fönster.
 
  • Gilla
Jimmy Segerlund1
  • Laddar…
Kan maila bilder imorgon på hur det ser ut
 
Tack för snabba svar.

pbol - du får mer än gärna maila bild. Ska ringa Velfac igen på måndag (sista dagen jag kan ändra beställningen utan försening).

viktorj du menar att jag ska prata med Velfac om detta (påföringen)? Ska villigt erkänna att jag inte förstår...
 
Velfac kan beställas med påföring (aluminium list som limmas runt fönstret) eller utan. Utan använder man mest vid tegelvägg eller puts, med väljer man ofta vid panel. Den går att avlägsna om man beställt fel och även eftermontera.
 
Din byggare måste anpassa hålet till fönstret till velfac med 10-15mm mellanrum uppe,vänster, höger och kanske 25mm under så att du får ett lutande fönsterbleck. Det är noga. Med vanliga fönster kan man fuska, fodret täcker. Med velfac är det nästan millimeter precision.
 
Ok. Då är jag mer med. Stort tack för förtydligande.
 
Mailar bilder imorgon. Jag vet inte vem du anlitar för bygget, men vill varna för att många byggare och plåtslagare ofta aldrig varit i kontakt med velfac 200. På mitt hus monterade plåtslagaren plåt för vanliga fönster. Vilket gjorde att velfac 200 inte gick att montera, utrymmet blev för litet. Han fick såga bort all plåt och börja om. Branschen är IQ befriad.
 
Du vet att många dimensioner av velfac 200 går att beställa med 3-glas?
 
Jättedum fråga - men du menar då fönsterbläcken? Sätter man dit det innan fönster är på plats?

Min byggaren är nog inte med riktigt, men ska se till att han blir påläst. Ska också byta tak och plåtslagaren är anlitad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.