Måste få lite hjälp o tips av er. Ska måla en fondvägg i köket. Har varit bestämd länge med att ha en caffe latte färg där. Men börjar tveka lite nu när vi valt kakel till köket.

Köket har vita luckor, maskiner i rostfritt, kakel i svart-grått, bänkskiva i bok, golv i ek, matsalsbord i ek och fondväggen i caffe latte??
Köket är ju väldigt "kallt" så frågan om caffe latte går. Kanske blir helt fel!?

HJÄÄÄÄLP!

/Gammelmormor

(TYR från Älvsbyhus)
 
Varför inte lite färg? Vinröd eller mörkt röd, turkos, grönt, kaffe (vanligt mörkt alltså), mönstrad tapet mm.

Zephir
 
Vilka andra färger har du valt till resten av huset? Någon sorts helhet/röd tråd brukar oftast bli bäst.
Personligen tror jag att det skulle bli riktigt snyggt med en olivgrön fondvägg. Det värmer upp det "kalla" och är snyggt mot ek.
 
zephir skrev:
Varför inte lite färg? Vinröd eller mörkt röd, turkos, grönt, kaffe (vanligt mörkt alltså), mönstrad tapet mm.

Zephir
Vanligt mörkt kaffe... har du något exempel? Låter intressant.

/Gammelmormor
 
Hejsan!
Du har ju valt ganska neutrala färger i köket. Så en fondvägg kan ju i praktiken se ut hur som helst. Jag själv skulle ha valt en mönstrad svart/vit/grå tapet och haft som fondvägg.. för att smälta in i det som finns men ändå sticka ut! Värme kan man tillföra i atmosfären med saker också inte bara färgmässigt.. svart/vitt/grått är kanske kalla färger.. men hemskt stilrena :)

Om jag bara skulle måla något skulle jag nog välja nån stark varm färg.. som riktigt röd till exempel.. nått som sticker ut och sprider värme.

Ni får helt enkelt kolla vilka färger NI gillar och kanske köpa nån provburk och kladda på väggen.. se hur den ser ut när den kommer upp.. om ni tycker det känns tråkigt eller bra. Allt ser annorlunda ut på väggen gentemot färgprover...

Lycka till!

MVH
Sandra

 
hej
Jag tror också på en mönstrad tapet.
Det är så kul med fondväggar för att de är enkla att byta färg/tapet på.
Det är enkelt fixat på några timmar .... så om du inte har någon egen ide varför inte försöka hitta någon "het och nyinkommen" fondväggstapet. Jag såg en vit på vit på Åhlens som jag gillade, det verkar som om fyrtiotalsmönster är litet på gång, grönt ska visst också vara "nytt" men vem vet ... själv kommer nog min fondvägg i hallen att bli just grön. (från beckers soulkollektion) Annars kanske du har ett stolsöverdrag, någon kudde eller dyl som kommer att finnas nära och som du kan ta en färg ifrån. När jag tänker på ditt kök ser jag annars hallonrosa framför mig. Men det är ju jag ...    ;)
mvh fiddeli

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.