Tänker "skrapa" bort alla färglagren på ett 90 årigt gammalt trähus för att därefter måla igen
Huset har förmodligen målats med linoljefärg från början.
Linoljefärg resp.alkydolja är vad jag förstår det naturliga valet vid ommålningen.
Men kan jag använda akrylat?
/Lars G
 
  • Gilla
Antonstak
  • Laddar…
Skrapar du till trärent och kör ett helt färgsystem med grundolja, grundfärg och slutfärg så ja, då går det bra med akrylat. Annars är det inte rekommenderat pga risken för linoljeblåsor. Personligen hade jag fortsatt med en linoljebaserad färg.
 
  • Gilla
nemlan och 1 till
  • Laddar…
Risken att få framtida problem med akrylat är stor så fortsätt med oljefärg.
 
Tack för alla intressanta svar!

Akrylat skall jag inte ha.

Men om jag ändrar frågan på följande sätt;

Kan jag använda "akrylatoljefärg" (Alcros Modern oljefärg, Beckers Perfekt) eller bör jag forsätta med linolja?
Finns det risker för blåsor med akrylat?
Jag skall måla fasad på 90 år gammalt trähus som renskrapas från all färg.
Ursprungsfärg linolja.
/Lars G
 
Ett 90 år gammalt hus med det trä de hade då skulle jag aldrig måla med en plastfärg. Det är en underlig blandning färgfabrikanterna fått fram där man slammar upp olja med vatten. Varför skall man blanda in akrylat som blir som klister och tätt när det torkat? Dessutom en kompicerad arbetsgång enligt min mening.
 
Gör huset en tjänst och fortsätt med linoljefärg!
 
Hej alla som hjälper mig att bestämma mig!
Utvecklingen går förhoppningsgsvis framåt eller ...?
Folksamrapporten Nr 4 skriver i sin samannattning (paragarf 12) " Vissa sk traditionella färger såsom falu rödfärg och linolje färg får även denna gång dåligt resultat. Slutsatsen för tillverkarna borde vara att utveckla dessa färger så att de bättre står emot det allt varmare och fukltigare klimatet i Sverige".
OBS; Folksamrapporten utgår ifrån nytt-omålat virke.

Jag har lyssnat på flera "experter" . Just nu verkar "traditionarlisterna" ligga bra till,
Mvh
/Lars G


 
Jag tycker linoljefärg är överlägset efter att jag målat mitt sekelskifteshus med det. Den är ju svårare att måla med. Jag förstår inte riktigt vad de menar. Finns det egentligen någon nackdel med linoljefärg förrutom att det är jobbigare att måla med?
 
Många lägger en semester på att bli av med lager av plastfärg och modern oljefärg för att kunna gå tillbaka till linoljefärg... Linoljefärg är vad huset lär vara konstruerat för. Gör inte om äldre generationers misstag med att lägga på moderna färger på en gammal fasad. Om yttersta lagret också är linoljefärg gör det det enklare för dig eftersom det är mindre noga med skrapningen.

Satsa på linoljefärg alltså. Jag är tveksam till Folksams test. Traditionella färger har använts i sekler med bra resultat. Möjligtvis är väldigt ljusa nyanser mer tveksamma eftersom harmlösa mögelprickar kan bli mer synliga.

Generellt kan traditionella färger ha något tätare underhållsintervall men underhållet är mycket enklare. Tex slamfärg där man bara behöver borsta innan ommålning eller linoljefärg som bildar tunna färglager och aldrig flagar i tjocka flak som nödvändiggör total renskrapning
 
Redigerat:
Att många färger får dåligt resultat i Folksamrapporten har en hel del att göra med att fungiciderna (gifterna) som tillsattes färgerna förut (zink och blyvitt t ex) numera är förbjudna av miljöskäl. Men, det problemet bör ju alla färger ha. Plastfärgen är klassad som farligt avfall när den måste skrapas ned. Sen kan man ju fråga sig om det är mer miljövänligt att tvätta fasaden med giftiga kemikalier (mögeltvätt) vartannat-vart fjärde år i stället för att ha emntillsats i färgenmen det är ju ett annat problem som miöjömyndigheten äger... slamfärg är enklast och bäst om du har en ren träyta.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.