Jag märkte i nybygget att köksblandaren (från IKEA) gav lågt vattenflöde och trodde det berodde på lågt tryck i kommunens vattennät.
Men efter att ha kopplat in blandarna i badrummet (Hafa) så inser jag att det inte är fel på trycket, det är helt enkelt Ikeas blandare som måste innehålla nån strypling?

Båda tappställena matas med samma dimension (15mm PEX) och liknande rörlängd.

Jag har tidigare (i andra hus) använt blandare från Ikea utan att uppleva nåt liknande.

Någon med liknande erfarenhet och hur kan man ta reda på vilket flöde en blandare ger innan man köpt den?
 
Jag har samma erfarenhet, men inte från IKEAs blandare (dom skyr jag som pesten). I mitt fall kom det dock inte som någon överraskning utan jag hade sen tidigare läst att den ena blandare hade lägre flöde än den andra.

Nu minns jag inte flödena exakt, men jag har för mig att den ena var 5L i minuten och den andra 7L i minuten vid nåt givet referenstryck. Båda är FM Mattson blandare.
 
Det är tvättställsblandare till de två badrummen vi gjort om. FM Mattson 9000E 6L/min och FM Mattson Garda 9L/min.

Föredrar faktiskt 6L/min då jag tycker det blir för hårt tryck i Garda blandaren, skvätter mycket när barnen skall tvätta sig.
 
Har samma erfarenhet från FMM. På den köksblandare jag precis installerat, FMM 9000E II, så går det att ändra flödesbegränsningen.
Hör med Ikeas kundtjänst om du kan göra samma sak på deras blandare.
 
Tack för tips,
Jag hade gärna bytt så att det var lägre flöde i badrummet, håller med om att det där inte finns behov för att tappa mycket vatten snabbt.
Men i köket så kan det vara en fördel att kunna spola med hård och kraftig stråle ibland.

Edit. såg nu att Ikea marknadsför blandaren med bla. följande text: "Funktion för minskat vattenflöde med bibehållet tryck; sparar vatten och energi"

Jag får undersöka hur man kommer runt den funktionen.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.