Hoj!

Ritar på grindar för att hålla lillgrabben kvar på tomten. varje grind blir cirka 2500mm bred och nar från nedre gångjärnsfäste upp mot motstående sida monteras. Stommen på grinden består av reglar 45x120 och på dessa skruvas sedan brädor som matchar staketet.

Räknar jag på nedböjningen pga agenvikt utan nar skulle den bli 163mm. Trots nar räknar jag med att grinden kommer att hänga sig och tänker mig att kompensera för detta i byggskedet.

Min fråga blir därför: Hur mycket ska jag höja grinden i förhållande mot gångjärnssidan för att den, då den hänger sig, ska bli rak?

/M Skärmklipp.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du kan inte tänka dig att ha två små grindar istället för en bamsing? Sen är frågan om du verkligen behöver 120-reglar? Vad föranleder denna dimension?

Nu vet jag inte om du ska klä grinden både på insidan och utsidan eller bara ena sidan eller växelvis.... men du skulle ju kunna sätta något justerbart som en vajer med vantskruv eller så. När grinden har hängt sig så pallar du upp grindens hängande ände, lossar ett par stående brädor och spänner åt vantskruven.
 
Redigerat:
Det här är en av två små grindar ;-) 120 reglarna är en ren höftning utifrån att jag inte sett exempel på grindar längre än 1800 med 95 reglar. Vantskruven har jag redan tänkt på, men då korrigerar jag i efterhand och nu tänkte jag "mota Olle i grind" och korrigera i förhand istället....
 
Okej! Då antar jag att du har en tvåbilsparkering som skall "grindas"? I så fall kan du ju "hägna runt" parkeringen så att säga, då kan du ha en liten pluttegrind ut till parkeringen....? Annars har jag tyvärr inte mycket att komma med... :D
 
Nejdå, bara stora infarter där det kommer traktorer etc emellanåt. Dessutom är gatan utanför smal så dt är svårt att komma "rakt på" Tack ändå!
 
Är marken jämn nog så att du kan göra en rullgrind? Går ju att göra dels så att den öppnar som vanligt i en kvartsbåge eller så att den rullas rakt längs med staketet.... Då slipper du helt problemet med nedböjning!
 
Jo visst, men som den envisa typ jag ser jag inte nedböjningen som ett problem utan som en utmaning som jag tänker lösa. Så hjul går bort både pga av min inställning, men även pga av att barken är för ojämn..... :)

/M
 
Hahaha... been there, done that, doin' it tomorrow! (y) Lycka till!
 
En vantskruv med vajer mellan hörnen är nog en beprövad lösning. Är det inte bara att ta sig ut till närmsta hage och se efter hur det brukar lösas?..
 
Det är ju inte "bara" grinden som skall klara storleken. Det kommer att ställas stora krav på stolpen också. Den skall klara denna "mastodontgrind" som kommer att bli tung med dessa virkesdimensioner.
 
Vantskruv funkar såklart, men återigen så åtgärdar man problemet i efterhand istället för att konstruera bort det från början, vilket jag med en dåres envishet har tänkt lyckas med. Stolparna är inga problem. Granit stolpe 300x300x1400mm + minst 600 mm nergrävt på ena sidan och timrad lagård på den andra sidan.

/M
 
  • Gilla
FrökenTina
  • Laddar…
Hmmm... ska jag vara riktigt ärlig så undrar jag om 600mm nergrävt räcker när grinden är så tung/hög/lång. Beror ju såklart på marken den är nergrävd i också. Grävdes den ner ca 1846 i torr, tät och genom åren hårdpackad grus/stenmjöl (eller om den är duktigt fastgjuten) så kommer den nog klara sig men om den står i minsta lucker, fuktig eller nygrävd mark så tror jag den kommer ge sig. Inte stolpen då utan marken. Varje gång du öppnar och stänger grinden kommer du ju rucka lite på stolpen i sidled och framåt. Till slut tror jag du kommer få en glipa.

Fan, känner mig som en riktigt killjoy nu... :confused: Inte meningen! Jag hoppas du löser detta!!! (y)
 
  • Gilla
Memnok
  • Laddar…
Sen 1917 har den stått där enligt fotobevis. Tror du det räcker? :)
 
Tigger skrev:
Sen 1917 har den stått där enligt fotobevis. Tror du det räcker? :)
Nja, jag hade nog helst sett fotobevis från 1800-tal. :p
Hänger det någon stadig grind på bilden? Då kan du ju förmodligen vara rätt lugn! (y)
 
Ja en sak är ju att vinkla upp den lite för egentyngden. Enligt min erfarenhet inte så mycket 5-10 cm. Att över kompensera snett för att den hänger sig med tiden är jag lite skeptisk till. När jag byggt grindar på gården (3m) har jag hela grinden 15cm upp från backen och vajer på stolpens övre del ner i nästa staketstolpes nedre del. I ditt fall tror jag stolparna står. Skulle iof fästa grinden i ladan men det kanske inte funkar. Viktigast tycker jag är att ha gängade gångjärn, iallafall det undre. 5cm utgängat gångjärn genererar 17-18 cm i bortre änden av grinden.

Blev ju sjukt långt men jag tror att egentyngden på byggdagen står för en liten del om man jämför med sättningen under ett års väder o vind. Inte minst lite grind-åkande som är det värsta barn kan göra mot en grind
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.