Rätt! Remsa och spackla väldigt brett så har du minimerat synligheten av utbuktningen från remsa och spackel.
 
vi fasar av alla kortsidor.

tidigare använde vi morakniv, men nuförtiden har vi lärt oss att brytbladknivar funkar bättre.

Vi lägger ett 10-45-garderssnitt i pappen längs med hela kortkanten. Sen river vi bort så mycket papp det går, för att sedan skrapa ner skivans kortkant ett par-tre millimeter. Man kan även jämna till den nakna gipsen med en surform, men det är inte nödvändigt.

IMG_2959.jpg

IMG_3306.jpg

IMG_5331.jpg


När man väl är klar med att sätta upp taket har man det tvivelaktiga nöjet att spackla och sätta pappersremsa i alla skarvar... Tur man har en sambo som har lärt sej tekniken.
 
En annan lösning kan vara att köpa takgips som redan är fasad i kanterna.
 
takgipsen har ju 45-gradig fasning på alla kanter, men vad jag förstår är den inte gjord för att spacklas igen....eller? Hur ska man isåfall få dit en spackelremsa?

Dessutom är skivan dyr... jättedyr jämfört med väggips.
 
En väl fungerande lösning är att sätta bandplåt bakom kortändarna när du drar ihop dem med gipsskruv. Då behövs ingen remsa, bara fasning av kanter och spackling.
 
Alla kortsidor skall vara kottlade, skruva dit dina gipsskivor med fasade kortsidor .. PAPPREMSA .. ALLA kortskarvar med vävlim .. spackla.

Voila ..
 
M@ZE skrev:
Alla kortsidor skall vara kottlade, skruva dit dina gipsskivor med fasade kortsidor .. PAPPREMSA .. ALLA kortskarvar med vävlim .. spackla.

Voila ..
Det är ju också en variant...
 
Hallo!

Det finns vad jag vet 2 varianter av pappremsa. Den vanliga och en tunnare med små hål i som ä'r lämplig till tvärskarvar i tak. Spackla ut ordentligt ialla fall.

Magnus
 
Jag lärde mej något nytt när målarn tog hand om vårt vardagsrum. Vi orkadade inte spackla det rummet. Han körde med ett skivspackel som är mycket blötare än vanligt Lätt Hand-spackel. Mycket behagligt att lägga för spackelremsorna.

Jag tror spacklet hette så enkelt som "Skivspackel"
 
Hej!

Vi har kört mycket med Nordsjös Spackel Kombi Variant som är lösare i konsistensen och därmed lättare till ex bredspackling av hela väggar. Användes normalt i spackelmaskiner.

Mycket bra och lite dyrare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.