M
Det är fullt lagligt att fota och filma rakt in i grannens fönster, men du får inte sprida fotona hur som helst.
 
Micke64 skrev:
Det är fullt lagligt att fota och filma rakt in i grannens fönster, men du får inte sprida fotona hur som helst.
VAD???

Detta skulle betyda samma sak fast tvärt om! Att grannen får glo och fota mitt sovrum?
 
Atom skrev:
VAD???

Detta skulle betyda samma sak fast tvärt om! Att grannen får glo och fota mitt sovrum?
Ja. Självklart är det tillåtet att titta på, och fotografera, vad man vill när man befinner sig på sin egen tomt eller på allmän plats.
 
Redigerat:
Ytterligare en anledning till att sätta upp en så hög häck du får ha! (y)
 
ToRy skrev:
Ytterligare en anledning till att sätta upp en så hög häck du får ha!
Det är lättare att montera persienner och/eller rullgardin. Buskarna kommer ju att ta två år innan de ger något insynsskydd.
 
Absolut! Fast då mister man ju själv utsikten till den egna trädgården. Iofs tillfälligt men i alla fall....
 
HakanS skrev:
Det är lättare att montera persienner och/eller rullgardin. Buskarna kommer ju att ta två år innan de ger något insynsskydd.
Just nu spelar det ingen roll. Det viktiga är rätten att plantera det man vill, där man vill och får!
Just för att trivas på den egna tomten :)

Jag köper inte en röd bil bara för att grannen inte gillar den gula ;)
 
Beträffande kameraövervakning. Pratade med Länsstyrelsen.

Det är (undantaget skyddsobiekt samt där uttryckligen förbud råder) tillåtet att filma och fota precis det man vill. Så länge det görs med handhållna instrument (kameror). Det är tillåtet t.o.m. att fota/filma grannen via exempelvis hans sovrumsfönster!

Står man med kameran i handen, får man filma/fota egna trädgården m.m.

För fast monterade instrument (kameror) gäller följande:
1. Inomhus får dessa filma det man vill hur man vill.
2. Egna trädgården för övervakas bara kameran inte riktas så , att utanför liggande område filmas/fotas.

Men! En varningsskylt ska dock placeras väl synlig så att besökarna görs medvetna om övervakningen.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.