Hej,
jag har köpt en stor äldre bandsåg som jag tänkte köpa lite olika sågband till och undrar om det är någon som har koll på vad jag ska välja? jag kommer att använda bandsågen ganska brett med både figursågning, kapning och klyvning.


Tommy
 
Du måste ha flera olika, det går inte att figursåga med ett brett band och försöker man såga rakt med ett smalt så blir det slingrigt.

Fråga hellre var man får tag på band, det är jag också intresserad av.
Det finns standardlängder men oftast så specialbeställer man och de svetsas ihop.

Protte
 
Så långt är jag med, hade tänkt mig tre olika bredder, klyv/figur och nått mittemellan. Kan tänderna vara olika vinklade också som på sticksågsblad?
Sernbrants i Huddinge har band vet jag
 
Jag brukar spana på lite utländska forum ibland eftersom Sverige är rätt "litet" vad gäller snickeriprylar. I alla fall, tuffsaw är väldigt rosade i UK, både vad gäller support och kvalitet på bandsågsbladen. http://www.tuffsaws.co.uk/

Köpte själv därifrån för nån månad sen, skrev till dom o berättade vad för såg jag hade och vad jag tänkt använda den till och bad om rekommendationer på blad. Långt bra mailsvar tillbaka samma dag, supersupport. Frakten är något skum, det blir billigare att lägga 2 ordrar a 35£ än en a 70£, jag delade upp beställningen i 2 för att få ner kostnaden men fick allt levererat i samma paket. Har aningen begränsad bandsågserfarenhet för att säga om bladen är så bra som det sägs, men jag är nöjd i alla fall.
 
Ett bra märke är Håkanssons i Åmål. Hög kvalitet och precis dom mått du behöver. Nackdelen är att du mådte beställa minst 5 blad åt gången men priset blir inte högre än andra blad räknat på styckpris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.