Vi har köpt hus av stort företag (börjar på P och slutar på AB).
ABS09 ligger till grund för kontraktet, inflytt 2010.

Uppstår mängder av fel på huset och några anser jag väldigt allvarliga.
Tex rinner det vatten bakom träpanelen från balkonger som fått felaktigt/dåligt monterat uppvik mot vägg. Vatten kommer alltså i väggar bakom panel på plan 1 från balkongerna på plan 2.

Nu har det gått 1 år sedan vi felanmälde detta första gången och däremellan har vi passerat ett antal löften om åtgärd och dessutom en 2-års besiktning där jag visade bilder på elendet.
BM påtalade allvaret för byggaren vid bes och vi blev åter lovade åtgärd.

Jag orkar inte stångas mer, behöver råd och hjälp hur jag ska gå vidare!
Tyvärr har vi ju betalat kalaset redan så jag har inga möjligheter att sätta ekonomisk press.

- Har jag rätt till ersättning för oaktsamhet med vår egendom pga att så lång tid gått utan åtgärd.
- Kan jag ta in egen hantverkare och skicka räkning till byggföretaget som jag köpt av?
 
Ja du kan ta in en annan hantverkare och kräva byggföretaget på ersättning för det.

Du bör ta hjälp av någon med rätt kompetens för formalia.

Men principen är att du måste ge byggfirman en sista chans, du skriver ett brev där du ger dem en kort frist att åtgärda, och skriver att om de inte åtgärdar senast det angivna datumet så kommer du att ta in en annan firma för åtgärdande på deras bekostnad.

Fristen du ger måste vara rimlig, dvs. om arbetet praktiskt måste ta två veckor så måste du ge dem lite mer än två veckor. MEN du behöver inte ta hänsyn till att de har mycket att göra. Vid en försening så är de egentligen skyldiga att släppa allt vad de håller på med på andra håll och sätta in precis alla resurser de har på att åtgärda.

Sedan när du har tagit kostnaden så kommer det svåra, att få ut ersättningen. Du får börja med att skicka ett krav/faktura. Och om den inte blir betald så får du gå till kronofogden, om de bestrider kravet (mycket vanligt) så släpper fogden ärendet, och du får stämma dem i tingsrätten.

Här har du troligen möjlighet att få rätt, MEN firman kommer att påstå att det inte var några fel alls, att de har åtgärdat men du var inte nöjd, att de har försökt åtgärda, men du har inte givit dem tillträde (mycket populärt argument), att de utförda åtgärderna var onödigt omfattande, att priset för åtgärderna var onödigt högt, att det var inte deras fel, felet berodde på en underentrepenör.

Och det finns säkert 100 fler varianter på undanflykter, det är du som stämmer dem och därmed så måste du bevisa att de har fel. Om du istället hade kunnat dra av pengar från sista fakturan, så hade det varit upp till dem att BEVISA att deras undanflykter är rätt.

Lyckas du hålla summan under gränsen för småmål (kommer inte ihåg om det är ett eller ett halvt basbelopp) så riskerar du inte några större rättskostnader, i gengälld får du då inte ersättning själv för ev. advokatkostnader även om du vinner.
 
  • Gilla
brumbjorn
  • Laddar…
Om du har försäkring från GARBO, så kontakta dem för att få råd. Dessutom är det som hempularen skriver, bra att ta hjälp av någon med kompetens.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.