Hej!
Ville höra med er som klätt väggarna i era äldre hus, vad har ni använt för material? Det finns ju flera olika sätt men ville höra om ni har några tips och erfarenheter att dela med er? Vet inte om jag vågar mig på lerklining som väggarna för många år sedan vart klädda med. Men funderar på olika typer av panel, masonite eller papp. Gipset som satt på väggarna med salning är borttaget, vill ha i äldre stil!
Har en plan på att eventuellt ha liggande panel upp till fönstret i stora rummet men funderar på vad som blir snyggt över...:)

Se min blogg om ni vill se hur det ser ut...
http://torpalskare.blogspot.se

Tackelitack på förhand!
 
Eller pärlspont och tapet ovanför kanske? Olika former av spont är ju vanligt i torp och gamla hus.
 
  • Gilla
Brotorpet
  • Laddar…
Vi har satt spännpapp. Slår gärna ett slag för det. Snabbt billigt och traditionellt. Sedan kan du tapetsera eller måla. Kan förstås också kombineras med panel.
 
  • Gilla
Brotorpet
  • Laddar…
Vi har kilsågad liggande bröstpanel målad med tapet i gammalt tryck ovanför, snyggt!
 
  • Gilla
Brotorpet
  • Laddar…
Lerklining! ;-)
 
  • Gilla
Brotorpet
  • Laddar…
Hej!
I somras satte jag upp renoveringsgips i kammaren. Hade bara ett par dagar på mig innan inflytt, annars hade jag gärna valt en mer traditionell väggbeklädnad. Jag monterade inte loss foder utan försökte sätta gipset så bra som möjligt kring dörrar och fönster. Det blev helt ok. Dock följer inte renoveringsgipset timmerväggarnas buktningar lika mycket som jag trodde. Jag upplever att väggarna blev vindtäta och det var ju skönt i vintras.
I hallen hade man på trettiotalet satt upp masonite på väggarna. En del av masoniten var skadad så jag kompletterade den och sedan har jag tapetserat. Det blev helt okej. IMG_1912.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggen till vänster om fönstret är kompletterad med ny masonite. Masoniten följer väggarna på ett härligt sätt, finns knappt en rak vägg :). Däremot så tror jag inte att den stoppar drag lika effektiv som gipsen.
 
  • Gilla
Brotorpet
  • Laddar…
hej igen,
...förresten tror jag inte att det är så knepigt med lerklining. Det är nog tungt att få hem materialet, och säkert lite messy att blanda ihop och slänga upp på väggen. Men har du tid på dig så är ju bästa tiden för lerklining på vår och höst :)! Enda anledningen till jag inte gjort det är att jag hade bråttom. Nästa hus innerväggar ska få lerklining. Det sjunger så bra ihop med timmerstommens önskemål på intilliggande material, och du kan känna dig stolt över att ha använt ett material som är traditionellt, är beprövat och som har utmärkta värmemagasinerande och vindtätande egenskaper. Dessutom så brukar väl inte möss kunna ta sig igenom torr lerklining?
I mitt hus så var lerkliningen inte så tjock- kanske bara 4-5 cm på de tjockaste ställena som mellan timmervarven. Nu har jag hört att man ska slänga på lager som är bra mycket tjockare än så. Men jag tror att man får en fin effekt även vid tunnare lager. Någon som har erfarenhet av detta?
 
  • Gilla
Brotorpet
  • Laddar…
Ser jättefint ut farmor risberg! Är lite sugen faktiskt på att testa lerklining! Har några dåliga timmerstockar så jag får se om det går att fästa nät på. Men jag får nog tänka lite med hur jag vill göra....tack för alla tips! :)
 
vi satte grålumppapp rivna i ark som vi stänkmålade när vi gjorde i ordning ena hallen i vintras
 
  • Gilla
Brotorpet
  • Laddar…
Lenny! Har läst om detta, hur tycker du det fungerade att sätta upp pappen? Har ni timmerväggar och fick ni dreva innan så det blev jämnt? Har hört att pappen kan vara ganska förlåtande om det är lite ojämnt....är inte ute efter alltför perfekt, kanske passar mitt amatörgrejande mina förväntningar...:p
Vilken sorts färg använde ni??
 
Väggen var ju drevad o klinad mellan stockarna sen förut men vi förbättrade det för att garantera väggen tät då det är en yttervägg. Så vi drevade o klinade inte för att få det jämt utan tätt, väggen är mycket ojämn fortfarande även med pappen på.

Pappen är som du säger förlåtande för ojämnheterna och man minst sagt säga att man ser timmerstockarnas ojämnheter.

Vi målade med äggoljetempera från Ovolin,.

Om du pm:ar mig din mail så kan jag skicka en bild.
 
  • Gilla
Brotorpet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.