Hej jag tänkte sätta en luft-luftvärmepump i ett rum i min källare.
Vill ha in värmen till rummet bredvid också och vill montera en värmeförflyttare (PAX) (Grön pil).

Är det risk att man skapar övertryck i rummet brevid om t.ex dörren står stängd eller bör man komplettera med någon ventil mellan rummen för att tryckutjämna??

Nedan är en skiss på hur källaren ser ut.
Alla blåa pilarna är friskluftintag.
Orange pil betyder öppning upp via trappen till övervåning (ingen dörr här)
På Överliggande våningar finns mekanisk frånluftsventilation på toaletter och köksfläkt.

Vad är era tankar när ni ser bilden?
skiss-ventilation-källare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh Bios.
 
Hej..
Ingen risk för övertryck , det är ju bara värmen du flyttar på
Jag tycker nog du kan sätta en ventil från det rummet också, mot trappan..
värmen.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

om det blir värme över...
Eti..
 
  • Gilla
Bios
  • Laddar…
Det var detta svar jag ville ha :D
Tror nog också att en ventil mot trappan blir bra.

Någon annan som har några åsikter ang "värmeförflyttare och risk för övertryck".
 
etiol skrev:
Hej..
Ingen risk för övertryck , det är ju bara värmen du flyttar på
Håller inte riktigt med. Det är luften som flyttas, som i sin tur bär med sig värmen. Så visst blir det ett visst övertryck i det rummet. En ventil ut mot trappan är dock ett bra förslag, kanske t.o.m. strypa luftventilen ut då rummet ju luftas via värmeförflyttaren.

Sedan tycker jag det finns en övertro på dessa s.k. värmeflyttare. Det skall till rätt stort luftflöde för att värma upp ett rum (jag har labbat mycket med det i mitt hus). För att bli effektiv skall du också ta in luften uppe i taket, vid utblåset (ungefär som du ritat) men släppa ut den nere vid golvet i rummet intill. Annars kommer du få en kalluftskudde som står still ett par dm över golvet, och det känns allt annat än komfortabelt.
 
Varför sätter du inte luft-luft pumpen i rummet med trappen? Då får du ju in värmen i båda rummen utan värmeförflyttare.
 
Noseone skrev:
Varför sätter du inte luft-luft pumpen i rummet med trappen? Då får du ju in värmen i båda rummen utan värmeförflyttare.
Glömde nämna det, men det sitter redan en där. Den blåser mest upp på mellanplan dock. Samt att det kanske är lite perverst med två luft luft pumpar :D
 
Bios skrev:
Samt att det kanske är lite perverst med två luft luft pumpar :D
Nejdå, inte alls. Jag har också två - en nere i ett av rummen och en i trappan. Sedan en ventilationskanal mellan över- och nedervåning så luften cirkulerar mellan våningarna och ner i rummet på nedervåningen med ena LVP igen.

När det är plusgrader värmer den i rummet nere hela huset. Först när det går ner mot nollan börjar den i trappan att skjuta till för övervåningen.
 
Ingper skrev:
Håller inte riktigt med. Det är luften som flyttas, som i sin tur bär med sig värmen. Så visst blir det ett visst övertryck i det rummet. En ventil ut mot trappan är dock ett bra förslag, kanske t.o.m. strypa luftventilen ut då rummet ju luftas via värmeförflyttaren.

Sedan tycker jag det finns en övertro på dessa s.k. värmeflyttare. Det skall till rätt stort luftflöde för att värma upp ett rum (jag har labbat mycket med det i mitt hus). För att bli effektiv skall du också ta in luften uppe i taket, vid utblåset (ungefär som du ritat) men släppa ut den nere vid golvet i rummet intill. Annars kommer du få en kalluftskudde som står still ett par dm över golvet, och det känns allt annat än komfortabelt.
Du verkar ha bra koll på detta, frågan är då om en Pax 250 orkar trycka luften genom de här
http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ventilation/Ventilationsror/Ventilationskoppling-873810/
http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ventilation/Ventilationsror/Ventilation-rektangular-873801/
på andra sidan och få ner luften till golvet.
(om jag nu väljer den lösningen)
Sen är ju frågan hur bra med värme det blir i rummet, men man slipper kanske ha element på för fullt.
 
Ingper skrev:
Nejdå, inte alls. Jag har också två - en nere i ett av rummen och en i trappan. Sedan en ventilationskanal mellan över- och nedervåning så luften cirkulerar mellan våningarna och ner i rummet på nedervåningen med ena LVP igen.

När det är plusgrader värmer den i rummet nere hela huset. Först när det går ner mot nollan börjar den i trappan att skjuta till för övervåningen.
Okej, låter vettigt.
Inte sett så många som har två luft-luft men tur jag inte blir ensam.smile.gif
 
Bios skrev:
Du verkar ha bra koll på detta, frågan är då om en Pax 250 orkar trycka luften genom de här
[länk]
[länk]
på andra sidan och få ner luften till golvet.
(om jag nu väljer den lösningen)
Sen är ju frågan hur bra med värme det blir i rummet, men man slipper kanske ha element på för fullt.
Nja, "ju mer man lär sig, desto mer inser man hur lite man kan" ;).
Min erfarenhet är att det går åt MYCKET luft för att hålla ett annat rum varmt under sådana förutsättningar som du har. Tror jag har kring 250-300m³/h i flöde på min "mellan-våningarna-cirkulation" och en grövre kanal än i dina länkar.

Ju lägre temperaturskillnad mellan luften du blåser in och önskad rumstemperatur, desto mer luft måste du omsätta. Värmeförflyttaren kan räcka bra om luften tas precis intill en eldstad eller alldeles vid LVP-utblåset. Men vid taket en bit bort är det som bäst +25°C.

Har faktiskt nästan som du ett rum intill de LVP-värmda, som värms av c:a 100m³/h som strömmar in genom en ventil ovanför golvlisten. Det håller +16...+19°C utan tillskottsvärme när det är +22°C i de andra. Så visst GÅR det att hålla uppvärmt (definitionsfråga) med motsvarande "värmeflyttarens" flöde och genom att flytta bara en aning mer än normaluppvärmd rumsluft.

Glöm sedan inte att specade flöden nästan alltid är vid friblås. Så fort det blir en luftkanal, något galler och några böjar kan det verkliga flödet sjunka drastiskt. Och dessutom låter fläktar en hel del (även om det kan åtgärdas genom en luftkanal och kapsling med ljudfälla).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.