Hej

Vår grundfirma har lagt ett oisolerat 100mm spirorör för kamintilluft i översta frigolitlagret och sen gjutit ovanpå det. Jag är nu orolig att det kan föreligga frysrisk för golvvärmerören som ju ligger i betongen strax ovanför spiroröret. Detta skulle man ju tänkt på innan gjutningen men nu är det som det är...,(;

Har någon erfarenhet av detta ?

Skulle man kunna isolera spiroröret i efterhand, på insidan av röret så att säga ? Men då kanske det blir problem med att kaminen inte orkar dra in tillräckligt med luft, eftersom röret får en mindre diameter??

MVH

/Klein
 
Hej.
Det är precis så man brukar göra, ingen fara. Just genom att röret ligger inbakat i ett isolerskikt så har det ju blivit isolerat. Det kommer ju att cirkulera uppvärmt vatten i slingorna. Detta kommer att hålla röret varmt snarare än att tilluften kommer att kyla plattan. Inget att oroa sig för med andra ord.
Mvh Tommy
 
Tack för ditt svar.

Jo, när vatten cirkulerar borde det inte vara något problem, men låt säga när termostaten slår ifrån och vattnet slutar cirkulera. Detta är ju för övrigt precis vad som kommer hända när man eldar (det blir varmt i rummet, termostaten slår till och vattnet i slingan slutar cirkulera.

I det här läget så är ju plattan fortfarande varm mycket länge och värmer rören ovanifrån och på sidorna. Sen har man det kalla spiroröret direkt, eller kanske några millimeter under golvslingorna. Men rent areamässigt så täcks ju golvslingorna av varm betong mer än kall spiroplåt. Betongen värmer ju också spiroröret. Frågan är om den kalla tillluften kyler röret mer än den varma betongen orkar värma ??

/Klein
 
Hej igen.
Nu tror jag definitivt att vi är inne på avdelningen "Överkursfunderingar som enbart den nitiske amatören bedriver" ;)

Om termostaten skulle slå av pump/värmning så länge så att det föreligger frysrisk i plattan så är nog termostaten ruskigt lågt ställd.

Jag förstår dock din fundering om du "lurar" termostaten genom att elda i eldstaden. Jag tror dock att du skulle behöva elda kontinuerligt ruskigt länge (och därmed hålla termostaten lurad) för att det skall föreligga frysrisk i plattan. Eftersom termostaten hålls avstängd så tillför du rummet värme genom eldningen och då värmer väl rumsluften plattan tillräckligt för att den inte skall frysa. Innan slingorna i plattan fryser så har du nog hunnit reagera på att det är golvkallt LÅNGT innan.

Det här kan man spekulera i länge men jag är övertygad om att du inte behöver oroa dig alls för frysning pga tilluften till eldstaden.
Mvh Tommy
 
T tommiz skrev:
Hej.
Det är precis så man brukar göra, ingen fara. Just genom att röret ligger inbakat i ett isolerskikt så har det ju blivit isolerat. Det kommer ju att cirkulera uppvärmt vatten i slingorna. Detta kommer att hålla röret varmt snarare än att tilluften kommer att kyla plattan. Inget att oroa sig för med andra ord.
Mvh Tommy
Samma har hänt oss, oisolerat tilluftskanal. Vi bor i norr med -30 i några dagar å normal temp på vintern -15 till - 20. Golvet känns kallare precis där tilluftskanalen går. Ingen risk för betongplatta eller golvslingor? Man blir ju orolig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.