Jag skall sätta upp en lampa och nu funderar jag över alla trådar som sticker ut ur väggen. Vad är de egentligen till för? Några vet jag (tror jag i alla fall)

  • Grön/gul = jordkabel
  • Brun = Neutral (här går strömmen FRÅN lampan)
  • Blå = Ledaren (här kommer strömmen TILL lampan)
  • Vit = Och vad skall den vara bra för?
  • Svart = Tyckte mig på något ställe i huset sett en svart...?
  • Finns det fler ?

Problemet är att jag har två likadana lampor i två likadana rum - i ena rummet sticker tre sladdar ut ur väggen: grön/gul + blå + brun. Men i andra rummet sticker FYRA sladdar ut: de tidigare nämnda + en vit? Vart skall jag göra av den? Och varför?
 
Till att börja med så skall man komma ihåg att färger kan man aldrig helt lita på, dels därför att standarden ändras med jämna mellanrum, dels därför att en del inte följer standard.

Din gulgröna är (eller skall vara) skyddsjord. Den färgen får inte användas för något annat ändamål.

Men oftast så är blå ledare nolla (neutral)svart ledare är ofta fas. I den nyaste standarden så är fas brun. Vit ledare är ofta brytledare, alltså en ledare som kommer från en strömbrytare (fas fram till brytaren, brytledare från strömbrytaren).

Men jag har sett installationer (i en lägenhet jag bodde i tidigare) där fasledaren var blå och nollan vit. Så man kan aldrig lita på färgerna.

Om du är det minsta tveksam över vilken som är vilken, så tänk framförallt på att det kan bli riktigt farligt om du kopplar in fel i ett uttag som är gjrt för 2 eller 3 fas drift (ex. för vissa elradiatorer, och spisar), då kan det vara så att du har 400V mellan 2 ledare.

Även så bör man alltid kontrollera med mätinstrument att jordledaren verkligen är jord, och att den är inkopplad i andra änden. Om någon har kopplat den fel i andra änden så blir din apparat strömförande. Jag har varit med om en felkopplad skyddsjord (utfört av behörig elektriker). Det var väldigt nära en dödsolycka.

Om du ex. byter armatur så kan det vara så att den gamla armaturen var ofarlig trots ev. felkopplad jord (svårt att nå metalldelar), men att den nya har beröringsbara delar.

I ditt fall så gissar jag att blå är nolla, brun är brytledare. Den vita kan man fundera över, kan det vara en brytledare till, om du har en kronströmbrytare till lampan.
 
Detta har ändrats under åren, så man kan inte enbart gå på färg om man inte har koll på sitt eget hus.

Så här ser det (något förenklat) ut i mitt hus där merparten av all el drogs om i slutet på 90-talet:

Svart: Fas
Gul/grön: Jord
Blå: Nolla
Vit, Brun, Grå: Tändtråd/trappkopplingar o s v
Orange: tändtråd över tidrelä/skymningsrelä o s v

Det generella tipset är att aldrig lita på färgerna utan att alltid mäta sig fram!
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Huset är helt nytt och allt är gjort av behörig elektriker som jag har fullt förtroende för. Han hade gärna fått installera dessa två lampor också innan han stack men de fanns inte inköpta då.

Men kan någon förklara det logiska i att ha fyra sladdar till den ena lampan men bara tre till den andra. Och vad skall jag göra med den vita?

 
Hur mäter man om det är nollan eller fasen då? Förklara gärna hur man mäter vad som är vad.
 
Ok,

Du använder en multimeter, ställ in den för växelspänning "V AC"(oerhört viktigt att den mäter spännig och inte ström, om du ställer in den för strömmätning istället så bir det en jäkla smäll).

mätområdet skall vara inställt på högre än 250V AC.

Du bryter strömmen till uttaget (vid centralen) och avsiolerar någon cm av ledningarna, försäkra dig om att de inte kan smälla ihop (ev. tejpa fast dom på väggen med lagom spridning). Slå på strömmen igen.

Mät nu mellan en ledare och skyddsjord, den blåa bör visa 0V (då kan den vara nolla), den bruna bör visa ca 230V om strömbrytaren till lampan är i läge till och 0V om brytaren är frånslagen (den kan ibland visa några volt efterssom ledningen då hänger i luften i andra änden och plockar upp störningar ur luften som en antenn). Den vita som sagt den får du väl se om det finns någon brytare som kan spänningssätta den. Och som sagt tänk dig noga för när du mäter dels så att du absolut inte håller i någon metalldel av mätpinnen, dels så att du har rätt mätområde inställt på multimetern. Jag brukar ta för vana att kontrollera var mina fingrar är och mätområde mellan varje ny mätning även om allt var OK för 1 sekund sedan.

Sedan brukar jag alltid kontrollera skyddjorden genom att mäta resistans mellan nolla och skyddsjord (bryt strömmen till uttaget för säkerhets skull). om du mäter i läge Ohm, lågt mätområde (ofta 200Ohmsområdet) så skall resistansen vara nära noll). En elktriker skulle utföra denna mätning med en kontinuitetstestare som nogrannt mäter resistansen, den kan då avslöja saker som dåliga kopplingar på vägen. Min mätmetod med vanlig multimeter säger igentligen bara att den är inkopplad eller inte i andra änden.

och för guds skull glöm inte att ställa tillbaka mätområdet till Volt när du är klar. Om du råkar mäta på 230V med resistansområde så går i bästa fall multimetern sönder och i värsta fall börjar den brinna (beroende på kvalitet).

 
En kontrollfråga: "mellan ledare och jord bör det vara 0 V".

Ledaren (blå) är väl där strömmen kommer in TILL lampan - bör det inte bli full ström på mätaren när man ansluter till jorden?

Och motsvarande om man testar mellan neutral (brun?) där strömmen går från lampan och jorden så borde det väl bli 0 - för då finns det ju ingen ström framme som kan passera mätaren.

Eller?
 
  • Gilla
JanEfv
  • Laddar…
Tvärtom, BLÅ ledare är nolla
BRUN ledare är fas.

/Gojan
 
Har jag fattat rätt nu alltså:

Jag vill veta vilken tåt som är nollan. Säg att jag tar bort plasthöljet på ett jordat vägguttag. Där är det ju spänning hela tiden, utan någon brytare. Om jag då ställer in multimetern på ~500 V och mäter mellan blå och gul/grön, så ska det visa 0 V (då vet man att det är nollan), och mellan brun och gul/grön ska det visa 230 V (brun är då alltså fasen). Det blir ju givetvis 230 V om man mäter mellan blå och brun, det har jag provat förr för att kolla om det är ström när man ska byta t ex ett vägguttag.

Har jag klara papper nu på det här, eller har jag missuppfattat hur det går till att mäta sig fram till vad som är fas/nolla?

M v h // Lidman - en som vill lära sig allt som bara går ;)
 
Känns som om du förväxlat detta. Blå är mig veterligen alltid nolla i nyare installationer.

Brun är fas eller tändtråd.

No offense, men det känns som om du borde ringa en elektriker för att få hjälp med detta istället för att experimentera själv. Regeln är ju att man inte skall pilla med detta själv om man känner sig det minsta osäker. Om ditt hus brinner ner (upp?) så tror jag inte försäkringsbolaget köper "jamen, några snubbar på byggahus.se sa att jag skulle göra så här..."
 
Ja som sagt (som jag skrev högre upp) blå är oftast nolla. Och är huset nytt och gjort av en elektriker så är det (nästan) säkert att den är nolla.

I ny (Europa) standard gäller att fas är brun, men det verkar inte riktigt slagit igenom överallt ännu. Och brun används ibland som brytledare i system med svart fas ledare.

Fråga: Har du någon brytare för dom här lamporna, eller är det obruten fas fram till lamporna?

Jag funderade lite på din vita ledare, i vissa lägen, ex till en bänkarmatur i köket händer det att man drar fram både fas och en brytledare. Det kan vara så att man vill kunna släcka lampan med en brytare på väggen utan att bryta strömmen till eluttaget i armaturen (för kaffebryggare etc.).
 
Kan någon bekräfta det jag frågade om. Jag vet inte vad ni svarar på riktigt :) Jag kanske lägger in min fråga på en ny tråd så blir det enklast.
 
Hempularen: exakt. I sovrummen i min källare har jag dragit fram fyra ledare till vägguttagen. Fas, nolla, jord och tändtråd. Jag har satt eljos uttag med separat brunnständning vilket gör att jag kan styra den nedre brunnen med en brytare på väggen, medan den övre brunnen alltid har spänning. Hur praktiskt som helst!
 
Lidman: låter ok det du säger, men det skadar ju inte att göra som hempularen skriver också:
hempularen skrev:
Sedan brukar jag alltid kontrollera skyddjorden genom att mäta resistans mellan nolla och skyddsjord (bryt strömmen till uttaget för säkerhets skull). om du mäter i läge Ohm, lågt mätområde (ofta 200Ohmsområdet) så skall resistansen vara nära noll). En elktriker skulle utföra denna mätning med en kontinuitetstestare som nogrannt mäter resistansen, den kan då avslöja saker som dåliga kopplingar på vägen. Min mätmetod med vanlig multimeter säger igentligen bara att den är inkopplad eller inte i andra änden.
 
Ja din mätmetod verkar OK.

Men du behöver inte öppna ett annat uttag för att göra den mätningen. Du kan mäta mellan ledarna i det aktuell uttaget. Det bör vara 0V mellan gulgrön och blå, och det bör vara 230 V mellan gulgrön och brun.

Omdet inte är det så får man undersöka lite mera.

Och jag skulle nog inte nöja mig förrän jag visste vad den vita ledaren är och komer ifrån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.