Snailman
Har för mig att det står att vattenrör inte får placeras i isolerad yttervägg, har valt att tolka det så att om man placerar det innanör isoleringen men inte isolerar innanför eller vid sidan av röret så är det ok, annars har jag sett att man dragit utanpåliggande just på ytterväggen.

att man har en sådan här låda har jag bara sett i tvättstugor, och då bör man ju gjuta i lådan så att läckage rinner ut på golvet - alltså låta ovansidan luta lite inåt
 
Precis så säger plattsättarn och rörmokarn som håller på att göra om mitt badrum nu. Så länge som tappvattenrör i yttervägg är innanför isoleringen så är det OK.
 
sj6 skrev:
Jag ska renovera här hemma och jag kommer följa varenda regelfan som finns för jag som yrkesman ska ha det ordentligt gjort hemma. Precis som en kompis som är mekaniker fixar han bilar ordentligtl, min kompis som är programmerare ser till att det han programmerar fungerar som det ska. Min kompis som jobbar som säljare ser till att sina kunder blir bra behandlade.

Hade detta varit en renovering och en avvikelserapport gjorts så hade jag kanske funderat på förutsättningarna kanske satte stop. Nu gäller det ett nybyggt hus och då är det fan inte OK. Då har man alla förutsättningar man behöver för man är med under hela bygget och kan styra upp jobbet, samtidigt som alla yrkesgrupper måste ha någon inblick i varandras yrken, regler etc.

Detta är inte bra alltså...

Att det inte är bra håller jag med om, men problemet finns där och jag anser att det går att lösa utan att riva hela badrummet! Ett hus behöver inte vara katastrof för att det finns ett fel! Även vid nybyggnation kan det bli fel! Det jag hävdar, och anser är att man inte skall måla fan på väggen när det går att lösa!

vanligt subt förnuft, de har blivit fel, hur lättast lösa? Jag som alla andra vill att det skall bli rätt, hade detta vart i ett te x duschutrymme då hade jag också ansett det varit katastrof men nu går det att lösa!
 
  • Gilla
isolde
  • Laddar…
Hej på er alla och tack för ert stöd!

jag vet inte om vi gjort rätt, men så här i efterhand känns det helt rätt! Vi hoppade av köpet av detta hus.

Säljarna blev förstås mycket ledsna över detta och lovade att ta tag i saken (innan vi hoppade av). Även mäklaren ringde ett flertal ggr och lovade att de skulle göra allt i sin makt att lösa det hela.

Det första svaret jag fick från mäklaren var att säljaren kontaktat kvalitetsansvarig + hustillverkaren....båda bedyrade att konstruktionen var det inget fel på.
Jag gav då info till mäklaren att detta är normer enligt säker vatten. Han bad mej trots detta att kontakta VVS konstruktören/kvalansvarig för att få förstahandsinfo....jag gjorde det och blev väl emottagen av VVS konstruktören som dock som väntat hänvisade till husleverantlören....kvalgubben som skulle ha så mycket erfarenhet bara skrattade i luren åt mej och sa att detta är inget han vill diskutera....och fullkomligt snäste av mej.

Jag tappade totalt förtroende för kvalitetsansvarig för detta projekt. Vad som helst kan ju vara byggt enligt normer 20-30 år tillbaka om han har styrt och ställt...

Är det ok att nämna den kvalitetsansvarige vid namn på detta forum, så att inte fler råkar ut för denna man? Husleverantörens namn etc?

Mvh
Ramox
 
Det är ok att nämna företaget, men inte den enskilde personen (personuppgiftslagen).

/moderator
 
OK, då nöjer jag mej med följande information:
-Huset var ett "Trivselhus"
-VVS Projektering var : "Nässjö byggkonsult"
-Kvalitetsansvarige var "SG Byggkonsult AB"

Tack igen för allt stöd från alla goa människor här på Forumet!
Mvh
Ramox
 
Nässjö byggkonsult sattes i konkurs 2007. Hur dom ändå kan jobba typ 2010 är konstigt.

SG Byggkonsult AB (om det är den i Kungsbacka) saknar F-skatt och moms. Men
om det är Byggkonsult, S-G Andersson i Göteborg så ser den firman friskare ut.

Källa, Ratsit.
 
Ramox skrev:
OK, då nöjer jag mej med följande information:
-Huset var ett "Trivselhus"
-VVS Projektering var : "Nässjö byggkonsult"
-Kvalitetsansvarige var "SG Byggkonsult AB"

Tack igen för allt stöd från alla goa människor här på Forumet!
Mvh
Ramox

Jag har jobbat i Trivselhus, de ska INTE se ut så. Avloppet till komoden skall komma ur vägg. Finns ingen hussort med avloppet & vattenrör så. De har antagligen tabbat sig och gjort en egen "hittepålösning".

Kan tillägga att det är antagligen INTE en rörmockare som gjort detta. Isåfall skall han skämmas, byta jobb och sparka sig själv på kulorna för t.o.m. jag som är lärling gör det där hästlängder bättre.
 
Redigerat:
Det ska kännas rätt när man köper ett hus och att få den behandlingen av kvalitetsansvarig ger ju ytterligare bi-smak... :(

Dock måste jag instämma med flera andra här i tråden med att visst är det fel gjort men ingen katastrof. Det största problemet jag tror ni får med detta är att ni själva sitter i samma sits när ni någon gång ska sälja huset.
Får ni ett prisavdrag motsvarande en badrumsrenovering (typ 150-200') så skulle inte jag tveka om ni gillar huset i övrigt.

Mina 2 ören... :)
 
-->omlaja
Nässjöföretaget presenterade sej med ett annat namn kanske...men det ar något i den stilen
Ja, det är den i Kungsbacka.

-->Sj6
Det finns en viss firma som säger sej jobba med VVS och finns på säker vattens hemsida, som har varit ansvariga...om de är de som gjort jobbet vet jag inte. Därför inget namn.

--> Anders07
Ja, men nu är det game over och säljarna vill helst klämma åt trivselhus eller deras ombud att fixa det hela så de kan sälja sitt hus!

Kort sagt vi letar nytt hus, nya möjligheter.....eller problem. Jag tror det blir mycket bättre!
 
Ramox skrev:
---

--> Anders07
Ja, men nu är det game over och säljarna vill helst klämma åt trivselhus eller deras ombud att fixa det hela så de kan sälja sitt hus!

Kort sagt vi letar nytt hus, nya möjligheter.....eller problem. Jag tror det blir mycket bättre!
Ja, så skulle nog jag också gjort som säljare... Lycka till med husjakten! :)
 
Hej,

Jag tycker ofta man ser dessa problem med rören. Blir det tidigt fel i ritningarna så det inte riktigt är genomtänkt så det funkar praktiskt? Någon nämnde att man skulle dra kromade rör utvändigt, ska det behövas idag?

Så hur ska rören(inkommande vatten+värme) dras in om man har ett badrum i ett hörn på bottenplan, hur gör man RÄTT?

Mvh
Bambi
 
Bambi skrev:
Hej,

Jag tycker ofta man ser dessa problem med rören. Blir det tidigt fel i ritningarna så det inte riktigt är genomtänkt så det funkar praktiskt? Någon nämnde att man skulle dra kromade rör utvändigt, ska det behövas idag?

Så hur ska rören(inkommande vatten+värme) dras in om man har ett badrum i ett hörn på bottenplan, hur gör man RÄTT?

Mvh
Bambi
Är det inte yttervägg, drar man som vanligt så rören kommer ur väggen. Är det i ytterväg så drar man upp rören innanför väggen sedan bygger man en hylla, alternativt slå på hela väggen så man kan komma med rören ur väggen. D.v.s. de ligger i en vägg innanför ytterväggen. Innanför isolering och vindskydd/papp eller vad det heter.
 
Ramox skrev:
-->omlaja
Nässjöföretaget presenterade sej med ett annat namn kanske...men det ar något i den stilen
Ja, det är den i Kungsbacka.

-->Sj6
Det finns en viss firma som säger sej jobba med VVS och finns på säker vattens hemsida, som har varit ansvariga...om de är de som gjort jobbet vet jag inte. Därför inget namn.

--> Anders07
Ja, men nu är det game over och säljarna vill helst klämma åt trivselhus eller deras ombud att fixa det hela så de kan sälja sitt hus!

Kort sagt vi letar nytt hus, nya möjligheter.....eller problem. Jag tror det blir mycket bättre!
Ska kolla upp detta då för att göra en klack utan avvikelse... Ja...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.