Vi har en sommarstuga till vilken vi i sommar ska dra in vatten och följaktligen behöver vi också ett avlopp. Vi kommer enbart att ha en diskho, ingen diskmaskin eller andra stora vattenslukare, så det är fråga om en liten mängd avloppsvatten. Stugan är i bruk endast sommartid. Vi tror att ett så kallat stenöga skulle vara ett bra alternativ för oss och vår avloppsvattenmängd, men vi har några frågor.
Hur gör man ett bra stenöga? Hur stort ska hålet vara? Hur stora ska stenarna vara? Hur långt från huset ska stenögat grävas? Hur djupt bör det vara? Hur mycket jord ska fyllas ovanpå stenögat? Vilken typ av rör ska man använda? Bör man ha ett klassiskt luktförhindrande vattenlås? Vilken lutning bör rören ha? Behöver hålet kläs med någon typ av duk innan man fyller det med sten? Behöver man ha luftningsrör?

Hur är det med den ekologiska aspekten? Vad tycker naturen om stenögon?

Hoppas någon kan besvara frågorna! :)
 
Redigerat:
Menar du stenkista? Kolla först med kommunen vad som krävs för ditt avlopp.
Mvh
 
D
Stenkista är förbudet, gör något som är godkänt i stället så slipper ni göra om det vid inspektion. Hör med kommunen, samt sök på nätet. :)
 
Stenkista är väll framför allt för att ta hand om dagvatten (vatten från stuprör och dränering) och inte för avlopp, även om det bara är lite diskvatten.

En stenkista kläs lämpligen med en markduk innan man lägger ner sten i hålet, och även ovan innan man täcker med jord. Kan vara bra att ha en rensbrunn på vägen till stenkistan för att kunna plocka bort löv och annan skit som lyckats komma ner i rören.
 
Redigerat:
Men stenöga och stenkista är väl inte samma sak?
Vilka andra enkla, förmånliga lösningar kunde man tänka sig?
 
Enligt egen erfarenhet (vi har också sommarstuga i Finland, Österbotten) beror det lite på var du har din sommarstuga. Det som är säkert är att när ni har dragit in vatten kommer bekvämlighets greijerna som ett brev på posten så dina planer på enbart en diskho kommer att utvecklas.

1) dra klart avloppet innifrån och avsluta det i en tunna - som du som tidigare sprider ut (diskvatten odyl.)
2) dra klart avloppet innifrån och avsluta det i en stenkista/stenöga (samma sak)
3) dra klart avloppet innifrån och anslut det till godkänd avloppsanläggning (uponor eller dylik) och tänk lite större på en gång för dina krav kommer öka när du har kommunalt vatten.

1 och 2 är mig veterligen förbjudet men ingen kommer att hänga dig så länge det är små mängder. Beror lite på i vilken kommun det är och hur sjö/havs nära du har stugan.
 
Det är just precis i Österbotten vår sommarstuga ligger. Vi kommer att använda "vatuboiler" så det är verkligen ingen stor mängd det är fråga om. Några ytterligare bekvämlighetskrav kommer nog inte heller att komma flängande då vi har ett bra torrdass (som ska renoveras inom 5 år), och i päronens stuga 20 meter bort finns dusch, wc, diskmaskin mm. så om vi blir riktigt bekväma tar vi en korg med smutsiga kärl och traskar dit. Därför tycker jag att ett litet stenöga vore så enkelt för oss som kommer att ha så lite avloppsvatten. Stugan ligger 50-100 meter från stranden.
Men räcker det att gräva stenögat 3 meter från stugan eller borde det vara minst 10?
 
Nu får jag säkert bassning... Behöver du ens ha en stenkista? Du råkar inte ha ett lämpligt dike eller liknande dit du kan leda vattnet. Säkert totalförbjudet men jämför med om man enbart hade ett utekök med en diskbalja. Ingen skulle väl göra något mer avancerat med diskvattnet än att bara tömma baljan på lämplig plats.
 
Har du en lös diskbalja får du kasta ut diskvattnet på marken men om du har anslutet till ett rör kommer kraven på filtrering, slamavskiljare etc. Tänk längre, som flera ovan föreslagit. Bygg en riktig bädd med infiltrationsdike. Titta på nätet, FANN paket el likv annars kommer du att ångra dig. Sen blir det ju även en sluten septictank el motsvarande....
 
seniorkonsult skrev:
Har du en lös diskbalja får du kasta ut diskvattnet på marken men om du har anslutet till ett rör kommer kraven på filtrering, slamavskiljare etc
Jag tvivlar inte på att det finns en massa krav. Dock är jag ganska säker på att miljöpåverkan är rätt likvärdig om diskbaljan vänds upp och ner i naturen eller om vattnet kommer via ett rör.
 
Alfredo; Helt rätt. Det tycker jag också men myndighetskraven är sådana och har varit så länge. Aktuell kommun har säkert en hemsida där du kan kolla info om enskilda avlopp. Säkrast att göra det inna du drar på dig kostnader.
 
Liten i alla fall. Billig beror ju på vems börs man mäter. Den senare länken var ju helt klart trevligare.

Men, hittills har jag inte stått på något som tyder på att det i den specifika kommunen skulle vara förbjudet...? Men det verkar ju vara en allmän åsikt att det för det mesta är förbjudet. Jag ska kolla upp saken!
Men jag gillar idén med stenöga för det är billigt, enkelt, man kan göra det själv m.m.
 
Hur som helst så är det tyvärr, oavsett vad man själv tycker, till syvende och sist miljöbalken samt kommunens miljöavdelning som bestämmer vad som godtas utan sanktionsavgifter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.