Vi bor i ett litet samhälle där en vägförening har ansvar för vägarna, plogning, städning, gemensamma ytor etc. Vi betalar givetvis en avgift årligen för detta.

Häromdagen fick vi en lapp i brevlådan med ett uttalande jag blev högst tveksam till;

"På förekommen anledning vill vi svara på frågan om det är tillåtet att elda på sin tomt, och nej det är det absolut inte" (och sedan ungefär 14 utropstecken).

Jag brukar elda upp gammalt byggmaterial (99% trä) i en gammal plåt-tunna jag har. Det är ganska praktiskt, eftersom jag annars måste åka till sopsorteringen med det, och då först rensa ur alla gamla spikar och skruv och liknande, vilket genererar en hel del merjobb. Jag har även sett en del andra grannar göra samma sak.

Nu undrar jag om det verkligen är så att en vägförening juridiskt har rätt att enväldigt besluta vad jag gör på min egen tomt? Det är inte så att jag hyr tomten, jag äger den. Eller ja, banken äger väl mestadelen ;) Det känns lite underligt, och framför allt så sticker det lite i ögonen på mig att jag inte skulle få elda skräp, sålänge det inte är allmänt otillåtet att elda materialet, såsom gamla däck eller liknande, vilket jag såklart inte gör.
 
Det är knappast något som en vägförening har en beslutanderätt om nej. Vägföreningen är bildad i syfte att driva och underhålla en väg och stadgarna borde tydliggöra detta både i form av beslutanderätt och mandat.

Kanske en ordförande eller styrelse som upplever sig som "byäldste".
 
Vägföreningen borde inte ha något med detta att göra, möjligen kommunen.
När det gäller att återvinna byggmaterial är det vad jag vet inga problem att slänga trä med spik i den stora trä containern på återvinningscentralen där jag bor i alla fall.
 
norrbottenstorpet skrev:
Kanske en ordförande eller styrelse som upplever sig som "byäldste".
Det är lite så jag upplever det, ja. Kanske nån som inte får besluta om så mycket hemma som ser sin chans ;) haha

Vad gäller återvinningscentralen så har vi ingen så stor i närheten, så man får bege sig ett antal kilometer bort, vilket gör att man oftast behöver en kärra. Och när vi har försökt slänga blandade material tidigare så har vi fått påbackning, så det var helt enkelt enklare att elda upp det.
 
Be om dokumentet ang alla regler som finns i er förening...

Det samma gäller väl på ÅVC....be om att få det skriftligt att spik/skruv skall tas ur rivningsvirke.......
 
Jag ringde kommunen och pratade med miljöverket där för att se vad de hade att säga, och de bekräftar att det inte är tillåtet att elda i detaljplanelagt område. Du får elda ved i vad man kan betrakta som en eldstad, men då maximalt 2 ggr / vecka max 4 timmar per tillfälle, och det får inte anses som värmekälla. Helt sjukt vad det finns regler för allt.

När jag frågade efter dokumentation blev jag hänvisad till renhållningsordningen vilken omfattar all typ av sophantering, vilket de anser detta vara. Det enda jag kan se i renhållningsordningen är dock följande;

"Bränning av trädgårdsavfall är endast tillåten utanför områden med de-taljplan och om eldningsförbud inte råder (meddelas av räddningstjänsten) samt att den utförs på sådant sätt att olägenhet inte uppstår för omgivningen."

Det berör ju egentligen bara trädgårdsavfall, såsom ris och grenar etc. Byggavfall är dock inte alls tillåtet, enligt kommunen.

Min personliga åsikt är att det här är fullständigt skadat. Nog fan borde man få elda, sålänge det sker kontrollerat och inte stör grannarna, men nepp. Så det är väl bara att rätta sig i ledet. Störtlöjligt.
 
Man kanske kan vänta med att rätta in sig tills någon med lite mer myndighetsmakt än en vägföreningsordförande påpekar vad som står i renhållningsordningen.

Se bara till att du inte kan räknas som företagare när du eldar, för så kan det bli väldigt dyrt. Dvs. om du har ett företag och eldar något som kan kopplas till din verksamhet, det kan bli ruinerande.
 
Det var inte ordföranden som sa det, det var en myndighetsperson på kommunens miljökontor. Så jag är rädd att det är det sista ordet, om jag inte vill överklaga, vilket skulle vara lika med att motsätta sig brandskyddslagarna i bostadssamhällen i sin helhet.

Jag har också hört att företagare får dryga böter i sådana fall. Det var en bussfirma som blev ertappad med att bränna gamla däck, vilket var en överträdelse av flera lagar och regler. Kan inte ha blivit kul...
 
Phatsta skrev:
Det var inte ordföranden som sa det, det var en myndighetsperson på kommunens miljökontor. Så jag är rädd att det är det sista ordet, om jag inte vill överklaga, vilket skulle vara lika med att motsätta sig brandskyddslagarna i bostadssamhällen i sin helhet.
Brandskyddslagar har nog inte mycket med det att göra (förutom i torrperioder som den vi nyss har bakom oss.)
Det är miljölagarna som sätter stopp eftersom samhället inte vill att det skall komma ut farliga ämnen i luften.Dessutom hamnar återvunnet trä i en fjärrvärmecentral och gör där stor nytta.
 
Det stämmer säkert. Jag tänkte nog lite fel då det i samma mening stod om "förutom i de fall då räddningstjänsten uttalat brandförbud" eller vad det kallas - torrperiod helt enkelt, som du säger.

Jag har dock hittat ett sätt att "kringgå" lagarna. Jag brukar normalt elda med pellets i min värmepanna, men det är inte svårt att ställa om för vedeldning. Då kan jag bränna mina träbitar och slippa lagarna (där det också gör större nytta för mig). "Föroreningarna" kommer således ut i luften likväl, men lagligt. Ironiskt nog måste jag dock kapa upp virket i mindre bitar och därmed förbruka onödigt bränsle för att driva vad jag nu väljer att kapa virket med.

Jag är inte den som inte respekterar lagar och regler, men ibland är både lagar och myndigheter lite stela och rentav motverkande i sitt syfte. Självklart förstår jag att tillåtna saker kan förvrängas, det är också därför det skulle behövas lite flexibilitet.
 
Redigerat:
Fördelen med din panna är att då kommer inte lika mycket skit ut i luften eftersom det blir bättre förbränning där än i en tunna utomhus..
 
Hemmakatten
Det är alltid kommunen som beslutar om eldning.

Vi bor också på landet, i ett väldigt "luftigt" område vad gäller tomtstorlekar (vår tomt är 1,3 hektar). Dock är området detaljplanerat och sedan ett par år är det eldningsförbud i alla detaljplanerade områden året runt, förutom på valborgsmässoafton. Praktiskt ganska omöjligt för vid en tidig vår är det snustorrt den dagen.
 
Sedan kan försäkringen kräva ett visst säkerhetsavatånd. Jag tror 75 meter. Men fråga dom annars kan det bli riktigt dyrt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.