Hej!

Jag har själv ritat en utbyggnad av mitt hus, men nu behöver jag ta fram kontruktionsritningar på utbyggnaden.

Utbyggnaden är på 40 m2 i två plan.

Är det någon här som har någon idé om vad ett realistiskt pris på att ta fram ritningar till ett sådant bygge?

/Jonas
 
Räkna med ca 8000 - 12000 kr per färdig A1 ritning beroende på informationsmängden på ritningen.
 
Betalade 12.500 för mått/konstruktionsritning för ett 2-plans sutteränghus på totalt 250 m2. Sammanlagt blev det cirka 15 st. A3 ritningar, detta var år 2003.
 
Hej Ett rimligt pris kan ligga på 1000:- per ritning! ( om det är svart) 2 tusen om det är vitt! Låt säga att en utbyggnad på 40m2 får plats på 3-4 ritningar A3.... så säg mellan 3-8 tusen beroende på vilken färg köpechecken har ;)

Mv
 
ryttar skrev:
Kan garna rita dina k- ritningar for ett overkomligt pris. Utskrivna och fardiga.
Har du konsultansvarsförsäkring?
 
En liten varningsprotest från moderatorn: Har man firma ska man inte ragga kunder i detta forum.

Vad jag har sett tidigare har studenter ställt upp med hjälp (studenter inom byggnads, arkitektstuderande o liknande) där vi sett mellan fingrarna. Då förutsättes att studenterna får symbolisk ersättning för jobbet och att jobbet till största delen ingår i deras utbildning/förkovran i sin framtida verksamhet.

Då kan vi heller inte räkna med att studenten är täckt av en ansvarsförsäkring.
 
yonna skrev:
Vad jag har sett tidigare har studenter ställt upp med hjälp (studenter inom byggnads, arkitektstuderande o liknande) där vi sett mellan fingrarna. Då förutsättes att studenterna får symbolisk ersättning för jobbet och att jobbet till största delen ingår i deras utbildning/förkovran i sin framtida verksamhet.

Då kan vi heller inte räkna med att studenten är täckt av en ansvarsförsäkring.
Jag ville bara sätta fingret på den ömma punkten.
Det klagas ofta på att konsulter tar för mycket betalt. Men det är så mycket mer man får för pengarna än om man anlitar någon svart på något sätt.
Om man anlitar en student för att göra konstruktionshandlingarna så får man ha klart för sig att de inte tar något som helst ansvar för sitt jobb. Om de gör fel så är det den som anlitat som sitter med skägget i brevlådan.

Ingen försäkring gäller, ingen garanti finns.

Dessutom är det skillnad på teoretisk kompetens (som man får i skolan) och att ha kompletterat detta med praktisk kompetens som man får av att jobba med det man lärt sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.