Ni som följt mina senaste meddelanden anar nog att jag funderar på att köpa ett riktigt ruckel och renovera detta - och det stämmer !! ;D

Källaren är fuktskadad och det luktar fukt/mögel. Mäklaren säger att vi måste byta golv - bort med allt och lägga nytt bra golv - räcker detta eller ska man dränera tror ni? :-/

Taket på övreplan är också fuktskadad och det är sprickor genom hela taket i gipsen. :surprised:

Är detta extremt kostsamt? :-[

Huset är ca 12x7,5 m. och det är alltså både golv i källaren och taket på övrplan som bör "avfuktas" och renoveras. Hur går man tillväga? ::)

Tacksam för några förslag och delade erfarenheter. ;D

Hälsningar
Magnus
 
I källaren måste du troligen bort med både väggar och golv. Du bör även kolla om mellanbjälklaget är skadat. Att byta det är ett STORT jobb.
Om du ska ha isolerat på väggarna är det bättre att du gör det på utsidan för att behålla värmen i grundmuren (källarväggen alltså).
Det är väldigt mycket jobb. Om du ska göra det själv och arbetar heltid så lär det ta mycket tid i anspråk.
Jag skulle absolut gräva runt och kolla dräneringen (har i och för sig egen grävare :) ).
 
Om du har fuktskador på övervåningen hur ser innertaket på vinden ut? Har takstolarna klarat sig?
Hur har vattnet kommit in på övervåningen?

Laga hålet. Riv bort taket på övervåningen och eventuellt golv på vinden. Ta bort all isolering mellan våningarna. När det är sen är öppet är det nog "bara" att blåsa på med torkfläktar.

Riv ut både väggar och golv i källaren så borde du se om det kommer in vatten någonstans. Du kommer att ha nog med övervåningen ett tag så då hinner du uppleva både regn och rusk för att se var/om det kommer in vatten. Kolla om vattnet från stuprören leds bort från grunden eller inte.

Kommer det inte in vatten behöver du nog inte dränera men ska du isolera källarväggen utifrån så är det lika bra att dränera samtidigt.

Håller med BAS om att det är ett stort jobb. Jag tänker då inte bara på de problem du nämner här. Har själv köpt ett renoveringsobjekt i augusti 2002 och är lååångt ifrån klar.
 
Hej Magnus.
Du bör ta dit Anticimex eller Munters för en riktig koll av fukten.
Fuktskador ska man inte ta lätt på. Är vis av egen erfarenhet...(hussvamp) :(
Ska du köpa ett fuktskadat hus ska det verkligen synas på prislappen! (men jag avråder ändå från det)

Priset för att göra denna renovering: blod,svett, tårar + massor av pengar.
Trots att man gör allt själv och man försöker köpa det mesta ovitt så drar det iväg pengamässigt.

Hur gammalt är huset? Tidigare renoveringar uförda?





 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.