Det går att tulla ganska bra på det, men ett minimiått är ju svårt att garantera.
 
Det stämmer att det är samma maskin till i år så du behöver inte vara orolig att han/hon "lurat" dig ivf. Kommit några trevliga uppdateringar sista tiden dessutom..
 
Ja var det inte något med funktionen att följa slingan med hopp (vad de nu kallade det) har justerats så att "hoppen" inte är så stora? I den tidigare versionen så hoppade vår klippare lite för mycket för vår krångliga trädgård så den funktionen kunde vi inte använda, med spårbildning som följd på vissa ställen.

Kanske kan man ge det en ny chans i sommar.
 
Det stämmer. Den betaversionen jag kör i min maskin har den ändringen. Den är dock inte "officiell" ännu men det bör den bli. Den går ca 20 cm ifrån slingan istället för den stora bågarna de gjorde tidigare. Har bara precis testat och det ser lovande ut. Tror det kan bli. Tänk dock på att du måste ha "infångningstråden" så att den slutar hoppa i anslutning till laddstation osv

slinga med hopp: kurvbana =)
 
Jag hittade en ftp-site med massa Autoclip-mjukvaror. För några dagar sen fanns där en beta som hette R15498 som hade just det här med mindre hopp (bl.a.). Men när jag kollar där nu är den borta. Får hoppas det betyder att den snart släpps som officiell istället. Om den inte släpps alls och betan ändå funkar bra för dig boltis kanske man kan få hjälp att uppgradera ändå ;)
 
Provade igår att ställa in en secondary area som roboten når genom att följa slingan moturs. Trodde då att den skulle backa ut ur laddstationen. Vrida sig 180 grader och helt enkelt följa slingan den står på moturs. Men icke. Istället backade den ut, vred sig 90 grader medurs. Körde framåt och gjorde en vid vänstersväng tills den hittar slingan framför laddstationen. Då först vänder den sig och följer slingan moturs. Leder såklart till att den krockar med laddstationen. Med lite tur hittar den vägen runt och hittar slingan på andra sidan laddstationen och kan till slut följa slingan moturs så många meter man har bestämt.

Någon som känner igen det här? Känns jättedumt att den ska hålla på och krocka sönder laddstationen varenda gång den ska till 2a arbetsområdet. Jag har R12365, dvs ganska gammal mjukvara. Någon med nyare mjukvara som vet om den beter sig annorlunda?
 
Wipern jag grejade med förra året (med förra årets mjukvara) gör på följande vis. Backar ut, vrider sig 90 grader medurs, och kör en högersväng tills den hittar slingan och forsätter längs den. Helt ok.
Så en uppdatering är nog inte fel...
 
Låter inte helt hundra om jag förstår vad du menar. Försök filma den om du har möjlighet till det och skicka till mig.

Tänk på att alltid lägga slingan så att ni skyddar laddningsstation / hus från påkörning oavsett
 
Ska ta och filma hur den beter sig idag. Men om den inte ens med nyaste mjukvaran gör som jag trodde (backar, snurrar 180 grader och sedan följer slingan moturs) så faller min idé på var laddstationen skulle ställas. Tänkte nämligen att den skulle stå i en liten återvändsgränd som kräver att den följer slingan baklänges för att komma ut. Skulle i såna fall ställt in 2a arbetsområdet till 100% så att den vid varje arbetspass följer slingan ut ur gränden. Se den fina bilden som visar hur jag tänkt. garage_infart.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nej det där funkar väl inte oavsett åt vilket håll du tänker skicka den, i och med att den alltid (åtminstone förra årets mjukvara) backar ut, vrider 90 grader och sedan sticker i väg.
Du kan flytta ut stationen så att den ligger ungefär jäms med kanten, slingan kan man lägga ut en bit i gräsmattan och sedan göra en U-sväng tillbaka till kanten.
 
Se min snygga skiss här. Lite snabbt gjord i mobilen. Något sådant hade jag gjort.
Denna lösningen gör att du kan välja fritt vilket håll han ska gå ut för att klippa. Dessutom kan han börja klippa direkt utanför huset samtidigt som han hinner rätta upp sig innan huset när han ska gå in för laddning.
 
  • uploadfromtaptalk1366290324929.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Själv är jag bara lite besviken över kvalitén på omkretstråden.. Hade lilla stubbfräsen hemma och det klarade inte tråden trots att den är rätt grov.. Haha.. ;-)
 
  • uploadfromtaptalk1366316502224.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
boltis skrev:
Själv är jag bara lite besviken över kvalitén på omkretstråden.. Hade lilla stubbfräsen hemma och det klarade inte tråden trots att den är rätt grov.. Haha.. ;-)
Var det firmabilen ? :D
 
Tror det är nya klipparen Stiga 520Turbo, klarar även lite mer ovårdade trädgårdar.
OBS, det är viktigt att man är noggrann med avstånden när man lägger ut begränsningstråden.
 
Hejsan
Även jag köpte mig en klippare idag.
Har lurat på var jag ska placera laddstationen och tycker att bästa platsen blir i anslutning till garaget, då elektroniken och klipparen blir bäst skyddad för väder vind och banditer. Nackdelen blir då att laddstationen hamnar i ett ganska litet område ca 7x10 meter, med en passage som är ca 1,7 bred för att ta sig ut till övriga trädgården.
Optimalt borde detta vara ett sekundär område, vad jag kan förstå. Går det att göra tvärtom, då detta nu blir huvudområde och övriga gräsytor blir ist sekundärområden? Man kan ju tydligen styra arbetsfördelningen i dom olika områdena vid programmeringen, men fungerar det när man har ett litet huvudområde och förhållandevis mycket stort/stora sekundärområden.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.