Hej!
Jag har ett problem som jag hoppas att någon där ute kan lösa. Min gamla spis börjar ta slut och jag har därför tittat på nya. Jag önskar induktionshäll och ugn. Spelar inte så stor roll om det är inbyggnad med lös häll eller klassisk spis. Till min gamla spis är framdraget tre faser och jord men ej nolla dvs en del elektriskt bökande för att få till 230 V. Har trots intensivt sökande inte hittat en spis eller häll + ugn som inte kräver 230 V. Är det någon som känner till en sådan?
 
Jag tycker inte att du ska leta efter 230v spis/häll.
Men om du tvunget vill ha det så kan du ju köra spisen (gammal hederlig med ugn) på 2 faser och låta en elektriker koppla om den 3:e fasledningen i centralen och lägga om blecken på spisen till 2fas och nolla. DVS 2fas+Nolla+Jord . Väljer du en spishäll och en separat ugn så ska i stort sett alla ugnar kopplas 1 fas 16A , spishällen brukar oftast gå att koppla om till 1 Fas med hjälp av Byglingsblecken som följer med. Dock inget att rekomendera att köra 1fas till hällen eftersom det inte blir nån fjutt om man använder mer än 1 platta åt gången.
 
Nu är det inte så att jag vill ha 230 V. Jag saknar ju nolla. Men det verkar inte som om det finns någon induktionsspis/häll som går på 400 V. Kanske något tekniskt problem att köra på 400V med induktion?
 
FÖRLÅT! :-[

Totalt missförstånd... förstod inte att ditt problem gällde induktion! Nu är jag ingen expert på induktion, men jag kopplade in en häll för ett tag sedan och denna gick att koppla 2fas + noll + jord. Tyvärr så tror jag att induktionshällarna kräver nolla. Men kan du inte göra det då?, köra med 2 faser istället. Då måste ju en elektriker komma och kosta pengar men annars vet inte jag hur du ska lösa det. Blir det som så att elektrikern ska komma så tror jag inte att du skulle ångra om du valde att dra i en tråd till fram till hällen dvs. fem ledare. Då kan man smaska på för fullt i alla lägen.
Om det är lösa FK i rör och inte Kabel så skulle jag kunna tänka mig en 1200:- för en elektriker. Vi här i HBG tar iaf. 400kr ink. moms i timmen + en framkörnings avgift. 2 timmars jobb om du när du beställer jobbet informerar om att det gäller att dra om från 4 ledare till 5 ledare fram till spisen 2,5kvmm FK (om du nu har det).
 
Jag kan verkligen inget om el men vi satte in en induktionsspis (ej häll) för nå't år sedan och betalade hutlösa 3000:- för elektrikern och då sitter ändå proppskåpet (med in elen) mindre än två meter från spisen. Visserligen fick elkillarna åka fyra mil men ändå...
 
Bäst är att låta elektrikern koppla det där.
våran induktionshäll (inbyggd) går på 2faser och ugnen (inbyggd) går på den andra (3-faser)
Men man kan köra våran häll på 220-240V. Det är en husqvarna. men elektriken rekomenderade den kopplingen vi har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.