Jaha...här kommer jag med med lite dumma(?) frågor, jag har egentligen inte en aning om vad jag pratar om men ni här kanske kan hjälpa mig att räta ut mina frågetecken.

Så här är det iaf, vi har en CTC Master 103-9L som är inne på sina sista andetag. Vi måste alltså byta ut den men vi vet inte mot vad. Vi har fått så många förslag på olika uppvärmningsalternativ så jag håller inte isär begreppen längre.
Bergvärme är iaf ett av alternativen, är det möjligt att byta ut våran 103-9L mot det ?? Vad behöver göras för att det ska fungera ?? Systemet som vi har idag är ju ett frånluftsystem om jag fattat det hela rätt(det är iaf nån form av fläktsystem som dundar och har sig här).
Kan det vara värt att satsa på bergvärme eller ska man helt enkelt bara byta ut vår 103-9L mot nåt likvärdigt ??
Eller finns det andra bättre alternativ ??

Som ni kanske märker så har jag som sagt inte en aning om vad jag pratar om, jag vet bara att våran 103-9L måste bytas ut snart men mot vad ??

 
Hejsan..

Börja först med:
Husets ålder: ????
Uppvärmd yta:????
Hur mycket KWh: drar ni i Dag???
Isolering finns det:????
Var finns huset?? Varma skåne? eller kalla lappland??

låter i allfall som om du har ett hus från -80-90-talet?

 
Huset är byggt -88
120kvm uppvärmd yta
ca 21.000kWh/år
Och det ligger i södra norrland (Gävleborg)

Isolering finns men hur mycket och hur bra har jag inte en aning om, det är varmt och skönt iaf... :-/
 
Den enda värmepump jag känner till som rakt av kan ersätta en CTC Master 103-9L är Nibe 410P.

Hade själv en sådan men bytte ut mot en luft/vatten värmepump + FTX-aggregat
 
Radiatorer enbart?
Antal personer i familjen? Tonåringar?
Kolla husritningarna på isolertjockleken, troligen hyfsat isolerat (ty byggt 88) (men det verkar som om den tidigare pumpen ej gett så mycket, men en tröst dagens är mycket bättre)
 
har jag fatter rätt om du har vatten buran värme med återviningsventelation (vanliga vatten element)

eller har du luftbuten värme med återviningsventelation?

Hur stor tomt har du? kan du tänka dig att gräva upp tomten?
 
mellan tumen o pekfingret kan vi säga så här.
med en markvärmepump spar du ca 10-11000kWh/år
till en sån kan man koppla ett agrigat som tar tilvara på energin i frånluften, eller så struntar man i denna energi då agrigatet kostar en skant (allt beror på om man vill ha billig investering & kort payofftid eller om man vill ha billig drift & något längre payoff tid)
bergvärme kostar dig ca 130 000:- & du behövar ca 130m hål
ytjordvärme kostar ca 80 000:- & du behöver drygt 300m slinga på tomten.
mitt tips är att satsa på rn 7Kw pump om du ska ha markvärme.
ta ingen frånluftsvärmepump, dom ger för dålig effekt!!!
en sån kostar ca 50 000:- & du tjänar ca 1-3000kWh/år mot vad du har idag. (om du inte tar en comfortzone, den kostar 65 000:- & du tjänar 5-6000kWh/år)

Det är bara DU som kan avgöra vad som är den bästa lösningen för dig
 
Hur kan du säga så Carman?
Comfortzone ger ju 5 kwh, och det jämfört med en bergvärme anläggning kan ju aldrig betala sig!
Alla med bärgvärme predikar ju hur bra det är och att flvp är rena skiten. Comfortzsone ger ju en rimlig kostnad för installation och när den är slut om ca: 10 år så har ju utvecklingen gått framåt och det finns bättre flvp pumpar.
Jag säger bara, satsa på något vettigt!
kostnad ca: 60 papp + installation
 
Abuquir skrev:
Hur kan du säga så Carman?
Comfortzone ger ju 5 kwh, och det jämfört med en bergvärme anläggning kan ju aldrig betala sig!
Alla med bärgvärme predikar ju hur bra det är och att flvp är rena skiten. Comfortzsone ger ju en rimlig kostnad för installation och när den är slut om ca: 10 år så har ju utvecklingen gått framåt och det finns bättre flvp pumpar.
Jag säger bara, satsa på något vettigt!
kostnad ca: 60 papp + installation

Vad som man tycker lönarsig är upp till var o en.
mina prise är bara vad jag gissar på att det kostar, för att ge trådskaparen ett hum om vad det rörsig om (priset är inklusive instalation)

ja comfortzone ger 5kW (minus avfrostningar) & jag tycker att han ska ha 7KW
Jag tycker också att han ska ha ytjordvärme, då bergvärme blir dyrt att instalera i en sån liten kåk.
men bergvärme & ytjordvärme har längre livstid än frånluftsvärmepumpar, desutom så har man ju kolektorn kvar, så den kostnaden är en engångskostnad!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.