Har hittat en tomt som vi ska bygga på och har kollat runt på olika hustillverkare och hustyper. Efter mycket om och med sitter vi med två alternativ.

Antingen ett Älvsbyhus Höner, med sina för- och nackdelar.

Eller ett Eksjöhus Lyckan med sina för- och nackdelar.

Vi är medvetna om att man får vad man betalar för och då varken jag eller sambon är särskilt intresserade av lyx eller flärd funkar absolut Älvsbyhus standard med våra krav (våtrumsskivor i badrum, etc.) Däremot känns ju såklart Eksjöhus mer gediget och har fördelen av att vara mer äkta och rejält byggt.
Skillnaden enligt de kalkyler vi fått är 550.000kr (300.000kr om man inreder Älvsbyhus övervåning).
Älvsbyhus 2.520.000kr, Eksjöhus 3.070.000kr.

Jag är övertygad om att vi kommer trivas bra med båda husen men funderar mest på om det är värt att lägga mer pengar för att bo. Det finns ju annat här i livet och som sagt, vi är inte ute efter något märkvärdigt boende på något sätt, även om vi såklart vill slippa problem och njuta av att fräscht hus i många år.
Till saken hör att i området vi ska bygga har vi tittat på flera begagnade hus, varav ett Älvsbyhus och även andra hustillverkare med högre standard (likt Eksjöhus). Det vi märkte på visningar och slutbud är att skillnaden mellan övriga hus byggda efter 2005 och Älvsbyhuset byggt 2007 var obefintlig. Älvsbyhuset var nästan det som gick snabbast, vilket förvånade oss.
Husen runt omkring i området har gått för mellan 2.1 och 2.7 miljoner de senaste åren.
:screwy:
Så nu önskar vi oberoende tips och idéer. Bygga dyrare och mer gediget, eller billigare men ändå okej?
 
Om det slutliga marknadsvärdet inte kommer att skilja i närheten av det ni får betala i skillnad och det inte spelar er någon större roll heller, ska ni självklart välja det billigare alternativet. Många blir fartblinda i bostadsracet, men får de flesta svenssons tar det många år att spara in en halv mille.
 
Antar Smålandsvillan bör hamna nånstas däremellan i pris. Men ni kanske tagit bort dem av en anledning?

Älvsbyhusen har ju en stor nackdel och det är att de inte känns som "nya hus" tycker jag invändigt. Jag kan störa mig på en sån sak som att de inte ens har infällda fönsterbrädor vilket gör att det känns 70-tal. Det må vara en detalj men ändå, förstår inte att de inte lyckats modernisera sig lite här och var, även om de är billiga.

Hade själv alla dagar i veckan valt någon av SMV:s modeller iaf i jämförelse med Höner om man ska lägga sig i billigare segmentet.

Eksjöhus lyckan är väl inte så spännande exteriört standard, men invändigt blir det som sagt lite skillnad.
Det är ju dessutom platta på mark och golvvärme och ni får möjlighet påverka delar lite mer, samt kakel/klinker. Så det är svårt att utala sig om marknadsvärden över tid egentligen. Ligger inte Prio2 i typ samma prisklass från Eksjöhus förresten? Personligen tycker jag det är ett roligare än Lyckan.

Men håller med föregående, spelar det er inte någon roll så ska ni ju köra på det billigare alternativet. Där jag bor så har helt klart husen gått betydligt billigare om de är från billigare leverantörer dock.

Bygger man så har man ju oftast för avsikt att bo kvar ett tag och trivas? Det kan vara värt några extra slantar, så man slipper ångra sig sen att ni inte valde lite högre std. Men kör ni Älvsbyhus tar ni säkert en lite lägre risk, och får kanske mer sannolikt tillbaka pengarna vid försäljning.

Sen är frågan om 300 000 räcker för övervåningen i er kalkyl...
Samtidigt vet jag inte vilka tillval ni gjort i dessa priser, eller inga?
 
Tack för tankar och idéer.
Angående SMV har vi fått riktigt dåliga vibbar om säljaren, vilket gjort att vi helt valt bort dem som alternativ. Vi har ältat och diskuterat och det blir nog som så att Eksjöhus, eller Vårgårdahus får bygga. I det stora hela blev det inte så stor skillnad om man vill göra lite tillval mellan de billigare och de dyrare trots att standarden skiljer sig rätt mycket.
 
jag kan bara utgå ifrån såsom jag själv skulle ha agerat; tänk på steg 2, dvs när huset en gång skall säljas. I min värld har Älvsbyhus en sämre klang än Eksjöhus, måhända orättvist men ändå. Jag tror att mellanskillnaden i pris idag har du igen (och lite till) vid det tillfället du avyttrar. Under tiden kan du åtnjuta en bättre kvalitet. Mina tankar som sagt...
 
Trist att ni valde bort SMV, jag tror att ni hade blivit mer nöjda med dem än med Ä-byhus och samtidigt fått en känsla av prisvärdhet gentemot Eksjöhus. Håller med ovanstående talare om att A-byhus är "onödigt" omoderna och 80-talsaktiga (i förhållande vad det hade kostat att fräscha upp designen något) och att SMV verkligen har ryckt upp sig och levererar numera trevliga hus med bra standard.

Kanske göra ett nytt försök med deras säljare?
 
Vi valde inte heller Älvsbyhus. Tyvärr förstörs intrycket av ett bra hus väldigt lätt om säljaren inte är bra.
 
Hej,
vi valde i slutändan Älvsbyhus, Idun ca 100m2. Huset monteras denna veckan och idag är takplast och läkt på gång. All Vvs och el kopplades och sattes igång idag. Hitills är jag faktiskt väldigt imponerad av effektiviteten i deras upplägg i allt från order till husleverans. Visst händer saker som inte var planerade men hittills har allt löst sig fort och effektivt. I form av ren standard så får man det man betalar för men jag tycker det mesta hittills håller hög kvalitet. Vi har fått ett mycket kompetent bygglag med många älvsbyhus bakom sig (lag 133).

Vi valde Älvsbyhus efter att vi drabbades av Björklidenhus konkurs och helt enkelt inte hade råd att välja någon annan. Om fortsättning går lika bra som hittills med Älvsbyhus så kanske vi hade tur att det sket sig med Björkliden. Vi håller oss hittills inom ursprunglig budget trots att vi förlorade en del pengar i konkursen och fick göra om delar av markarbetet. För oss var säljaren en del i valet av just Älvsbyhus, många års erfarenhet och kunde supporta oss bra under förstadiet. Det vi hade som alternativ till Älvsbyhus var just Prio ett från Eksjöhus. Även Eksjöhus kändes bra både map ekonomisk stabilitet och kompetens från säljare. I slutändan var det dock för stor priskillnad..

Mer info om vårt bygge finns under Idun 2012 på älvsbyhus forum.
 
Fabrikör Stava skrev:
; tänk på steg 2, dvs när huset en gång skall säljas. I min värld har Älvsbyhus en sämre klang än Eksjöhus, måhända orättvist men ändå. Jag tror att mellanskillnaden i pris idag har du igen (och lite till) vid det tillfället du avyttrar..
Tyvärr kan jag inte hålla med dig där.
Andrahandsmarknaden är oftast oinsatt i de olika husfabrikanternas skillnader. Man är mer intresserad av läge, planlösning och om tapeterna passar den egna soffan.......
Som säljare kanske man inte heller vill skriva köparen på näsan att det är ett Älvsbyhus och om köparen inte frågar så är det inget de kommer att veta.
Visserligen kan en vettig överlåtelsebesiktningsman påpeka svagheterna i konstruktionen, men om huset är relativt nytt så är förmodligen det mesta felfritt ändå.
 
Känner till ett fall med ett Älvsbyhus i en Stockholmsförort. Huset var fint målat, fin anlagd trädgård, fina köksmaskiner och pool ute. Det huset såldes för mycket pengar. Just kring storstäderna är ett välskött Älvsbyhus en god investering tror jag. läget betyder mycket. Just i vissa Stockholmsförorter finns många gamla renoveringsobjekt, då kan ett nytt välbyggt Älvsbyhus vara ett mer attraktivt alternativ. Trots sämre konstruktion än t.ex Eksjöhus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.