Hej. Har ett litet problem som jag gärna skulle vilja få lite input på. Har ett hus som varit i vår ägo i 6mån. Har gjort ganska omfattande renoveringar i vardagsrum och hall. Huset är ifrån 20 talet med torpargrund. Ganska snabbt efter tillträdet började vi känna lukter. Eftersom vi är ganska oroliga av oss trode vi det var mögel. Nära och kära lugnade oss med att säga att det är så här det luktar i gammla hus där det bott gammla människor i. Det mesta av ytskikten är bytta. Har riktat samtliga golv på undervåningen och således haft möjlighet att gräva i sågspånsisoleringen och inspekterat blindbotten. Ingen misstänkt lukt eller några synliga fel har kunnat noteras. Problemet är att det finns någon oidentifierad lukt som vi inte kan lokalisera. Då det upplevs mest då solen ligger på södersidan kan det vara där jag ska söka. Vi håller på att bli smått galna. Det enda vi är rädda för är mögel. Så därför undrar jag ifall det finns något test man kan göra för att konstatera att det inte är mögel och på så vis kunna släppa oron om lukten. Ska sägas att jag krupit runt i nästan hela grunden med en fuktmätare och den visade 12% i blindbotten. Anticimex ska ha 8500 för en 3 timmars undersökning utan att garantera att dom hittar luktkällan. Så ett hemmatest efterlyses.
Thx.
 
Förlåt, nu svarar jag inte på din fråga. Men en rutten syll kan lukta upp i väggarna, utan att du känner någon doft i blälklaget.
 
Hmm. Syllen har jag undersökt i och med golvriktningen. Fast nu när jag tänker på det så är det faktiskt en bit på ca 2 meter som är under innertrappan som jag inte kollat. Utvändigt på det stället finns en betongtrappa och när det regnar har jag noterat att det blir en hel del Vatten där. Ska nog riva en del av fasaden idag och kolla.
Kan det lukta mer när solen värmer på?
 
Ja, det kan lukta mer när solen värmer, eller snarare så att luften börjar röra på sig när det blir värmeväxling.

Det krävs så otroligt lite för att det ska börja lukta. När vi köpte vårt nuvarande hus (-77 platta på mark) visste vi att det var fukt/mögel problem eftersom det luktade "surt" i hela nedre våningen.
När vi sen rev ut allt golv för att installera Nivell golv (mekaniskt ventilation) visade det sig att det bara var en liten fläck på kanske 40x20 cm som hade påväxt samt en liten fläck på ena regeln som låg mot plattan i övrigt var det torrt och fint.

Den lilla fläcken gjorde så hela huset luktade så det behöver inte vara mycket och det kan vara väldigt svårt att hitta tyvärr... :(
 
Är det timmerstomme eller är det plankstomme i yttervägg?
Êller är det regelstomme med spånfyllning? Spån brukar sjunka så det saknas under fönstren.
Har du kollat under fönstren, otäta bleck/fönsterbrädor kan medföra att vatten rinnner in i väggen.
Mögellukt av fuktigt trä/spån är ganska karaktäristiskt.
 
I väggen är det stående plank 55×100 ungefär som är skrå spikade ihop till en massiv vägg. Antar att det är en plankvägg då.
Problemet är ju just det att det inte luktar så som man tänker att det ska lukta om ett mögelangrepp. Om det nu inte finns något supertest som kan utesluta mögel kanske det finns tips på hur man lokaliserar lukten.
 
branus Jag skulle börja som du själv föreslog och kolla under trappan.
 
Yes. Det blir nog så. Jag leker lite med tanken på att kanske göra några borrprov lite här och där under trappan. Det borde väl lukta mer ju närmare luktkällan man kommer?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.