lapower skrev:
Självklart vill jag se den framförvarande bilistens bakljus så att jag hinner bromsa, om dessa är lagade i glaset har jag svårt att tro att de syns bra på 100m avstånd i svenskt regndis. Varför tror du att man har led-ljus bak på nya bilar?

Om man räknar ihop alla reparationer på en bil som är äldre än 10 år och av ett mindre hållbart märke (läs ej Mercedes t.ex som är byggda för att hålla 50000mil) och slår ut årskostnaden skulle jag tro att en ny bil är billigare i drift med ränta och bränsle/försäkring.

Miljövänligt? En ny bil är i stort sett helt återvinningsbar, den gör av med hälften så mycket bränsle samt den drar inte en massa vätskor i form av läckage etc. Spar vi dessutom liv pga bättre säkerhet är det väl alltid värt det?

Har du varit på en bilskrot och sett hur mycket som återanvänds även på gamla bilar?
Drar du inte saker och ting till sin spets nu?
Jag tror inte vi löser frågan om åldrande bilpark här och nu...
Hur farlig är TS lagning egentligen, han har ju limmat ihop grejerna, problem solved!
 
Redigerat:
Om en spricka i bakljuset avgör huruvida du ser eller inte ser framförvarandes bromsljus bör du inte köra bil.

Sedan att en gammal bil skulle vara dyrare att äga än en ny tycker jag är befängt, bara värdeminskningen på en ny bil bör äta upp vad man eventuellt vinner i reparationer. Men jag är inte sämre än att jag kan omvärdera min gamla bil, har ägt den i ganska exakt ett år nu och är villig att räkna ut en månadskostnad och så kan du ju köpa mig en ny bil och jag betalar vad min gamla bil kostat i månaden... Så länge du inte har fel är det här en chans för dig att tjäna en peng.

Edit: Detta är ett svar på lapowers inlägg men det kom några mellan under tiden jag skrev...
 
Redigerat:
Jag tycker också att det är knasigt att skriva att en ny skulle vara billigare än en gammal att äga.
Bilarna som jag använt har varit av årsmodell -59, -60, -69, -74, -89, -94, -95, -98, -02, -06 och -10.
Den som strulat minst är den från -59 trots att den körts absolut mest.

En bil som är så ny att garantier är kvar vilket håller nere kostnaderna tappar ju istället snabbt i värde.
 
Ny bil - nej tack. Bara en massa elektronik som kan och kommer krångla, det är för mycket elektronik redan på min -99:a. Har en gammal -65:a som kostar i princip ingenting i drift, inte heller bruksbilen kostar några summor trots att Svensson tror att delarna till en Cheva måste vara dyra.

Men till bilägaren med det trasiga baklyset så säger jag bara: Påpekar besiktningsmannen något så säg att du har beställt ett helt men att det inte hunnit komma, därför har du tejpat ihop det gamla glaset.

Vi var in på besiktningen med hastighetsmätaren ur funktion, men när vi berättade att vi hade tid på verkstaden för felet fick vi bara en tvåa. Ska tydligen egentligen ge körförbud.
 
Vilken diskussion det blev :)
Min reparation kostade ca 35 kr som var det limmet kostade och en timmes tid. Helt överkomligt.
Den drar ca 0,8l/mil så för att vara så gammal och med V6:a tycker jag att den är rätt snål ändå.
När jag sålt den får sambon börja åka buss :)
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
Hemmakatten
Förra året fick jag anmärkning på det ihoptejpade lilla vita backljuset/reflexen på det obromsade släpet. Den lilla tejpremsan dolde för mycket av ljuset tyckte besiktningspersonen. Var gränsen går mellan nitiskhet och trafiksäkerhet vågar jag inte spekulera om.
 
Ok, min uträkning:
En helt ny bil skulle jag inte köpa med tanke på värdeminskningen. Själv kör jag en bil som jag köpte för ca halva nypriset, 2,5 år gammal, ja den har all utrustning och alla nya säkerhetssystem.

Om vi räknar månadskostnad inkl ränta på ca 300kkr med bränsle för 1500 mil/år, skatt och försäkring för mig som bor i centrala Sthlm, ca 4000:-/månad.

En gammal bil, säg från 1995, pris idag ca 10-20kkr, ingen värdeminskning.
Skatt (diesel som jag har 5personers mellanklassbil med V6:a) ca 7000:-/år.
Försäkring (halv) ca 5000:-/år.
Service på verkstad ca 5000:-/år.
Reparationer, säg bromsskivor, klossar, spindelleder och några glödlampor samt lite rostlagning vilket är normalt på ett år (andra reparationer året efter förstås) ca 15000:-/år.
Bränsle ca 20000:-/år.

Totalt 52000:-/år = 4333:-/månad.

Nu kommer ni förstås att säga att ni byter allt själva? De flesta får nog räkna med att lämna in bilen för lagning.

Summorna för verkstadsbesöken är inte tagna ur luften, jag har hand om en auktoriserad verkstad och ser detta varje dag.

Jag säljer inga bilar.

Enligt mig är det mest trafiksäkra, miljövänliga, kostnad vs vad man får att köpa en 3 år gammal bil på 2-6000 mil, köra den till maskinskadeförsäkringen går ut (10000mil/8 år på de flesta bolag)
Och sedan byta till en ny 3 år gammal bil.

Man slipper ta sig tid för att bilen inte startar på morgonen, man slipper byta 10-15000-mils slitdelarna, man har ett tak (självrisk) även vid stora reparationer och man kör en modern och säker bil.

Det går att leasa nya bilar inkl allt utom drivmedel från 1600:-/månad.

Eller så lagar man allt med silvertejp och hoppas att man kan köra sin bil tills man dör ;-)
 
Du har tagit med Service på verkstad ca 5000:-/år. på den gamla bilen.
Men inte tagit upp någon servicekostnad alls på den andra, efter 2,5 år är service/repkostnaden knappast 0kr
Det borde du veta om du har hand om en verkstad.

Vad bilen kostar i försäkring är ganska ointressant då det är väldigt individuellt.
Ränta likaså då man oftast betalar 10-20 tusen kontant om inte även den individuell.
 
Redigerat:
Värdeminskning på den nyare bilen?
 
Sen 2010 har jag lagt 12000 kr på service och reparation. Bromsklossar runt om+skivor fram+ok bak, rep av avgasrör fram, byte oljor+filter, torkarblad, spolarvätska mm.

Skatten är 1900 kr/år för V6 bensinare
Halvförsäkring ca 3100 kr/år
Kört ca 600 mil senaste året, så 9000 kr/år för bensin högt räknat.
Landar långt ifrån 4000 kr/år. Känner inte att min andra bil från 2008 är billigare. Dyrare försäkring, rep och service senaste året för mer ån den gamla på 4 år. Så jag köper inte att en nyare bil är billigare.
 
Värdeminskning på den nya bilen beror ju helt på vad det är för bil, hur bra köp och sälj man gör (om jag byter bil 1gång om året går jag plus när jag köper till 80-85% av gröna och säljer till 95-87%, privat förstås) på en helt ny Kia för 200kkr lär ju värdeminskning första året vara ca 7-8000:-/ månad medan den på en 5 år gammal Porsche inte behöver vara något alls så det är svårt att räkna.

Värdeminskning på min bil:
Inköp 325000:-
Jag kör bilen i 5,5 år från 3000 mil till ca 11500 mil (maskinskadeförsäkring till 12000mil), bilen bör då vara värd ca 125000:- = 3030:-månad vilket skulle ge mig en totalkostnad på 7000:-/månad.

Om jag kör 1995 års modell får jag troligtvis inte tillbaka mina 20000:- när jag skrotar den efter 3år, då måste jag köpa en ny 95:a för 20kkr till.

Om man som jag, inte går med förlust på affären spelar det ju mindre roll.

Service a 2500:- första året och 4000:- andra året är givetvis medräknat på den jag har (ordinarie priset)
 
Melpho skrev:
Sen 2010 har jag lagt 12000 kr på service och reparation. Bromsklossar runt om+skivor fram+ok bak, rep av avgasrör fram, byte oljor+filter, torkarblad, spolarvätska mm.

Skatten är 1900 kr/år för V6 bensinare
Halvförsäkring ca 3100 kr/år
Kört ca 600 mil senaste året, så 9000 kr/år för bensin högt räknat.
Landar långt ifrån 4000 kr/år. Känner inte att min andra bil från 2008 är billigare. Dyrare försäkring, rep och service senaste året för mer ån den gamla på 4 år. Så jag köper inte att en nyare bil är billigare.
Någon som hängde med där?

12000:- för 3st service x 5-7 liter olja + bromsbelägg runtom + skivor fram + ett ok + torkarblad etc inkl arbetskostnad på verkstad låter inte rimligt?
Eller du kanske inte följer serviceintervallet?

Hur kan du med 9000:- i bensin (min jämförelse var på 1500 mil), 3100:- försäkring osv hamna långt ifrån 4000:-/år? Vad är din månadskostnad per 600 mil om året?
 
lapower skrev:
Självklart vill jag se den framförvarande bilistens bakljus så att jag hinner bromsa, om dessa är lagade i glaset har jag svårt att tro att de syns bra på 100m avstånd i svenskt regndis. Varför tror du att man har led-ljus bak på nya bilar?

Om man räknar ihop alla reparationer på en bil som är äldre än 10 år och av ett mindre hållbart märke (läs ej Mercedes t.ex som är byggda för att hålla 50000mil) och slår ut årskostnaden skulle jag tro att en ny bil är billigare i drift med ränta och bränsle/försäkring.

Miljövänligt? En ny bil är i stort sett helt återvinningsbar, den gör av med hälften så mycket bränsle samt den drar inte en massa vätskor i form av läckage etc. Spar vi dessutom liv pga bättre säkerhet är det väl alltid värt det?

Har du varit på en bilskrot och sett hur mycket som återanvänds även på gamla bilar?
Är lite nyfiken angående led bakljusen.
Hur blir det med dem när det yr upp snö?
De utvecklar inte värme som halogen lamporna gör.
Ser man den ändå?
 
Jag tolkar det som att Melpho är duktig och servar bilen själv och att pengarna är vad delarna har kostat honom.(y)
Jag har också hellre än äldre bil och servar själv... Ett simpel service på min bil kostar 6800kr för oljebyte och en rundkoll om nått är sönder (på verkstad).Byte av vevhusventilation kostar 12000kr och då + 1500kr i delar. Det tog 4timmar att byta själv..Och till och med min bil har led-ljus bak och är från -02 ;)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.