Hej,

min elpanna (en CTCpanna från mitten på 80talet) har hakat upp sig/fastnat på det mellersta effektläget. Jag trodde först att det var temperaturgivaren som sitter utomhus som var felet, men den har jag provat att byta ut mot en likadan som jag vet fungerar.

Fick tipset att det kan vara någon av kontaktorrna som "klibbar igen" och därför inte kopplar om mellan effektstegen. Nu undrar jag förstås var dessa sitter. Säkert busenkelt för en del av er härinne, men jag försökte följa kopplingsschemat i installationshandboken utan att lyckas.

Enligt kopplingschemat kommer strömmen in via huvudströmbrytaren, till maxtermostaten och därifrån vidare till kontaktorerna. Alla sex sladdar som går ifrån maxtermostaten går till samma ställe ser det ut som, och det är till den blå grejen som sitter bakom huvudströmbytaren. Jag kan inte se att det går iväg något annat från maxtermostaten.

Kan någon skicka en bild på hur en kontaktor i en elpanna ser ut? Var sitter dom?
Kan det bero på något annat att pannan fastnat i ett effektläge?


Jag har en gammal elpanna som jag kan plocka reservdelar ifrån och skulle kunna byta ut dessa om jag bara hittade dom :)

Tack på förhand.

(Lägger med lite bilder så att ni kan se hur pannan ser ut.)

DSC_0528.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0532.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0519.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0524.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0518.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0516.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tredje bilden är baksidan av huvudströmbrytaren. Alla 6 sladdar går till maxtermostaten
Fjärde bilden är baksidan av maxtermostaten
Femte bilden är kretskortet på baksidan av frontpanelen
Sjätte bilden är baksidan av frontpanelen sedd uppifrån
 
Om du går motsatta vägen och följer ledningarna från den elpatron som inte går igång hittar du kontaktorn. Brukar vara ljusgrå enheter monterade på en skena men på 80 talet kanske det var annat.
Kan vara dålig kontakt i styrledningen till kontaktorn också.
 
Exempel på kontaktor med skruvanslutning: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=36-242-36&toc=19815
Finns många modeller av kontaktorer med olika typer av anslutningar, spänning, antal faser, storlek, fäste, kapsling osv. Gäller då att noga ta reda på vilken modell som motsvarar den som ska bytas ut. Och givetvis stänga av strömmen på väggbrytaren när man tar bort paneler och öppnar pannan.
 
  • Gilla
El_Chefe
  • Laddar…
Följ trådarna från max-termostaten, då hittar du den första kontaktorn, sen ligger matningen byglad till de andra kontaktorerna. Har för mig att de är svarta, men jag kan minnas fel.
 
  • Gilla
El_Chefe
  • Laddar…
Tack för hjälpen så långt. Jag öppnade upp lite mer och hittade tre svarta block som jag antar är kontaktorerna. Där hittade jag också felet och anledningen till att pannan stannat på det mellersta effektsteget.
Två av kontakterna i kontaktorn hade brunnit/smält. Inte konstigt att det inte fungerar. (se bilderna nedan)

Frågan är ju hur jag ska göra nu. Ska jag försöka laga och byta komponenterna, eller ska jag byta panna. Pannan är ju ändå snart 30 år gammal..
Var köper man bäst en ny panna i så fall och var hittar man en bra elektriker söder om Stockholm? :)

DSC_0539.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0540.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0538.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nya kontaktorer är nog bra mycket billigare än en helt ny panna. Nya kabelskor och en bra presstång ryms också i den budgeten. Allt finns t.ex på elfa. Övriga komponenter kan säkert hålla många år till.

Se gärna över de befintliga kabelskorna att de ger god kontakt och inte sitter löst. Det är inte första gången jag ser brända sådana.
 
  • Gilla
El_Chefe
  • Laddar…
Jag har en panna till salu. Bor utanför Uppsala.
//Tomas
 
Detta är ett standard fel på denna pann-typ.
Det är ju egentligen inga riktiga kontaktorer utan mera typ relä'n.

Du kan med största säkerhet beställa dessa från CTC, annars är det väl bara att gå till ELFA.
Om detta är enda felet & du ändå inte tänkt överge el-värme så måste det vara billigast att byta dessa istället för att byta panna!
 
  • Gilla
El_Chefe
  • Laddar…
Eftersom de sitter så tätt ihop är det lättast att skaffa exakt samma modell av kontaktor från CTC eller begagnad panna. Finns bara några enstaka med flatstiftanslutning i Elfa sortiment. Passa också på att mäta resistans resp isolationsförmåga (med megger) på elpatronerna. Om någon slinga är skadad kan strömmen bli för hög.

Undersök också om den brända kontaktorn sitter på samma fas som styrelektroniken och cirkulationspumpen. Då bör det sitta en X2-kondensator på ca 220nF mellan denna fas och nollan för att minska risken att reläer och kontaktorer bränns och "klibbar ihop". Finns oftast på plinten där anslutningskabeln till pannan sitter.
 
Redigerat:
  • Gilla
El_Chefe och 1 till
  • Laddar…
Josth skrev:
Eftersom de sitter så tätt ihop är det lättast att skaffa exakt samma modell av kontaktor från CTC eller begagnad panna. Finns bara några enstaka med flatstiftanslutning i Elfa sortiment. Passa också på att mäta resistans resp isolationsförmåga (med megger) på elpatronerna. Om någon slinga är skadad kan strömmen bli för hög.

Undersök också om den brända kontaktorn sitter på samma fas som styrelektroniken och cirkulationspumpen. Då bör det sitta en X2-kondensator på ca 220nF mellan denna fas och nollan för att minska risken att reläer och kontaktorer bränns och "klibbar ihop". Finns oftast på plinten där anslutningskabeln till pannan sitter.
Oj, där fanns det en hel del överkurs för en novis.
Jag nöjer mig med att skaffa rätt delar från en motsvarande panna och sen anlita en VVS-fackman. Om inte du har lust att extraknäcka förstås :)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ska du byta kontaktorer ska du nog anlita en elektriker
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.